HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD som är bra som CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:17:09  Show Profile Send emp a Private Message
Hej, ska köpa en stereo till vardagsrummet (har min fino-anläggning med hörlurar i mitt rum). Men behöver en DVD-spelare som spelar CD-skivor på ett vettigt sätt. Ska hitta nån beggad förstäkare för 5000kr och matchande högtalare sen...
Vad finns det för alternativ.. Philips DVD963?

(Om ni undrar varför jag måste ha en DVD så äre därför att mina rumskompisar vägrar lägga pengar på en maskin som bara spelar CD när vi saknar DVD)

Budget: 5000 (+/-) 1000kr

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:56:30  Show Profile Send mucke a Private Message
H/K dvd 25. Låter helt okej på cd.
Sök på google efter tester.

Mvh Mucke

Edited by - mucke on 2003/11/10 18:56:56
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:29:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köp en beg dvd 963sa på hifimagasinet (kanske pruta lite)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20702
Kvitto och garanti kvar

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:31:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Cambridge DVD300, bra ljud och bild. Marginellt sämre CD ljud än min Arcam CD72:a.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/10 :  22:47:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mycket beror på vilken kringutrustning du använder.. Har man ett par högtalare som inte kan framhäva små detaljer, eller har ett mer tillbakalutat ljud så är det svårare att märka skillnader på hur en dvd spelar cdskivor jämfört med en "ren" cd.

Man kan ofta få gå upp en del i pris när det gäller dvdspelare för att få samma prestanda som en cdspelare, kanske runt 30-50 %, ibland mer... Men man måste självklart ha klart för sig eventuella kompromiser innan, för det är så att en dvd för samma pengar spelar inte lika bra cdskivor som en ren cd för samma pengar....

/Martin
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  22:51:34  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Mangew, har du testat DVD300 i din anläggning? Var det verkligen marginellt?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:06:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tonkis: Jo jag har testat i min anläggning, samt sk A/B lyssningar hos en butik där även en Linn...Cd spelare deltog. Kan ärligt säga att skillnaden både i mitt system och i butiken jämfört med min arcam cd och Cambridge DVD´n inte var himmlande stor visst fanns det liten nyanserad skillnad men den var INTE stor i mina öron eller för den delen i min polares som köpte DVD´n. Vill man ha en bra DVD med både bra bild och ljud och lägga upp den summa pengar som rymmdes inom denna budget som trådstartaren har så är Cambridgen en klar kandidat.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:15:48  Show Profile Send Zamn a Private Message
Jämförde min nyinköpta Philips 963 dvd direkt ur kartongen med en kompis äldre (4år?) cambridge cd. Det var _stor_ skillnad till philipsens fördel på allt tyckte vi båda. Å andra sidan var cdspelaren gammal och inte jättedyr heller. Intressant ändå.

Behöver den spelas in förresten?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2003/11/10 23:17:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000