HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 går det att jämföra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:54:35  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag har ett par hörlurar: Grado SR80. Alla här känner väl till dom. Jag funderar lite på om man kan jämföra hörlurar "riktiga" högtalare . Min fråga är kanske lite lustig, men vad tror ni ungefär att man måste ge för ett par högtalare som spelar med ljudkvalitet i klass med mina lurar. Inte ute efter några exakta prissummor givetvis, men ett ungefärligt pris. Intressant o jämföra lurar o hifihögtalare.
Tacksam för svar!
/Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/17 :  00:18:09  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Nähe...det gick tydligen inte :(

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/17 :  02:22:24  Show Profile Send HanssoN a Private Message
För att matcha mina HD600 skulle jag nog säga att det krävs nåt i stil med B&W Nautilus 805... Sen skall ju högtalarna ha bra förstärkning också, och det är billigare att fixa OK förstärkning till ett par hörlurar än ett par högtalare.

5 ggr så mkt pengar för högtalarna och lika mycket för förstärkaren är en gissning från min sida, men om detta kan man nog tvista i evigheter... =)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/17 :  03:58:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hörlurar vs. högtalare är nog ganska omöjligt att jämföra.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/17 :  04:23:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är nog två olika sätt att lyssna, själv föredrager jag högtalare och att få ljudbilden framför mig, inte inne i huvudet.
Gällande absolut kvalitet beror det nog på priset och ambitionen på produkterna, här som annorstädes.

Bravo
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:18:31  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har under några år främst lyssnat på hörlurar ner tid på att hitta 'känslan' av att lyssna på ett par högtalare. Anledningen till detta är att jag gör en del musik själv, och av praktiska skäl behöver jag kunna mixa musiken med hörlurar. Själv har jag både slutna och öppna hörlurar med olika karaktär. Jag har även ett par närfältsmonitorer som jag använder som referens.

Ett av problemen med hörlurar är att man upplever musiken som en 'blob' innuti huvudet. När du lyssnar med högtalare hör du en blandning av ljud från höger och vänster högtalare. Det som på skivan är vänster kanal spelas av vänster högtalare, men båda öronen hör signalen. Med ett par hörlurar hör varje öra bara 'sin' signal, och resultatet kan bli en onaturlig ljudbild. På de flesta inspelningar ligger inte instrumenten maximalt panorerade till höger eller vänster, men trots det blir det ofta ansträngande för hjärnan att placera instrumenten. Lösningen heter crossfeed, och är en process som blandar en del av högerkanalen (med en viss minimal fördröjning) i vänsterkanalen och vice versa. Crossfeed hittar du på i hörlursförstärkare och även i separata processorer. Crossfeed kan göra en enorm skillnad och gör hörlurslyssningen mer vilsam.

Det finns en del inspelningar som är gjorda särskilt med tanke på hörlurslyssning. Binaurala inspelningar är gjorda genom att man placerar ett matchat par mikrofoner så att de fungerar som ditt eget höger och vänster öra. Ofta används till och med ett 'huvud' i lämpligt material för att simulera dämpningen som sker mellan öronen av allt kött som sitter i vägen. På en sådan inspelning blandas kanalerna naturligt, och upplevelsen när du lyssnar med hörlurar liknar den upplevelse du skulle ha fått om du lyssnade från samma position som mikrofonerna var placerade vid.

Trots att det finns knep som crossfeed och binaural inspelning är hörlurar en annan slags lyssning än ett par högtalare. Ett par bra slutna hörlurar (som inte släpper in eller ut ljud) kan ge en helt magisk upplevelse där omvärlden försvinner och musikens nyanser framträder med en stor detaljrikedom. Slutna hörlurar isolerar helt från problem med resonanser i rummet eller störande grannar och surret från kylskåpet. Slutna lurar kan ibland ha problem med mikroresonanser i själva luren (framförallt billigare modeller) men med ett par bra slutna lurar (t.ex. Beyerdynamics DT770 eller Sony MDR CD3000) kan du njuta av musiken helt ostört.

Öppna lurar (som Grado eller Sennheiser 600 och 650) släpper in ljud utifrån och har element som kräver mer luft. Min uppfattning är att det är bland de öppna lurarna man kan komma närmast högtalarupplevelsen. AKGs K1000-lurar marknadsförs som 'headspeakers' och sitter en bit ifrån öronen för att ge större öppenhet. Elektrostathörlurar som Stax och Orpheus har en upplösning som få (om några) högtalare klarar av.

Det ett par hörlurar aldrig kan efterlikna är upplevelsen när en högtalare får hela kroppen att vibrera och varenda fiber att sjunga med i musiken. Det en högtalare aldrig kan efterlikna är känslan av att vara helt isolerad med musiken, och att uppleva dess minsta detalj.

Edited by - Decadent on 2004/01/18 04:23:55
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:22:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra beskrivet och tänkvärt "Decadent".

Bravo
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:24:24  Show Profile Send Decadent a Private Message
Så det är fler än jag som har svårt att sova ibland . . .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000