HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:23:22  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan alla,

Jag står snart i begrepp att köpa mig en dedikerad cd-spelare, och nu skulle jag vilja höra vilka spelare ni rekommenderar. Budgeten stannar kring 35000:-, och jag har spanat lite på Wadia 270 och Krell KPS-20i, men känner som sagt att jag skulle vilja höra lite vad ni där ute tycker. Jag kikade lite nyfiket på Accuphase, men drog öronen åt mig () efter att ha läst beskrivningar som antytt att det är "lättlyssnade" maskiner som kanske inte är 100% naturtrogna, men attans så medryckande.

Jag är inte intresserad av begrepp som "musikalitet", "varmt ljud" eller "mörkt ljud". Jag har som mål med min anläggning att få den så absolut nära referensen (alltså verkligheten) som det bara går.

Kom igen...tipsa mig...chocka mig...

En sak till...det är begagnat jag pratar om...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/11/11 20:24:55

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:20:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
En begagnad Advantage S1 kanske? Jag har bara hört den en gång i en hifiaffär.
Verkar väldigt bra.

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:29:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
De krav du ställer är beroende av hela kedjan om du inte menar ett kliniskt, hyperdetaljerat kallt ljud som många förväxlar med neutralt eller nära källan.
Du får säkert tips på en hel del spelare här men du måste nog själv ge dig i kast och lyssna för att höra vad som passar dig, ty neutralitet i den bemärkelsen att det skall vara så lika källan som möjligt är ju omöjligt att veta. Referensen brukar annars vara levande akustisk musik.

Begagnat för 35000, då finns det att välja på förutom Wadia och Krell, även Mark Levinson, BAT, BOW Wizard eller zz-eight m.fl.
Bättre beg. spelare kanske det inte direkt vimlar av dock på marknaden tyvärr.

Bravo
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/12 :  09:13:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
En begagnad S1:a eller en demo Theta Miles kanske..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/12 :  09:58:02  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Bravo --> Jag vet inte om jag tänker på kliniskt och hyperdetaljerat, men jag söker absolut ett detaljerat ljud. Kedjan är Krell HTS --> Krell MDA-300 --> Magnepan MG-1. Eventuellt blir det att driva slutstegen direkt från CD:n, men jag har inte fattat några beslut än.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/11/12 :  10:39:55  Show Profile Send dole a Private Message
Köp en begangnad Mark Levinson 390S eller en 39 garanterat helt transparent.(lite mer en 35kkr dock men för 40kkr hittar du en 390S och betydligt mindre för en 39) Jag jämförde 390S mot bla Audionet ART v2 och Advantage S1 och dom är inte riktigt med i den här divisionen. Visst är de bra men det är nog inte vad du letar efter. Om man läser din beskrivning.
Plus att Advantage har irriterande lite funktioner för cd spelaren.
Audionet hade i sin tur en del problem att läsa skivor.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/12 :  11:46:59  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tja vill du bli chockad så tänker jag rekomendera en dvd spelare...

En muse electronics Thalia
Sopar mattan med allt iallafall allt jag hört(s1, 861, emc1)

Märket är inte särskilt kännt eller pushat i sverige så begagnat priserna är rena fynd. Såg en begagnad thalia generation 1(är inne på generation 2 nu) för 25000nok Ett klipp med tanke på att nypriset är på fel sida om 70kkr. Förstegskort finns att köpa till. Ett försteg som presterar i paritet eller bättre med rena försteg runt 35kkr som jag testat med.

/Johan

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2003/11/12 :  11:59:16  Show Profile Send dude a Private Message
Det finns en Audio research cd2 på butikshyllan för 33kkr, RC audio eller nåt sånt. Kan det vara något, den är ju i alla fall stor...

/mats

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:45:42  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
s.m.f. --> Jag har läst lite om Muse, och jag måste säga att jag blir väldigt nyfiken. Eftersom jag har hembio ser jag deras produkter som mycket intressanta, och överger tanken på en dedikerad cd-spelare. Däremot ser jag deras "intresse" för att skapa produkter som kan hantera MP3-formatet som lite oroväckande.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:39:59  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Pinhead - Det är väl snarare så att det är att tillmötesgå konsumenterna(som verkar börja kräva den funktionen, bladelius nya/kommande skulle väl också hantera mp3?). Har inte använt den funktionen själv, ännu iallafall.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/12 :  18:29:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Och som av en händelse kan du ju titta här!

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=4


Bravo
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:06:43  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Jasså du är ute efter en verklighetsnära chock, gör så här...

