HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ESL 57 - hur bra egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/14 :  18:34:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kom igen, fram med sanningen!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:50:56  Show Profile Send EAR a Private Message
ESL 57 en på många sett legendarisk högtalare som i vissa fall står sig mycket bra än idag.Nackdelar:Den tål lite effekt,faller av tidigt både i bas och diskant(-6db vid 45 hertz)Har väldigt låg impedans på sina ställen.Känslig för placering.Fördelar:Väldigt bra mellanregister
homogen.,musikalisk.Väldigt bra 3d vid rätt placering.Transparent och luftigt ljud.Passar bra till diverse rörhäckar.På akustisk musik kan den vara otroligt trevlig.
ZOMBIE:Verkar som om du gillar QUADOch har en del QUAD prylar.
Har själv QUAD 63 och rakt över gatan finns 57`orna.
Lite kuriosa kring QUAD framförallt för dig ZOMBIE.QUAD prylar som vi äger.2st QUAD 22 ,QUAD 44 ,4st QUAD 405,1 st QUAD 405-2 ett par QUAD II,ESL 57,ESL 63.Och jag behåller nog min 44 och köper ett av grannens 405 steg och kompletterar med ett par JBL som står i källaren och helt plötsligt får min snart 9-åring hyfsade prylar



Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/14 :  20:03:34  Show Profile Send mace a Private Message
Och så kan man ''stacka dom'' då 'växer' basen markant + att dom spelar HÖGT, (jämfört med 1 par, inte Extacy-högt) sen skall impedansen bli trevligare att ha o göra med om man kopplar kablarna i serie istället för paralell.

Visst är dom egoistiska, men inte låter dom illa om man dristar sig utanför den lilla örgasm-punkten. (svenskt ord för sweetspot, från och med NU!)

Jag säljer ALDRIG
Men leker gärna med andra högtalare, för fest mm mm. har ett par B&W 601,S2 som vi skickade hem till Sverige när Vi blev med 57'or + ett par Goodmans Triaxiom som skall göras ngt med så småningom

Jag tror att man antingen faller pladask eller går sin väg när det gäller 57'or.

Själv kan Vi bidra med lite blandad 3-serie, 2st. 303, 1st. FM3,1st. 33. BULLETPROOF

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/11/15 00:49:21
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/14 :  20:17:12  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja det glömde jag det står nog någon radiodel nånstans också.
MACE;Vad tycker du om mina intryck av 57´an.Intressant att få veta om du håller med om mina synpunkter.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:30:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt faller av tidigt i bas och diskant............

Bravo
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:34:13  Show Profile Send EAR a Private Message
Bravo;Ja visst gör den det men som jag skrev den har många + också

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:42:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, mellanregistret är bra, men det räcker inte såvida man inte enbart spelar med en soloartist och gitarrkomp., så fort det blir lite mer komplext blir det ju gröt av alltihop förutom den starka färgningen av ljudet.

Bravo
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:47:19  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja jag har ju själv inga 57´or.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:50:40  Show Profile Send mace a Private Message
Bravo! Que

Var dom trasiga eller

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:58:45  Show Profile Send mace a Private Message
Högtalarna skapades innan techno o.dyl. fanns, så jag tycker att de klarar dåtidens ljud + instrument rätt galant, OBS ! ej orgelmusik

Däremot tycker jag att om jag jämför dom med andra högtalare så finner jag 57'orna väldigt 'avslöjande' bra inspelat låter wow, skit låter urk.
Jag ser inte det som en nackdel, men perfekta är dom INTE !

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:13:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bravo tyckte rör lät grötigt också, jag tror han har en hörselskada.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:17:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu sa jag inte riiikkktttiiiigggt så "Bernt Jansson".

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:19:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, men nästan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:42:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sanningen är väl den att jag älskar mellanregistret, det kan vara sanslöst bra, men vid komplexa partier, orgelmusik mm. händer någonting.

Här blir det fel någonstans och jag antar, eftersom jag vet att samma gäller transistorförstärkeri, att när homogeniteten blir för låg, dvs. jag, andra behöver och känner uppenbarligen inte samma sak, störs mera av ett ojämnt register än ett register som är mera lika från topp till botten, oavsett om detta totalt sett skulle vara lite sämre.
Dock är mellanregistret det viktigaste naturligtvis, där händer ju det mesta.
Sannerligen och jag menar det verkligen, med viss musik och i sina bästa stunder, så är rör det bästa jag hört. Spelar man sedan någon annan typ av musik blir det tyvärr inte alltid lika bra, och det kanske är det som stör mig mest, att kastas från himmelska höjder till mediokert så snabbt.

