HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Letar efter en kul RCA-kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:39:42  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
hej på er. Har nu letat runt i gamla topics efter några kabel-rekommendationer utan att lyckas särskilt bra.
Nån som har nåt tips på en kul kabel?

Systemet ser ut som följer:
CD: Primare D20
Förstärkare: Primare a20mk2
Högtalare: Dynaudio a42
Stativ: Atacama Nexus 6
Hgt-kabel: IXOS SW511T (2x3m)

RCA-kabeln som används just nu är en Monster Interlink 200, vilket kanske inte gör att man skrattar ihjäl sig i och för sig.

Skulle vilja ha ett tips på en kabel som ligger i prisklassen 1000kr plus minus några hundringar.

Hur ställer ni er till sandfyllning av stativen? Och hur är det meningen att högtalarna sitta på stativen egentligen? Det finns inte möjlighet att skruva fast dem,, men det kanske man inte brukar göra heller.

Ytterligare (rimliga) tips på förbättring av systemet tas tacksamt emot.

/Lasse


Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:44:59  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kimber har en ny signalkabel som heter Timbre. Den är efterträdare till PBJ som var en mycket hyllad kabel. Jag tror den kommer ligga på ca 1000 kr och förmodligen vara mycket prisvärd.
Mellan högtalarna och stativen råder jag dig att sätta häftmassa. Jag kör med det och det fungerar riktigt bra.

Ytterligare tips om du inte redan har gjort det är Soundcare superspikes under stativen och kanske några nya fötter under cd:n.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:53:51  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Vad ska man sätta för fötter under cd? Soundcare där också?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:09:04  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Prova även de billigare Analysis Plus-kablarna som finns att tillgå. Verkligt prisvärda.

Gällande fötter skulle jag föreslå (förutom Soundcare) Solid Tech "Feet of Silence" eller Finite Elemente "Ceraball".

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:12:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
QED silver spiral kanske.
Gällande stativ mm., ju tyngre och stabilare ju bättre generellt.
I övrigt se "marbrink", de råden är utmärkta.
Sorbotan kan också användas mellan stativ och högtalare, då av den sort som består av en någta mm. tjock platta som man kan skära till som man vill ha den. Den både dämpar vibrationer och klistrar fast högtalaren efter ett tag. Det räcker om man klipper till bitar att ha i hörnen och kanske en bit i mitten av högtalaren.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:12:56  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ljudmakarn har en kabel som jag gillar skarpt för dom pengarna.
Eichman Tech. Express 4 1095:-
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:57:42  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
RKL - "ceraball" är ju urtjusiga! kanske får ta och införskaffa några sådana.

Är det nån som har lyssnat på Nordost Black Knight?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Edited by - theboyonthemoon on 2003/11/16 18:06:44
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:39:17  Show Profile Send jari a Private Message
Idag provade jag att sätta Sonic Design-kuddar,istället för originalet,under Cd-n,det blev faktiskt mkt lyckat.
Har upplevt ljudet som "kliniskt" ett tag.
Förändringen blev ett "varmare" ljud.
Det är att prova sig fram.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2003/11/16 18:41:18
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:46:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har ganska nyligen haft hemma både QED, PBJ, Timbre för lite test och jämförelse...

Båda Kimberkablarna är lite mjukare och mer harmoniska än QED, vilken i sin tur var lite mer detaljerad och ljus... Mellan PBJ och Timbre är den nya lite mer harmonisk och går lite djupare i basen, det är ett lite mer lugn över den..

Så skulle jag få völja så är nog Timbre en väldigt prisvärd kabel som inte bara är snygg utan väldigt väljudande oxå !!

Under min CD har jag idag Isoberings från Audioprism, fungerar riktigt bra, och kostar inte skjortan gjör dom inte heller..

/Martin
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:59:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag rek att du tittar på Neotech. En kabel som heter KHS-142SB (690kr/1m) som jag har testat på hårdvara/recensioner. Läs här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18935

Importör är www.plaudio.com som även har fler på hemsidan. Detta är en mycket bra kabel och den har lite mjukare/varmare klang.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/11/16 20:00:25
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/16 :  22:43:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En av de mest prisvärda jag hittat är rscables.com som har ett rent, neutral, detaljerat ljud för en struntsumma. Jag har deras MK II version.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:56:32  Show Profile Send new order a Private Message
skaffa ett par beggade kimber silver streak,om du får tag på sådana.
klart suveräna kablar.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:14:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Ljudmakarn har en kabel som jag gillar skarpt för dom pengarna.
Eichman Tech. Express 4 1095:-



Tror jag kan hålla med! Kör själv med storebrodern Eichmann eXpress 6 och är väldigt nöjd med den kabeln. Skulle tro att 4:an är nästan lika bra vilket betyder att den är mycket bra!
Läs testet i HiFidelty också...fick fin kritik där. Tycker faktiskt de beskrev eichmann kablarna bra och ungefär som jag upplever dem också.

mvh,
Go to Top of Page

jonssond
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:02:15  Show Profile Send jonssond a Private Message
rg62 spelar skjortan av interlink 300 i alla fall.

Danne
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000