HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subba för cirka 4000 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:33:24  Show Profile Send AndersP a Private Message
Värst va ni bråkar här då.

Jag har byggt ett antal subbar och är jätteintresserad av tekniken runt dom.
Jag måste hålla med MartinH när det gäller subbarnas historia, utveckling och val av sub.
Subwooferdesign är inte precis rocket science och det är därför det lönar sig att bygga själv. Det finns liksom inga hemligheter i branschen. Det är tunga styva lådor, effekttåliga element med låg Fs och hög känslighet och väldimensionerade förstärkare med hög effekt som gäller. Altså blir en bra sub tung. Mycket tung.

Det är som i Jurassic Park där pojken hittar ett par nattsynsgoggles och blir tillfrågad om dom är tunga. Pojken svarar ja varpå det konstateras att dom är dyra och att han måste lägga dom ifrån sig.

Själv hade jag föstås byggt en subwooferbyggsats om jag var du Ohlsson. Då får du inträde hos oss i DIY-avdelningen dessutom - Det är jättekul att bygga.
Annars hade jag nog gjort MartinH säger och köpt en begagnad, välhållen sub med ett nypris på typ 10000 kr.

Det klagas lite på tidningen Hemmabio och det är klart, dom är ju inte så djuplodande och det smyger väl sig in lite "spons" och så, men dom hade iaf en test av en lite dyrare sub för inte så länge sen och där poängterades ganska tydligt skillnaden mot en onoff-sub för 4000.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:46:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag talar inte om några ONOFF subbar. Själv så skulle jag aldrig köpa något från dom.
Har någon byggt en subbas med ett slutsteg som innehåller ett fyrbands parametrisktfilter med variabelt Q-värde och kontinuerligt variabel fas. Då är jag nöjd om det finns en sådan subb. Kolla den här tråden.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21672&whichpage=1

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/14 19:49:14
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:26:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad har du emot Audio Pro "ohlsson"?

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:51:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det klagas lite på tidningen Hemmabio och det är klart, dom är ju inte så djuplodande och det smyger väl sig in lite "spons" och så, men dom hade iaf en test av en lite dyrare sub för inte så länge sen och där poängterades ganska tydligt skillnaden mot en onoff-sub för 4000.


AndersP!
Jag rekomenderade Focus subben, därför att olsson frågade efter en subb för ca 4000kr. Eftersom den har kostat 5000kr och var bäst i sin prisklass då enligt tester, så är den ju ett ännu bättre köp nu när den bra kostar 4000kr.Sen förstår jag mycket väl att en begagnad sub för samma pengar kan vara ett bättre köp, men han skrev inget om att han särskilt sökte en begagnad, de flesta köper nytt faktiskt. Eftersom nu Audio Pro är = med Onoff-sub = med dålig, bara för att de säljs på Onoff, så är nog alla Sony,Philips,Panasonic TV-apparater osv också dåliga för de säljs ju bla på Onoff

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:28:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men när hittade du en Philips 20" hos tex Hifi Consult ?!?!
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/15 :  03:34:03  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag tror(notera tror)att Audio Pro prylar hade vart dyrare om det inte vore för just OnOff, Siba, mfl. Just pga att dom får upp kvantiteten.
Sen tycker jag att det är ganska synd att så många olika märken får lida pga OnOffs dåliga rykte. Jag menar, produkterna blir ju inte sämre bara för att dom som säljer dom inte är speciellt kunniga.

Jag har själv en Audio Pro Sub Focus hemma som jag har fått låna, den passar ok till mina högtalare så länge jag bara använder den till lite uppfyllnad i dom lägsta registern.
Jag bygger min anläggning efter mina öron och plånbok, och inte efter märken eller vad andra tycker. Så den subben vågar jag rekomendera i prisklassen som det talas om.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  04:29:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan inte se vad TV har med hifi att göra och är Sanyo bättre än Philips "MartinH"?
Vill man rekommendera en pålitlig sub för 4000:- tror jag nog att AP ligger bra till, har man en enorm tur kanske man kan hitta en begagnad som är bättre för samma pris. I begagnatfallet skall man dessutom ha tur och vara på rätt plats i rätt tid och inte bli pålurad en defekt produkt. Även om det sista kanske inte är så troligt så har man i alla fall inga garantier att falla tillbaka på om något skulle vara fel.
Valet efter alla råd tillfaller köparen.

Är man dessutom hantverkskunnig och tekniskt skicklig kan man säkert bygga en egen sub, men jag tror att i så fall hade "ohlsson" bett om råd för detta.

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/15 :  08:36:15  Show Profile Send FBK a Private Message
MartinH! Du förstår nog vad jag menar,billigare är inte lika med dåligt som du verkar tro. Audio Pro gör faktiskt mycket prisvärda och bra subbar i de prisklasserna som de håller till i, och som oftast är bättre än konkurenternas subbar. Verkar vara en del som har en föresten, eller som vet att den är bäst i sin prisklass Sen håller jag med Bravo, att köpa begagnat innehåller en del risker som alla inte vill ta faktiskt.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  11:37:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag ska låna hem och testa Genelec´s 7070A. Den är byggd i metall och är skitful men låter troligen mycket bra. Det finns en risk att man behåller det man lånat. Ja just det "subba för c:a 4000" ja ja okey vi säger väl 4000++.
http://www.genelec.com/products/7070a/7070a.php
Det kostar inget att testa....jo det kan"kosta på"om man inte har pengarna.

