HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finskt forum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:11:30  Show Profile Send zip a Private Message
Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon motsvarighet till Hififorum i finland?

/Zip

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:28:34  Show Profile Send lasse78 a Private Message
www.hifilehti.fi fanns det i alla fall tidigare. Är av förekommen anledning på finska. Vad jag vet finns inget (finlands)svenskt forum i Finland.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:38:53  Show Profile Send markku a Private Message
Zip,

Jag burde veta! Tyvärr ligger sakligheten på mycket, mycket lägre nivå (därför är jag heller här). Men du kan ju kolla själv: Finlands enda Hifi-tidning, 'HIFI' har forum som skall förnyas nästa år:

http://www.hifilehti.fi/keskustelu/

Tidigare hadde vi flera forum, men av olika skäl gick dom ned...

Alternativt kan du bli med på nystartad audioklubb gennom att sckicka tom email till: audioklubi-subscribe@topica.com

Om du har flera frågor, så PM eller email mig.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:09:22  Show Profile Send zip a Private Message
Vi är några stycken som funderar på att köpa högtalare från ett ställe som heter Sävelaitta och jag tänkte att det skulle kännas tryggt att få veta vad finnarna själva säger om detta ställe

/Zip
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/12 :  22:59:51  Show Profile Send markku a Private Message
Sävelaitta? Var i Finland... Ojssan, jag glömde att kolla med Google! Hurdan har ni klarat att finna en återförsäljare i den lilla staden Kotka? Personligt har jag inte observerad någon ha nämnt 'Sävelaitta' på någon forum, och därmed blir det svårt att säja "ja" eller "nej". Zip, du menar att ni har redan varit i kontakt med 'Sävelaitta'? Ville ni spara mycket pengar, med frakt etc inkluderad i sluttsummen?


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:05:57  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Se på Kruunuradio, Hifimesta till att börja med. Efteråt .fi. Även hifikrug med fi. Dessa tre borde om möjligt vara mest etablerade ifall det söks Amphion å sånt...Har aldrig hört talat om den firman som nämns...Observera att det säkert går att snacka fram lösningar per telefon eller e-post...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:53:06  Show Profile Send markku a Private Message
Lasse78,

Du ger rätt slurviga tips här, tyvärr. Innan du rekommenderar andra butiker, så burde du väl kolla om dom ens säljer fex Amphion eller - vad vet vi - Gradient.

Kruunuradio har inte Amphion på prislistan, inte heller Hifikrug, som parallelimporterar prylar från Tyskland. Hifimesta är dyrare än Sävelaitta beträffande Amphion. Kruunuradio är dyrare än Sävelaitta, när det gäller Gradient.

Zip,

Har du kollat om dom priserna på Sävelaittas sajt gäller även idag. Jag ville vara försiktig, jag menar dom uppger priserna även i finska mark. Detta tolkar jag att det är länge sen dom har uppdaterad sin sajt.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/13 :  06:48:25  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Ok, om man handlar enligt bruttoprislistan. Det går allt som oftast att snacka rätt friskt och de är ju om möjligt etablerade skulle jag påstå. Jo, det går säkert att hitta billigare. Jag har inte den blekaste om vad som skall handlas. Vad gäller Hifimesta och många andra affärer så är webbsajten sällan långtifrån komplett. Så ja...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/11/13 :  13:57:18  Show Profile Send zip a Private Message
VI har varit i kontakt med dom och tillochmed fått ett något rabbaterat pris inklusive frakt

Tänkte bara kolla om det är någon i finland som har erfarenheter av stället, vore ju trist om man betalar en massa pengar och inte får några högtalare

/Zip

Edit: Det är alltså amphionhögtalare det gäller...

Edited by - zip on 2003/11/13 14:20:59
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:11:12  Show Profile Send markku a Private Message
Zip,

Får jag lufta lite mina tankar beträffande 'Sävelaitta'? I mina ögon och öron hörs ordet "Sävelaitta" så gammalmodig, att jag antar att det är fråga om en väl etablerad och traditionsrik affär, mao ingen e-shop, som kom igår och är borta i morgon. Har du Zip inte hört, att vi finnarna är ärliga om inte nödvändigtvis så pratsamma. Finland är tross allt ingen Russland!

Du har ett våpen i dina händer: du kunde ju nämna, att du har diskuterat om beställningen på forum med 3000 medlemmar, och kanhända flera ville beställa som följd av din god handel med dom... icke?

Som sagt, Kotka har endast 55.000 innvånare, och jag har inte observerad forumhifister boende just där (flesta online-hifister är ju studerande, och Kotka har inte tekniska högskolor osv. Kotka är egentligen nu för tiden lite så där tillbakagående stad/område. Skulle tro en exportbeställning vore mycket välkommen, vad vet jag - vild gissning bara.

Blir du alldeles förvirrad? Vore intressant att veta, hur det gick.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:16:53  Show Profile Send markku a Private Message
Zip,

Jag såg precis att du har besökt HIFI's forum med samma fråga och redan fått flera svar där. Bra så, och lycka till!

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000