HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns här några Apogee-fantaster..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:20:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Detta gamla avsomnade märke har nog flera av oss starka minnen av..?
Trots att märket är borta så finns det entusiaster som tillverkar reservdelar..så det finns hopp för gamla trötta Divor ännu..

http://www.apogeespeakers.totalserve.co.uk/

Delar:
http://www.apogeeribbons.com/

Eget forum finns det oxo:
http://audioworld.com/cgi-bin/sw/forumdisplay.cgi?action=topics&forum=Apogee+Acoustics+Users+Group&number=1

Massor med bilder på system:
http://www.picturetrail.com/members/edit
user:sundae1
password:apogee

De beryktade Scintillas:



Har själv haft ett par Slant6 en kortare period..
Någon som har Apogee här på forumet..?

Edit, ny länk.

Edited by - CH on 2003/11/11 13:19:11

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:26:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Intressant. Jag har inte själv ägt några men jag känner några som har. Vad jag kommer ihåg så var elementen känsliga för dåliga förstärkare, de gick sönder lätt, stämmer det?

Annars är principen med bandhögtalare intressant, har själv provat ett antal olika banddiskanter.

Varför finns inte bolaget mera?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:44:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Vad jag kommer ihåg så var elementen känsliga för dåliga förstärkare, de gick sönder lätt, stämmer det


Dåliga förstärkare mår ingen högtalare gott av, säkerligen inte heller Apogee..
Dessutom tog de kål på en hel del förstärkare, har bl.a. hört berättat av en kompis ägandes Scintilla som fick besök av en Krellwannabee-konstruktör fra Norge som kaxigt kopplade på sina steg..tillbaka till ritbordet..
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:58:52  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Oj dom var ju läckra! Lite mer klass på designen än tex. magnepan

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:11:05  Show Profile Send HighLife a Private Message
quote:
Varför finns inte bolaget mera?

Efter en patenttvist med Magnepan gick bolaget i likvidation 1998.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:24:08  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Varför finns inte bolaget mera


Efter finansiella problem blev Apogee uppköpta av A/D/S, vilka missbedömde både marknaden och bolagets värde..1998 var det slut.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:31:43  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Efter en patenttvist med Magnepan gick bolaget i likvidation 1998


Japp, patenttvist var det..Apogee fick betala ett antal $$ för varje sålt par till Magnepan..
De levde dock vidare efter detta, det var A/D/S som satte spiken i kistan.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:37:48  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag ägde ett par Slant 6 under några dagar i september i år. Helt underbara högtalare enligt min mening. Som att sitta i ett ljudbad, och trots sin detaljrikedom låter de aldrig ens in närheten av hårda eller jobbiga. Jag har alltid gillat banddiskanter.

Men utseendet och så vidare tilltalade inte min flickvän om man uttrycker det milt. Trodde aldrig att jag själv skulle bli offer denna hi-fi-skröna nummer ett, att kvinnan man lever med hotar med separation i princip om man framhärdar i valet att ett viss hi-fi-vara... Så jag lämnade vackert tillbaka dem till Anders på Hi-fi Stället och köpte ett par nya Usher M-700 II (för 15 000 istället för de 10 000 Apogeeerna kostade) som fortfarande håller på att spelas in. Rent ljudmässigt skulle jag välja Apogeerna över Usher vilken dag som helst. Får se vad jag tycker när Usherburkarna är inspelade ordentligt...!

Senast jag var inne på Hi-Fi Stället stod Slant 6:orna kvar. Jag kan verkligen rekommendera dessa. Utseendet är som sagt lite speciellt (svart vinyl? och svarta tygpaneler). Jag tycker dom är snygga. Och för 10 000 spänn! Ett kap.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:44:08  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tillägg:

Skall man ha någon invändning mot Apogee Centaurus Slant 6 så är det att basen inte är den punchigaste. Inte nödvändigtvis negativt kanske, men på denna punkt, basen, är min Usher klart tajtare och med kontrollerad.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:17:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är det inte snarare högtalarnas fel, att förstärkarna går sönder?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:19:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
NN: Det var nog lite slarvig uttryckt, det var det jag menade!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:41:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
VAd var det som Magnepan o Apogee tvistade om ? Där är väl inga direkta patenter ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:52:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
VAd var det som Magnepan o Apogee tvistade om ? Där är väl inga direkta patenter ?