gcs
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:36:32  Show Profile Send FBK a Private Message
gcs!! En kompis´ kompis har haft en Genelec subb hemma på prov (Pr16000)tillsammans med några aktiva Genelec högtalare. Låt visst bra. De jämförde med kompisens Kappa sub i går kväll, segern gick till Kappan. Och den kostar ju 5000kr mindreSkulle också vilja ha en Kappa sub, men det är viktigare att byta frontar först, så det får vänta
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:03:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag vet att Genelec har en kampanj just nu. Man får två små frontare + den minsta subbasen. Jag är inte förvånad över resultatet men om man tittar på Genelecs subbasar så tror jag att den/dom är bättre utvecklade när det gäller ingångar. Den saken är klar att den större Kappa subben är jävligt bra...jag har hört den själv. Jag skulle tro att Genelec 7070A spelar i en helt annan division men vi får väl höra hur det är med den saken.

gcs
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:35:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Det var inte den minsta Genelecen, han lyssnade på båda i butiken och den minsta var inte så bra tyckte han redan då, så han lånade hem den lite större. Vad kostar 7070A?. Du har rätt i att Kappan är mycket bra, särskilt för det priset som den kostar.

fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:49:12  Show Profile Send Outsider a Private Message
Audio Pro Focus kostar 3290 kr på OnOffs nätbutik, det måste väll vara prisvärt? Själv är jag hemskt sugen på en Kappa sub, men det var ju det där med pengarna...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/15 :  23:50:12  Show Profile Send bjarne a Private Message
Lyssnade runt på 5kkr subbar för något år sedan. Tyckte då att Heco Signature 30A var en av de bättre, musikaliskt sett, och vill bara säga att det finns en sådan på "säljes" på prisjakts forum.
Min favorit var annars Definitive Technology ProSub80, men den är inte så vanlig. Jag tror den såldes ut av generalagenten i somras för neråt 3kkr - det stod i någon H&M tidning.... ska kolla, det kan ju finnas en rest kvar...men å andra sidan köper du knappast något olyssnat...

edit: Tjohopp, Audio Squad AB, 040-456850, hade annons i septembernumret. 3120:- Fynd!!!

Edited by - bjarne on 2003/11/15 23:56:29
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/16 :  00:09:20  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Här är 2 B&W som kan vara något?
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=65&product=bwasw300
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=65&product=BWASW600
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:37:08  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Audio Pro Focus kostar 3290 kr på OnOffs nätbutik, det måste väll vara prisvärt?


Otroligt prisvärt, skulle jag säga

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/16 :  05:46:18  Show Profile Send Softman a Private Message
3200:- för en ny ....de é bare å köp...
Nå, som jag sagt förut så är Focusen ett riktigt bra köp i den prisklassen vi talar om. AP har ju som sagt en hel hög med prisvärda "subbar" mitt slutliga val baserades på ett antal samtal med sälj och servicefolk på AP där min fråga till dom löd:

Vilken av era basar skulle du personligen använda i ditt 2-kanal system...oavsett prisklass?

Svaret blev i 4 av 5 fall SUB FOCUS...
Och nu står det en hemma hos mig och jag är riktigt nöjd. Den kompletterar mitt DIY bygge med Scan Speak 18W/8545 och D2905/9500 och används enbart för regionerna under ca. 50Hz men spelar bra över hela registret.
Varför denna allergi mot AP Prylar måste inte vara sålda på någon exotisk audio butik med svinhöga pålägg för att vara bra... Detta bevisar AP med flera av sina produkter.
Men visst...hade jag 10.000+ att slänga på en sub så hade nog valet hamnat på typ Velodyne eller Sunfire...

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:29:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan de vara så att SUB Focus är den mest prisvärda subben som Audio Pro har, men är det bara för det den bästa som finns för dom pengarna ?!? Och hur skulle det se ut om personal på AP skulle säga att dom hellre ville ha en AudioVector sub

Subbar tycker jag dock att det känns betydligt roligare att köpa begagnad, då man kan få en produkt som inte förändras speciellt mycket under åren och som kan ge stora skillnader om man skulle gå upp en prisklass...

/M
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:44:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Tja även en högtalare förändras...kanterna hårdnar med tiden. Sedan vet man ju inte vad högtalaren blivit utsatt för i fråga om ljudschocker och högnivå. Högtalaren kan ju ha bottnat.

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/16 14:45:28
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:45:27  Show Profile Send ohlsson a Private Message
NHT SW2P, nån som vet något om denna sub ? Finns en ute, han ska ha 2000 för den. Så den ligger bra bit under än vad jag tänkt mig, men det är ju alltid trevligt =) Men nån som vet nåt om den här subben, eller om det är nån som vet nåt om andra subber från NHT. Ifall det är nåt att ha ? Audio Pro kommer jag inte köpa iaf..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  14:52:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Återigen "ohlsson", jag blir bara så nyfiken, vad har du emot AP?

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:01:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har Audio Pro B1.39 som jag är helt nöjd med. Om jag minns rätt så köpte jag dom hos Best Sound och jag tror inte att OnOff sålde dom över huvudtaget. Det är väl inte så att Best Sound ligger i samma
division som OnOff.

gcs
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:13:55  Show Profile Send FBK a Private Message
[quote][Varför denna allergi mot AP Prylar måste inte vara sålda på någon exotisk audio butik med svinhöga pålägg för att vara bra... Detta bevisar AP med flera av sina produkter.
Men visst...hade jag 10.000+ att slänga på en sub så hade nog valet hamnat på typ Velodyne eller Sunfire.../quote]

Bra sagt Softman


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:25:35  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Jag vet inte riktigt, vill bara inte ha en. Är helt inne på en beggad sub, och för dom pengarna om man handlar beggat kan man få mkt annat än en Audio Pro.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:37:52  Show Profile Send Amund a Private Message
Angående NHT suben. Är 2000:- ink slutsteget till subben? Isåfall tycker jag det är ett klipp! NHT SW2P är en passiv sub med tillhörande slutsteg från NHT.

Om det är utan steget så, nä.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000