HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontorslandskapsabsorbenter i hifirum??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:03:09  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Ja goddag igen!
Går i funderingar att göra lite akustiska förändringar i rummet.
Jag kan skaffa(mycket billigt)sådana här magneplanarliknande ljuddämpare som används i öppna kontorslandskap.
De är uppdelade i 4st enheter i varje ställning så de går säkert att plocka isär och bygga lagom stora.
Fråga 1:Vilka frekvenser dämpar dessa,är det hela registret eller??
Fråga 2:Funkar dessa att dämpa musik med.
Fråga 3:Tror ni på detta överhuvudtaget?
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:28:24  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Blir nog ingen jämn dämpning... De kanske går att använda ändå. Någon annan som vet bättre?


Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:01:56  Show Profile Send Roq a Private Message
Troligen är de ganska bra på att dämpa mellanregister och höga frekvenser (tal och "kontorsljud" på arbetsplatser). För att dämpa bas krävs nog lite tjockare dämpmaterial. Jag har varit lite sugen på att pröva - de är ju smidiga och hyfsat snygga om man hittar rätt.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:33:18  Show Profile Send patrikf a Private Message
Det verkar råda absorbentfeber på forumet. Ett sundhetstecken!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:53:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Orpeus

säkert fungerar de utmärkt men troligen bara för mellan + diskant. De skall stå nära men inte mot vägg för att göra mest nytta. Pröva. Basen behöver lite värre doningar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:16:59  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Vad fungerar som dämpning

Det är inte svårare än att tala in i "kontorsabsorbenten". Det som kommer tillbaka i dina öron bör låta dovt/instängt. Prova med och sen mot en kal typisk "hemmavägg" - Skillnad Det ska det vara - Grattis en typ av absorbent. Vilka frekvenser är dock svårare att säga, men ju tjockare ju lägre frekvenser dämpas...

Men med mycket enkla knep kan man dämpa ekon i lyssningsrummet, själv har jag 4 st liggunderlag av skumgummi (pyramidformad struktur), 2 st mattor och ett dubbeltäcke av dun på väggarna. Sen tre tjocka mattor på golvet... Vad säger sambon då Har ingen - man får passa på så länge det går Nästa projekt kommer bli "basätare", det är lite svårare.

Bör tilläggas att ingen ser dig när du testar (pratar) in i olika material på arbetsplatsen, kan feltolkas...

Lycka till!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:20:29  Show Profile Send Roq a Private Message
Gson76: "..Vad säger sambon då - Har ingen.."

Du kanske skulle ta och byta de stora skumgummimadrasserna - det är inget toppenmaterial att dämpa med. Glasull har betydligt bättre ljudabsorberande förmåga. Då kan du troligen använda mindre (i storlek) dämpning och ändå få bättre effekt!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:29:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har Svanå basabsorbenter tror inte att det skulle vara svårt för en händig person att få ihop några stycken. Mått ca 70 i fyrkant 20 djupa. Tror det är någon form av glasull inuti masonit på fram och baksida framsidan är det mellanrum mellan masonit. Framsidan är täckt med tunt tyg. Dom fungerar bra. Min mest prisvärda uppgradering.

Sådana där akustik plattor som sitter i taket på kontor odyl har jag också. Inte till stereon utan bion. Har lagt 3 stycken ovanpå varandra och svept runt ett snyggt tyg. Fungerar okej varken bra eller dåligt men de är ju i princip gratis. Har 4 stycken på väggarna fram och bakvägg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2003/11/13 11:37:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000