Finns en mängd patent på både Apogee och framförallt Magnepan..Jim Winey är en lurig gubbe..
Bara att gå in å söka på Apogee o Magnepan..
http://www.uspto.gov/main/patents.htm
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:02:47  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Filikoster:
Tusen tack för tipset. Slant 6:orna är i mina ägor nu! Var på Hifistället igår och lyssnade på dem - hade aldrig lyssnat på några Apogee tidigare. Jag blev helt kär direkt, vilken närvaro. Jag fick tillbaka känslan av mina gamla M-L Reguest minnen, för en fjärdedel av priset Vilken upplösning, ljudbild och låg distorsion. Nu är jag helt plötsligt en Apo-anhängare av dignitet. Basen är helt fantastisk också - Subwoofer? Nej tack... Nästa projekt kommer dock bestå av att tillverka "basätare" - bra kan bli bättre

Du har möjligen själv inte lite mer historia kring dem? Element utbytta eller dylikt?

Tack en engång för det heta tipset
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:30:35  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag har sett namnet Apogee dyka upp igen i något hifi-sammanhang. Är det inte nån DAC eller nåt chip som bär namnet Apogee? Samma gubbar bakom?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:51:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Just det kolla här http://www.apogeedigital.com/ jäkligt bra grejor som används vid mastring av CD skivor.

gcs
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:41:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har dock för mig att Apogee-digital o Apogee-acoustics INTE hade några släktskap..?!?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:20:02  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Gson76:

Fan va kul att de fick ett nytt bra hem! Visst är dom grymma Slant 6:orna? Diskant, mellan och soundstage är helt otroligt bra. Nej, jag vet inte mer om dem än det Anders hade att berätta om dem. Det är orginalelement och allt vad jag minns. Uhh, vilken ångest jag plötsligt fick. Jag hade dem i min hand... Men men, så kan det gå. Lurar på ny CD nu istället. Och ny 32" TV...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/13 :  16:16:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Finns ett par till på Hifi Consult oxå om nån mer är intresserad...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2003/11/13 :  19:16:47  Show Profile Send Io a Private Message
Apogee högtalare har ingenting att göra med Apogee digitala prylar (AD/DA - studioprylar) har ingenting att göra med Apogee dataspel.

Har haft ett par Apogee Stage i minst sex år och över 100 Hz är det bland det bättre jag hört! Har använt allt från Audion Silvernight till hyffsat feta trissesteg.

Har kört mycket Slant6 också, men de håller inte samma klass - inte lika homomgena.

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/13 :  20:06:45  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Har hört Apogee Diva en gång i tiden. Det lät mycket bra. Ägaren sade dock att dessa krävde multum med effekt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/13 :  22:22:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns ett par Studio Grand här i Göteborg.
Dom låter rätt ok, och med föstärkaren utbytta från
Audio Research 150 nånting monoblock mot ett par EAR spelar dom ännu bättre. Men ägaren själv tror att det kommer att bli ett par Coltrane framöver. Och det tror jag också

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/14 :  08:26:45  Show Profile Send Guru a Private Message
Vad tycker ni om Apogee Centaurus ? Dom finns ju till salu på butikshyllan....jag är sugen som f*n.

Mvh
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/18 :  01:06:34  Show Profile Send Samppo a Private Message
Har själv stor respekt för Apogee..jämfört med Magnepans bandkonstruktion var dom nog ett steg före. Ta nu inte illa upp Magnepan ägare, har även själv ägt Magnepan och dom låter bra med. Den fina designen (speciellt fullregisterbanden) beror säkert på designaren/konstnären Jason Bloom som var delägare i företaget. Har dock själv ännu inte hittat dom rätta Apogee, finns rätt sällan till salu här i Finland, så om nån har ett par Stage/Caliper/Duetta/Diva - hela eller trasiga till salu så är jag möjligen intresserad..

Mvh
Samuel

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/01/18 :  11:59:50  Show Profile Send arcam a Private Message
Samppo, det finns ett par Apogee Stage under "säljes"

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:49:47  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag skulle ju hellre satsa på Maggisar utan sub än Slant/Centaur typen av hybrider. Vad säger ni?Svårt att få ihop ljudet då banden har ett helt annat spridningsmönster?

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/01/18 14:51:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000