HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 receiver med cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:19:52  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag är på jakt efter en receiver med inbygd cd-spelare. Högtalarna den ska driva har märkeffekt 60watt per högtalare.
Det ska alltså inte vara dvd-spelare utan bara vanlig cd-spelare med radio o förstärkare. Vill inte ha typ nån microstereo, utan nån lite mer seriös sak med hyffsat mycket effekt.
Nån som har några tips? Den ska ju hellst inte kosta alltför mycket heller..runt 5000 kanske max....
Tack på förhand!

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:36:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har för mig att Nad har en sån lösning....
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:41:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej
Jag skulle nog fundera på att ha skilda enheter för ökad flexibilitet och framtida uppgraderingar/reparationer. Du kan köpa en beggad radio-del med RDS för under 700 kr på tex www.blocket.se

Det ger då ca 4300-4500 kr över för CD och förstärkare alternativt försöker du hitta en lagom reciever och CD-spelare för ca 5000 kr.

CD-spelaren är en mekanisk produkt och har oftast kortare livslängd än tex förstärkare och radioapparater och att försöka laga CD-spelare är ofta dyrare än att köpa nytt när vi är i budgetsegmentet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:00:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En liten kommentar till: En sådan kombi-produkt som reciever+CD är inte så vanlig bland de mer kända märkena även om många tillverkare har någon enstaka modell i programmet. Min gissning är att en sådan produkt är lite "smalare" och därmed också kanske lite dyrare även om man sparar in en låda och nätdel.

Vidare är begagnatmarknaden mindre för dessa produkter (det säljs ju färre enheter och de som säljs används ofta tills de har tagit slut och kastas) vilket gör att köpare och säljare har svårare att hitta varandra. Det gör paradoxalt nog att säljaren får ut mindre och köpare får ofta betala mer när de väl hittar vad de söker


Så mitt råd blir igen att leta efter en bra reciever eller förstärkare och köp till självständig tuner. Begagnade små förstärkare från t.ex NAD ryms väl inom din budget och det finns också rätt stort utbud så du kan leta efter bra pris.

Nackdel med recievers är att många har klen effekt. Fördel med recievers är att du lätt kan hitta begagnade för tex hemmabio och skall du bara köra tvåkanal så finns nog god chans att effekt ändå räcker även om en ren tvåkanalare ofta låter bättre för samma pris än flerkanal.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:01:50  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
ok
Det är så att jag flyttar hemifrån och tar med mig radiodel och cd-spelare som stått i mina föräldrars vardagsrum.
Nu måste jag ju "peka ut"nån ersättare till detta. Snyggast skulle ju vara en låg elegant sak med inbyggd cd tänkte jag. Men visst..andra förslag är oxå öppna... Förslag på radio/förstärkardel +cd-del som är rätt så platta o eleganta o som hör ihop då...?


Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:06:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det låter som drömmerier i mina öron...

- Integrerad stärkare/CD
- Väl tilltaget med effekt
- Pris runt 5k

Till det kommer att jag antar att du vill ha något som helt enkelt låter bra. Då tror jag att det blir svårt inom den prisklassen.

Angående hur trögdrivna högtalarna är så ska du snarare titta på deras känslighet än deras maxeffekt, som inte säger något om hur trögdrivna de är. (eller har jag missat något? Märkeffekt kanske innebär något dylikt?...vad vet jag...)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:21:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
oj... Hjälpa föräldrar att köpa HiFi... suck... jag hade liknande bekymmer för ett tag sedan när deras anläggning gav upp andan efter 20 år, tog flera dagar av springande i affärer innan de insåg vad som behövdes för att inte snacka om hur ännu mer krångligt det var att få dem att byta ut gamla rassliga högtalare mot ett par som kunde spela...

Det bästa är nog att försöka ta med en eller helst båda föräldrarna ut på en liten runda till några seriösa handlare så får de själva välja även om du bör försöka påverka dem i rätt riktning

Min erfarenhet hemmifrån är att det bör vara så ENKELT att sköta att de inte behöver bruksanvisningen. (Varför är nästan alla tillverkare så dåliga på detta?)

EDIT:
Jag tror också att det är snudd på mission impossible att lösa detta under 5000kr om det skall vara nya prylar och om du fortfarande inte vill göra avkall på ljudkvalitet. Sedan kanske man skall fråga sig hur stort är behovet av maximal hifi-kvalitet eller om tex design har betydelse?

Det verkar efter en snabb sökning som om det finns lite recievers för runt 3500-4000 kr, problemet är ju sedan att få in CD-spelare i 5000kr-budgeten.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2003/11/14 14:39:26
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:42:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag hjälpte mina föräldrar med stereoinköp för något år sen, (det var då jag hittade min stora högtalarkärlek, Linn Ninka men det är en annan historia) vi lyckades hitta något som både de tyckte mycket om, och som jag helt klart kan leva med när jag är hemma på besök

Det blev en Cambridge Audio-kombo - A300, D300 och T500. De är nöjda.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/16 :  00:20:32  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
ja...vad beyder igentligen märkeffekt tro?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/16 :  00:36:47  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Har krypit bakom högtalarn nu o tittat efter vad det står för något: :)

"Luxor AB
Motala SWEDEN
TYP 1406001 SER.1
impedans 4 ohm
Märkeffekt DIN 60 w
MADE IN SWEDEN"

På framsidan står även "6001 by skantic"

Nån som känner till dessa? dessa har nog ca 20 år på nacken..... sökte lite på nätet, men jag hittade inget om dom :(


Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:39:12  Show Profile Send NewMount a Private Message
En CD-receiver med väl tilltagen effekt tror jag inte finns. Om man nöjer sig med 2X30W i 8 ohm kanske Denon RCD-100 duger.
Annars kan man ju köpa en lite seriösare receiver med separat CD, t.ex. en Denon DRA-455 och en Denon DCD-485.
Jag skulle nog även ta en titt på motsvarande produkter från NAD, Yamaha, samt Harman/Kardon (bra receiver med god effekt, men vettig budget CD saknas).

Annars är Linn Classik en utmärkt CD-receiver, men den kostar 16000 och har kanske inte den effekt du är ute efter (går dock att koppla in ett slutsteg).

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:35:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
...fast jag såg en beggad Classik för 6000 på hifimagasinet tidigare idag. Ett klipp

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000