HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundcare superspikes vs.originalspikes?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:37:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej,

Funderar på att skaffa hem Soundcare superspikes till mina högtalare och byta ut mina originalspikes mot dessa. Någon som gjort detta och upplevt förbättringar med dem? De sägs ju leda bort vibrationer väldigt bra och jag hoppas att man kan strama upp basen lite mer med hjälp av dessa. Någon med erfarenhet och tips?

mvh,

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:40:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag bytte till superspikes under mina stativ och upplevde en stor förbättring. En av de bättre tweaksen jag gjort!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:46:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag bytte originalspikarna på mina SF Grand Piano mot Superspikes och det blev kanonbra.
Ljudet stramades upp och blev tydligare och detaljrikare, basen blev snärtigare och upplevdes djupare. Hela det nedre mellanregistret fick en markant uppryckning, minst var förbättringen i toppen.

En synnerligen prisvärd förbättring.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:48:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
trevligt...verkar onekligen bra grejer! Ekonomin är dock väldigt knaper som student men man får väl prioritera!
I förhållande till andra uppgraderingar är det ju billigt!

mvh,
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/17 :  01:22:10  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag vill börja denna post med att nämna min skepsis mot vissa typer av tweek...jag till hör kategorin av människor som gärna ser en elektrisk, mekanisk eller matematisk förklaring på varför saker blir som dom blir...
Nog om detta...nu i fredags införskaffade jag två paket med Soundcare Superspikes till mina tvåvägs-DIY:are. Väl hemma så monterades dom till att börja med på en av mina 52kg tunga högtalare.
I med en av mina referens skivor som jag hört hundratals gånger...OCH...oj då...nää...det måste vara placeboeffekten som ger sig till känna. På med en skiva till och samma resultat där...jag försökte till och med övertala mig själv att det inte blev någon större skillnad.
Nu slängde jag på SC spikarna även på den andra högtalaren...

Visst stod dom för tillfället direkt på parkett-golvet utan vare sig kuddar eller spikes så visst förväntade jag mig en skillnad MEN INTE SÅ TYDLIG
Det första som slog mig var att praktiskt all den "luddighet" som existerat i vissa av de övre frekvensonrådena var som bortblåst. Det blev på något sätt ett lugn i den totala ljudbilden och trots detta så upplevde jag fler, mer och tydligare microdetaljer i toppen av frekvensområdet. Basen blev mindre svullen klar "rappare" i sin respons.

Jag skäms nästan för att skriva upp en produkt på det här sättet men ser jag mig runt i tweek djungeln ibland kablar för 50.000 och massa annat svindyrt hokus pokus så måste jag säga att detta måste vara en av dom mest prisvärda tweek/uppgraderingar som man kan göra.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/17 :  01:27:59  Show Profile Send lasselite a Private Message
Leta runt lite här på forumet. Vilka spikes eller kuddar som passar dig bäst beror på både rummet (golvet) och högtalarna.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  08:40:25  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Gör det stor skillnad även under rigida stativ? Naturligtvis har man något dämpande mellan stativ/hög.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/17 :  09:00:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Får nog hålla med Softman, för min del gjorde det inte
något större lyft, men dock ett litet lyft, inte minst blev
basen lite stramare, ett prisvärt tweak men kan man få dem begagnat
är det ett mkt privärt tweak

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000