HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tact för rumskorrigering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/30 :  13:53:37  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Nu är det dags att kika närmare på en tact igen....
Vart där förut(gamla 2.0:an).

Vad har du för erfarenheter av tacten?
Prestanda som försteg?
enbart för korrigering av akustiken?
Som externt filter för passning mellan sub och stativare?

Sen ett dilemma. Hur bra är den inbyggda d/a:n i tact? Problemet är att jag personligen tycker att min dvd/cd hör till något av det bästa marknaden har att ernjuda. Alternativet är ju att bara köra den som transport till tacten och använda tactens da. Alternativ två är att köra analogt in som ändå sedan digitaliseras och sedan tillbaka. I vilket fall som helst så borde väl bägge alternativen lämna "fingeravtryck" på signalen?

Är det bara antalet kanaler som skiljer 2.2x mot tcs eller även ljudprestanda?

Kom med dina tact erfarenheter.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/30 :  15:06:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

TacT 2.2x har inbyggda delningsfilter för delning mot subb. Man kan säga att den har 4 kanaler då, 4st monokanaler.

Samt att 2.2x har mer kräm i form av cpu och allt annat.

2.2x är ganska mycket bätte än 2.0

2.0 går att uppgradera nu, den ska då få samma power som 2.2x tydligen. detta är mkt dyrt dock, och man måste köpa nya DA AD kort. ja då landar det väl nästan på 20 000 för att uppgradera en 2.0 ajaj

2.2x, är jäkligt fint försteg, och allt sker digitalt. det ultimata vore att köra en transport direkt in i tact, digitalt, om man vill kör man även ut digitalt till deras digitala slutsteg!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/30 :  15:08:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo jag sa ju inte.
det finns några olika modeller av 2.0 och 2.2x, beroende på bestyckning.

om den ska ha digitala in, analoga in, digitala ut och analoga ut, olika in/ut -kort dvs.. detta får man se upp med när man ska köpa en TacT.

En fullfjädrad 2.2x borde heta 2.2x A.AA har jag för mig..

och en ny sådan kostar väl över 100 laxar

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:45:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hej Niklas, vet du något om hur signalen påverkas kvalitetsmässigt och ljudmässigt(karaktär) av att skickas in till tacten analogt och sedan omvandlas där för att sedan skickas ut igen som analog?

Har du koll på kvaliteten på tacts d/a om man kör digitalt in i den?

Varför intresset kommer är dels för anpassningen mellan sub och stativare samt då givetvis det akustiska. Givetvis kan man kanske åstakomma ruggigt bra filter själv om man inte har tummen mitt i handen, men man måste ju skaffa sig kunskapen. Rummet går säkert med lätthet att fixa, men det är samma sär, kunskapen sätter stop rätt fort.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:23:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag tror intr det är några fel på tact o deras DA AD osv..
min kompis david a här på forumet har en 2.2x, han är så
nöjd man bara kan bli.

det är en kanonprodukt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:26:01  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns ett "white paper" från Meridian som handlar om rumskorrigering, som jag tycker är värt att läsa.
http://www.meridian-audio.com/w_paper/Room_Correction_scr.pdf

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/30 :  20:47:14  Show Profile Send David A a Private Message
Tacts DA omvandlare håller en mycket hög kvalitet, så det behöver du inte vara rädd för. Att köra analogt in kan tyckas som att gå över ån efter vatten, men det är givetvis en sak som du måste prova dig fram till. Tactens DA kommer ju iallafall att påverka slutresultatet, så mest opåverkad blir signalen definitivt digitalt in. Ska du köra med stativare och sub så ser inte jag någon produkt på marknaden som kan konkurrera med 2.2x. Tcs är en äldre produkt än 2.2x, är du endast ute efter 2-kanal så ska du absolut gå på 2.2x.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/30 :  21:50:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är säkert så att TACT:en är digital internt man man måste ju kunna gå in med en analogsignal (AD omvandling) och få ut en analogsignal(DA omvandling).Allt som görs i TACT:en sker i den digitaladomänen. Det ser väldigt bra ut tycker jag...här kan man snacka om uppsampling 2048 ggr eller 90.8MHz...jag undrar om det är en 1bits omvandlare? Vanligen så kör man 2.8MHz/1bit. En sak som förvånar mig är att man bara kan få ut 4,4volt balanserad analog signal...det motsvarar väl +15dbu men man borde kunna få ut åtminstone +24dbu. I vilket fall så är det en vad jag skulle kalla för en värsting eftersom jag aldrig sätt något liknande...inte änns i proffsvärlden.

