HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 CD4, SQ, QS/RM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:46:23  Show Profile Send jajo a Private Message
Jaha, är det någon mer än jag som spelar "riktig" 4-kanalsstereo?

/Jan

Sämre signatur.

Edited by - jajo on 2003/11/16 13:52:51

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:47:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu jäklar vad menar du med riktig fyrkanalsstereo? Skämt åsido
så är dom där gamla fyrkanals alternativen mycket dåliga jämfört med det som står till buds i dag. Alla var ju matrissystem utom CD4.
Jag har flera skivor från den tiden och tycker nog att det inte låter något vidare. Dåligt frekvensomfång dålig dynamik och hög distorsion men kul ändå. En CD4 skiva går inte högre än max 16KHz och bakkanalerna går upp till 7KHz. SQ och QS är egentligen samma sak fast man jobbar med lite olika fasvridningar i matrisen.
Hoppas du inte blev ledsen för det här men tyvärr så är det nog så.

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:59:37  Show Profile Send jajo a Private Message
Jodå, jag vet att det finns begränsningar.
Jag har ju inte bara HiFi som hobby utan samlar även plattor. Och fyrkanalsskivor har ju ett historiskt värde som ett tidsdokument över en svunnen era som kommit åter med SACD och DVD.

Jag tycker det bara är kul att kunna spela mina gamla vinyler som det är tänkt. Har en JVC CD-4 dekoder samt en Kenwood SQ-dekoder som jag kopplar till vid de tillfällen då jag vill spela dem.

Som kuriosa så har jag faktiskt en orginal JVC kalibreringsplatta i mint-kondition för att ställa in min dekoder korrekt. Hittade även nytillverkade CD-4 pickuper på e-bay. På ebay gick en SQ-dekoder som anses vara den yppersta, Fosgate Tate II för närmare $1000.
Bra forum för _all_ multikanal är http://www.quadraphonicquad.com/

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:53:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ocså varit inne på den sighten men vad har du för pickup när du kör CD4 skivor. Jag har själv en GAS Sleeping beauty med Shibata nål. Var köpre du dina skivor ifrån...jag har själv kollat lite och hittat ett par på Skivhögen i Stockholm. Det är ju det att man måste gå igenom hela vinyl lagret eftersom man inte skiljer på vinyl och vinyl. Jag har tyvärr ingen dekoder till någon av systemen men jag har försökt att spela SQ och QS skivorna via Pro Logic med olika framgång. När det gäller SQ så har jag för mig att Sony kom med en utveckling som gjorde att separationen mellan Lf+Rf och Lr+Rr ökade till 20dB. Det var för övrigt samma debatt då 1972 som nu fast då gällde det CD4,QS & SQ och nu gäller det DVD-A eller SACD. Det är konstigt att man inte debatterar Dolby Digital och DTS eftersom dom också är olika och då på ett mer påtagligt sätt.

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:42:38  Show Profile Send jajo a Private Message
Det är ett specialbygge som säljs på Ebay,en Audio-Technica med shibataslipad nål. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3058197980&category=3283

Jag brukar köpa av en skivhandlare här i Stcokhom som lägger undan allt i fyrkanalväg som kommer in åt mig. Sedan köpte jag en rejäl bunt i Prag i somras. Steely Dan, Santana, Miles Davis, Pink Floyd t.ex. Sedan köper jag på Ebay om det är något särskilt som jag letar efter. Men de flesta jag har är sådant som jag hittar när jag brukar plöja lite backar på skivbörser och loppmarknader. Det har blivit några stycken med tiden.

Det är ju så att en del kommer säkerligen aldrig ut i multikanal igen. Därför sporras jag lite av att hålla på med det här. Inte Hifi, men kul! Nostalgipalatsets på St. Eriksgatan i Stockholm har börjat separera sina fyrkanalsplattor från de övriga.

Det du nämner att Sony ökade kanalseparationen stämmer bra. Men var det inte högre? De använde tekniken på en del laserdiscar och rekommenderade just denna Fosgate Tate II som dekoder. Det finns två sådana dekoders på Ebay nu, men tyvärr så vill inte säljare frakta utanför USA. *j-a skit*

Visst vore det skoj och spela av gamla fyrkanalsplattor och DTS-dekoda dem och bränna ned på CD-ROM?
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:26:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Kanalseparation på 20dB är inte alls dåligt. Man har nog inte mer än max 30dB separation mellan L & R på en vanlig stereoskiva(pickup).
Jag tror att det var så att man hade någon sorts expander mellan front och bakkanalerna. Jag tycker nog att den lösningen inte är så bra...man måste i vissa fall få stora olägenheter med ljud som liksom fladdrar när nivån håller sig kring tröskeln där expandern jobbar. Nu har jag aldrig kunnat testa det här så det är mina egna funderingar som också bygger på erfarenheter av sådana här grejor.