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/15 :  12:26:00  Show Profile Send mace a Private Message
Bravo, Du får jättegärna tipsa mig om ngn inspelning som kan 'utmana' högtalarna lite(mycket) desto komplexare desto bättre

Jag vill piska dom
När det gäller bas så tyckte jag nog att basen var lite tillbakadragen när vi använde 2x303'or för att driva dom, men uj uj när vi kopplade in en 15wpc OTL stärkare

MUMMA

Skulle vilja prova att köra med 'subba' och sen spela mäktig orgelmusik

60-70-talets BOSE-system

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/16 :  12:04:03  Show Profile Send mace a Private Message
ingen

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/16 :  12:31:26  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja MACE
Varför inte spela Tchaikovsky 1812 Overture från TELARC skivnrCD-80041
Eller ORFFS Carmina Burana.
När vi fick SNYGGA blixtgenomslag på grannens ESL 57`or så spelade vi PINK FLOYD-HIGH HOPES från The Division Bell
MVH/Mats Som kan vara snäll emmellanåt också

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:10:39  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
EAR: Telarcen är inte fel, lånade ut den till en som håller på med bilhifi, sprakade gott i hans JBL basar. Han glömmde läsa varningstexten.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/11/16 13:11:10
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:15:08  Show Profile Send EAR a Private Message
H Lindgren
Den spelade vi på Johans Digitalare med Vincents monoblock och mina rörhäckar i kombination.Johans högtalare klarade detta bra

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:21:30  Show Profile Send mace a Private Message
Mats Som kan vara snäll emmellanåt också

När var Du elak senast

M

Psst. det verkar luta åt Ängelholm tack vare skola för barnen annrs var huset du tipsade om (hittade via dn) heeelt ok! Älskar källare)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:25:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det räcker väl med en symfoni från klassicistisk eller romantisk tid.
Saint-Saens orgelsynfoni eller Brahms t.ex.

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:52:14  Show Profile Send mace a Private Message
Tackar Bravo

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dr Dr
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:53:00  Show Profile Send Dr Dr a Private Message
Jag har stor erfarenhet av ESL 57 och även ombyggnationer av dessa. Det är alltid ett problem när man diskuterar denna högtalare. Den är gammal, och åldras. Med åldern förändras ljudet. Diskant försvinner, bas försvinner, känslighet minskar. Det låter inte som den gjorde ny. Det finns INGEN ESL 57 som inte åldras, om man inte bygger om den, och detta bör ske efter 10-15 år. Med tanke på att 57:or kan vara upp till nästan 50 åt gamla, är det inte så konstigt att de kan låta dåligt. Om man har möjligheten att lyssna på ett par nyrenoverade ESL 57, så lyssnar man till en högtalare som låter bättre än allt man idag kan köpa för pengar, med väldigt få undantag (och med väldigt hög prislapp).
Nyrenoverad är känsligheten högre, du kan spela så högt att öronen distar före högtalaren. Basen är väldigt djup, tight och ren. Mellanregistret är oöverträffad, det bästa som existerar. Diskanten går över 20kHz, låter som en bra banddiskant, väldigt skir och ren. Högtalaren målar upp en väldigt exakt ljudbild, bland annat pga den smala sweetspoten. Allt klingar ut mycket naturtroget och musikaliskt. Ljudbilden är mycket djup.
Denna högtalare är enligt min åsikt och erfarenhet en mycket bra högtalare, men som pga ålder varit mycket undervärderad, ffa i Sverige. Dagens High-endprodukter tycker jag är ett skämt. Lyssna bara på Martin Logan, Magneplanar, Wilson etc. och inse att hifivärlden är lurad på bra ljudåtergivning. (För att inte tala om hur dåligt en Krell låter.)
Om man vill ha återge disko är inte Quad ESL något bra alternativ. Inte heller om man vill skaffa sig tinnitus. Inte om man vill vara många som lyssnar samtidigt. Kanske inte heller om man vill återge stora orkesterverk (då får man stacka). Men om man vill lyssna på MUSIK är Quad ESL 57 en av hifins stora prestationer. Vald till "Greatest hifi product of all time" i Hifi news.
Men tyvärr kommer ni alla som undrar hur en Quad ESL egentligen låter aldrig att få uppleva detta själva. Vad jag tycker och skriver har egentligen ingen betydelse. Man måste höra själv, övertyga sig själv. Det finns väldigt få renoverade ESL 57 i Sverige. Det ät få som vill och kan. Ingen vill betala för detta. Jag är en av få som sysslar med detta, på sin höjd känner jag till två personer till.
Hoppas detta var till någon hjälp för sökande hifi-själar!
Vänliga hälsningar, Niclas Högberg, Uppsala

Det blir bättre om man gör det själv!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:53:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Ike och Tina Turner River deep mountin high. Det skall vara den som Phil Spector producerat. Det är en minst sagt komplex ljudbild, oerhört många pålägg. Ingen ljudmässigt höjdare men kan högtalaren mejsla ut mycket information från denna platta är det en bra högtalare!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:00:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag betvivlar inte att högtalarana måste renoveras då och då "Dr Dr", det låter fullt rimligt.
I och för sig kan jag hålla med om att många produkter är överskattade som några av de du nämde, men när blev inte orkesterverk MUSIK och kan därför lyftas ur det musikaliska som ointressant att reproducera.

Bravo
Go to Top of Page

Dr Dr
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:04:49  Show Profile Send Dr Dr a Private Message
Orkesterverk (musik) återges helst också på ett par Quad ESL, men kanske ännu hellre på ett par stackade Quad ESL.

Det blir bättre om man gör det själv!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000