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/30 21:53:00
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:01:49  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tack för all input. Som du säger david så är det som att gå över ån efter vatten att köra analogt in i tacten. Dilemmat är ju välljudet i dvd:n som jag inte vill "tappa" =/ om jag alls tappar det.

Vad är det tacten gör med rummskorrigeringen? Detta är ju omtvistat i vissa fall, många hävdar att det bara förstör signalen medans andra hävdar att det inte har någn negativ effekt.
Har erfarat ett par mycket bra demos med den gamla 2.0 så något gör den allt bra =)

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:35:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Förenklat sett, så är TacT en Equalizer !
Sen klarar den att beräkna så mycket mer.
:)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:28:53  Show Profile Send David A a Private Message
Basen och stereoupplevelsen blir i de flesta fall radikalt förbättrade oavsett hur targetkurvan ser ut. Sedan beror det mycket på HUR man utformar kurvan för att få till det tonala och helheten i ljudet. Med en och samma kurva fick jag himmelska resultat med mina Dynaudio 1.3se, medans det blev pannkaka av det hela via Revel GEM.
Man måste alltså lägga ner en del tid för att få dom riktigt stora förbättringarna. Och vill man inte det så går det alltid att bara finjustera lite med den utmärkta parametriska Eqn som följer med.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:32:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mmm
det tar lång tid att lära sig hur TacT fungerar!
Annars blir det ju bara en dyr ritövning som en
god vän uttryckte sig:)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:14:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

smf, blir det nån tact nu eller?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:36:43  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Niklas } Har du fått några bilder på den nya TCS MkII ??

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/05 :  17:10:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Nej den ser likadan ut.
Förutom på baksidan, lite anourlunda.

Typ allt innuti är bytt, allt utom nätdelen.
TCS 2, spöar TCS 1 ganska mkt verkat det som


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/11/14 12:37:30
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:48:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message
NN - Det är väl inte omöjligt. Dock så blir jag pappa i december och vi köper hus och flyttar till anann ort efter nyår, så det är väl lagt lite på is, iallafall en månad eller två

Husköpet innebär ju lite intressanta möjligheter för eget akustik arbete.

Sen läste jag ju nu i denna tråd att en tcs 2 är på G vilket kanske skulle sätta den i intressant position om den närmar sig eller blir likvärdig med 2.2x. Visserligen är jag ännu inte 100 på att det blir en "riktig" bio. Projektor och frontare är än så länge det enda. Kanske utökas det med tiden och då vore ju en tcs klart intressant.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:04:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hehe, ja va skoj med hus o allt.

TCS 2 kostar dock rätt mycket om man ska ha den i helutförande.
vet inte om det är uppåt 140 000:- faktiskt.

Den äldre TCS kan man ju finna begagnad för typ 45 000:- om man
söker lite utomlands. Se upp bara med att finna rätt voltantal osv..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:07:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Just det, det har ju också vart en TCS till salu i sverige,
sök på hifimagasinet.com efter TCS. Denna kan man uppgradera
till en TCS 2 om man vill det.

Det är "robban" som säljer denna. Om man uppgraderar denna, så
lär den bli jävulusiskt bra

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:18:50  Show Profile Send s.m.f a Private Message
NN - Ja det är klart , det är ju värt att kolla upp redan nu.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:47:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
ja just det. gör så

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000