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:02:39  Show Profile Send jajo a Private Message
Nej, absolut inte. 20 dB är inte dåligt, men jag har för mig att de ändå hade uppnåt högre kanalseparation och det i ett matrissystem! Jim Fosgate, mannan bakom förbättringen av SQ-dekodern var väl även inblandad i Dolby Surround eller var det SR? Idag brukar man tydligen tweaka Tate II med två Musical Fidelity X-10D. http://www.greatgig.com/quad/TamingTate.htm
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/17 :  13:05:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Ursprungligen var kanalseparationen -6dB men med hjälp av en expander så lyckades man öka till -20dB. Beroende på var man sätter tröskeln för expandern så kan man få en del olägenheter som kanska inte är så trevliga att lyssna på. Det är märkligt att veta om att 4-kanal aldrig slog igenom då på den tiden 1972 beroende på att det var ingen som ville ha fyra högtalare i sitt hem. I dag så talar vi om 7.1 och det är ingen som ifrågasätter det. Jag hade en kompis på 70-talet som hade fyra stycken stora JBL högtalare (15"´s basar)i sin lägenhet på ett rum och kök + matrum på Lilla Essingen i Stockholm...dessutom var dom två vuxna och ett barn. Jag har i bland undrat hur det gick med det äktenskapet.

gcs

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:17:14  Show Profile Send jajo a Private Message
Man undrar ibland om det överhuvudtaget går att mixa 7.1 så att det ger naturtrogen ljudbild. En annan fundering jag har är om centerkanalen. Är den inte bara nödvändig om man visar film och behöver en kanal för dialogen? Om man nu överhuvudtaget ska återge HiFi i flera kanaler än två, räcker det inte då med fyra?
/Jan - Quadro-conservativ

Sämre signatur.

Edited by - jajo on 2003/11/18 21:17:56
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:00:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror egentligen inte att man mixar 7.1 eftersom kanalerna 6 & 7 egentligen är en sorts fantom kanaler som utvinns genom en matris i AVförstärkaren. Det finns inga biografer som har 7.1 i alla fall inte vad jag känner till.(Jag ska kolla det med ett par kompisar som jobbar med biografljud installationer). Däremot så finns det biografer som har SDDS(Sony digital dynamic sound) som är ett 8-kanaligt filmljud. Femkanaler finns bakom duken(L-Lm-C-Rm-R)och baratvå kanaler ute i salongen alltså surroundljud och till sist subbas. Man kan fråga sig varför man i såfall ska ha 7.1 i hemmet. Till sist om den här centerkanalen...den tror jag behövs speciellt i filmsammanhang eftersom dialogen finns i centerhögtalaren. Det gör att även om man sitter och tittar på en film och sitter lite off så uppfattar man ljudet som kommande fån mitten. Subben höll jag på att glömma den är bra i filmsammanhang eftersom man kan förstärka vissa basljud utan att påverka basen i dom övriga kanalerna. Om vi tänker oss enbart musik så tror jag nog att det är ganska bra att ha en center för på så vis förstärka mitt känslan i musiken. I stereon´s barndom alltså på 50-talet, då spelade man in den klassiska musiken på trekanler just baraför att kunna få ett stadigt mittfram intryck.