Köp en konsertbiljett för 500 kr och sätt in 34.500 kr på mitt konto så får du både och.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/13 :  01:16:15  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Tonkis --> Har precis kommit hem från Maiden i Köpenhamn Gissa om det rockade! Dessvärre lär du nog inte hitta 34500:- på ditt konto imorgon...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/13 :  16:46:42  Show Profile Send Woland a Private Message
Hej Pinhead

Du skall kolla upp den danska CD-spelaren GamuT. Den verkar vara rätt konstruerad och slår antagligen Wadia på fingrarna rejält. Konstruktören Ole Kristensens produkter är kända för en omutlig neutralitet.
Enligt Harry Pearsson i "The Absolut Sound" en av de allra bästa CD-spelare som går att få. Slår Burmaister i vissa avseenden.
Dessutom kommer du billigare unden ca 25.000:- har jag för mig.

Mvh
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:28:48  Show Profile Send yudansha a Private Message
Måste du absolut köpa begagnat?
Annars skulle jag vilja slå ett slag för Meridians nya G-serie. Ska tydligen vara något i hästväg och inte ens skämmas mot deras egen 800-serie som kostar från ca 100.000kr och uppåt...

www.meridian-audio.com

/Henrik
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/13 :  19:34:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
yudansha --> Jag handlar all min hifi begagnad eftersom jag inte är beredd att betala prisraset som det oundvikligen blir på nya prylar. Dessutom har den strategin en annan fördel, nämligen att jag kan ha en anläggning av helt annan kaliber än vad jag hade varit beredd att betala nypris för.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:46:30  Show Profile Send frauxm a Private Message
Pinhead --> Jag delar ditt resonemang om att köpa upp sig på begagnat istället för nytt, med tanke på den kvalitet man då får för pengarna. Men jag undrar om det inte blir knepigare när det gäller valet av CD-spelare. Det händer ju mycket på den fronten vad jag har förstått, och jag är inte säker på att en flera år dyr gammal CD-spelare presterar bättre än en ny för samma pris. Har själv varit i funderingar på att införskaffa Micromegas Duo-paket som väl var nog så bra när det kom, men står det sig fortfarande? Vad tycker ni andra? Jag är osäker, eftersom jag ännu ej jämfört med en ny i motsvarande prisklass.

Jag är nog mer för plockepinn än schack...

Edited by - frauxm on 2003/11/13 23:17:52
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  23:22:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ryktet om den våldsamma utvecklingen på cd-markanden är nog lite lätt överdriven, visst händer det saker men knappast i expressfart.
En bra och påkostad apparat med några år på nacken står sig fortfarande väldigt bra utan tvekan.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/14 :  01:51:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Meridian. Superneutralt kostymljud. Väldigt referensaktigt. Men problemet är med alla tips att det är vad folk uppfattar inte en objektiv utsaga.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/14 :  04:41:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller med neutralt ljud i kostym var ordet.
Vissa älskar det, andra älskar att hata det, möjligen beroende på att den är för korrekt. Möjligen, och kanske i jämförelse främst med dyrare maskiner, så kan man, om man är så lagd, önska sig lite mer detaljerad bild. Detta beror väl dock främst på vad man uppfattar som verkligt ljud.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/14 :  07:54:41  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
frauxm --> Eftersom jag redan har en ruskigt bra D/A-omvandlare, och således endast kommer att använda spelaren som en transport eller köpa en transport, så är jag benägen att tro att gårdagens maskiner står sig mycket väl gentemot dagens och kanske t.o.m. morgondagens.

Bravo & brumel --> Det är bara synd att Meridians spelare är så förbannat fula. Jag lyssnar inte med ögonen, men jag vet med mig att jag hade retat mig på maskinen, och helt enkelt inte varit nöjd med mitt val.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:53:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Letar du rena transporter blir ju marknaden större, var har du för transport "Pinhead"?

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:56:15  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Bravo --> Jag skäms nästan för att säga det, men jag använder för tillfället en Pioneer DV-535 (DVD-spelare) som transport. Jag har dock hittat den transport som jag skall köra med nu initialt. Det blev en Muse Model Eight, som för under 20000:- kan uppgraderas till fullfjädrad Model Ten med förförstärkare så att man kan driva slutrstegen direkt. Model Eight tillsammans med 296 (DAC) blev klassad A+ i Stereophile, så det bådar gott.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  02:02:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Aha, då är det 296 dacen du har, verkar vara the real stuff.

Du är verkligen att grattulera!

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/15 :  06:25:47  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Pinhead, ett trevligt val, vad har du för dac till model 8? Är det muse 296dac eller något annat?

Har inte hört 8 & 296 combon, men hade hemma en model ten med model three signature i väntan på min thalia.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2003/11/15 06:27:55
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/15 :  08:08:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Om du vill köpa begagnat så finns det en Audio Research CDT1 CD Transport till salu. Länk:
http://www.tsto.com/cgi-bin/tsto.storefront/EN/product/1931

Pinhead: Har du tittat på Meridians nya G serie, med anledning av att du tycker att de har ful design. Jag tycker att de har lyckats med designen på sin nya G-serie.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/15 08:47:29
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000