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/19 :  11:22:33  Show Profile Send jajo a Private Message
Jo, jag skrev ju just att centerkanalen bara var till för dialogen när man visar film. Men att den ska vara nödvändig i "flerkanals-HiFi" övergår mitt förstånd? Hur mixar man SACD och DVD-A idag? Använder man centerkanalen till något? Jag har ingen aning då min SACD är av äldre tvåkanalstyp : ) BTW, så har jag flera Jussi Björling-inspelningar som är inspelade på ampex trekanalsbandare. Men då är ju förfarandet det omvända. Att spela in en centerkanal och sedan lägga ut i mono i respektive höger och vänster. Dvs man tar bort centerkanalen, för den finns ju inte i återgivningsledet.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  14:48:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag är inte helt säker men jag tror att jag har någon SACD skiva med
trekanaler. Jag får återkomma om det eftersom jag just nu sitter på min anställning. Sedan det här med Jussi Björling...det är ytterst få inspelningar gjorda i stereo med Jussi dock vet jag att Europa Film köpte Sveriges första 3-kanalare i början av 1959, Med den maskinen som var en Ampex 300 spelade man in en skiva med jussi, jag tror att det var i februari eller mars samma år. Jag tror att i Sverige så använde man den tredje kanlen som ett påläggsspår så jag vet inte hur det var när man spelade in Jussi. Dom två tekniker som var med på den tiden är nu döda. Jag kände båda två men jag glömde att fråga dom innan dom for i väg. Anledningen till att man tog fram dom här maskinerna var att man på 50-talet hade ganska dåliga band och maskiner som gav ganska stora fasproblem om man spelade in i stereo på två kanaler. Det var också så att det inte fanns några riktigt bra ljudmixers med panorering. Man pnnade vänster-höger på några reglar och sedan hade man några som klarade vänster-mitt och till sist Höger-mitt. En mixer på den tiden var inte stor det kunde vara så där 8, max 12 reglar eller rättare pottar. Europa Films mixer bestod av jag tror 6 stycken Quad monoförförstärkare. Ja ibland blir i allafall jag förvånad över att man fick ett så pass bra resultat med tanke på den så improviserade teknik som man hade.
Det var inte heller problemfritt när man spelade in Jussi Björling då 1959 men det är en annan historia.

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:53:58  Show Profile Send jajo a Private Message
En vacker dag ska jag skaffa mig en multikanals-SACD. Men det bär mig emot. Jag har jobbat och tweakat såpass mycket på min Sony XB-940 så den låter föööör braaa för att bytas ut. *suck* Men det är klart, jag kan ju behålla den och skaffa nån SACD/DVD-A/V kombination. Jag tror bestämt att detta är den inspelningen som man använde Ampex 300 till: http://www.musicweb.uk.net/classrev/2000/nov00/bjorlingCD.htm
Historien om frn insplningen tror jag finns i någon gammal Hifi&Musik. Minns inte vilket år och nummer exakt. Jussi var från Stora Tuna, precis som jag och min mor bodde granne med huset han växte upp i.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:30:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad har du gjort med din CD spelare? Jag har själv en Sony XB 930 men jag kör den digitalt in i min TC Finalizer alt. Rostec konverter.
Jo det är den skivan som jag snackade om. Jag har snackat med Olle Swembell som var en av teknikerna vid inspelningen. Han berättade att dom hade problem med brum på bandaren vid inspelningen som jag tror skedde i konserthuset i Stockholm. Tyvärr är Olle död sedan några år men han var mycket trevlig och kunnig. Jag har aldrig hört den där skivan med Jussi. Har du hört något brum på skivan?

gcs
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:27:58  Show Profile Send jajo a Private Message
I stort sett modifierat den med LCaudios LClock och Zapfilter. Rekommenderas!
Nej, inget brum som jag kan höra. Nu satte jag på stereo-plattan och lyssnade igenom de tre första spåren.Kan inte höra något brum där. Jag har den i både stereo och mono-version. BTW, Tror du inte att de mickade upp två kanaler för orkester samt en stödkanal för sången? Skulle det vara ens görligt att plocka dessa kanaler oredigerat till SACD 3-kanal? Men det är en intressant ide annars.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/20 :  16:37:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är nog så att man spelade in orkestern med två stycken Neumann
U47 och sången på den tredje kanalen som du sa alltså samtidigt med orkestern en s.k. polaroidinspelning. Brummet har man nog tagit bort
med hjälp av Cedar processen på Cuttingroom. Jag tror inte att det är meningsfullt att lägga den inspelningen på trekanaler eftersom det inte tillför något extra...möjligen kan man tänka sig att släppa den på SACD eller DVD-A och då med reverb i bakkanalerna. Jag ska nog köpa den där skivan eftersom det är svensk inspelningshistoria.

gcs



Edited by - gcs on 2003/11/20 16:41:08
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:13:03  Show Profile Send jajo a Private Message
Alltså, jag har den inte på CD och finner ingen anledning till det. Men flera olika LP-exemplar i både stereo och mono som låter alldeles utmärkt! För det är verkligen en riktigt bra inseplning.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000