HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med känslighet (db)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:05:24  Show Profile Send abzinth a Private Message
Jag behöver lite skolning i HiFiämnet. Kan för lite om elektronik och har svårt att hitta svar på mina frågor på internet så jag tänkte att ni kan få hjälpa mig med mina huvudbry.

Har funderat kring högtalares känslighet kontra förstärkares "prestanda" och förhållandet till ohmtal. Vad betyder siffran som anger högtalarens känslighet egentligen? Ge mig gärna länkar där jag kan forska vidare om det blir för mkt att skriva. Sedan blir ju frågan vad det innebär för förstärkaren, en låg (?) känslighet 86db med säg 8ohm ger det lättare last än 89db med 4ohm? Puh, jag vet för lite för att ens fråga med tungan rätt i munnen.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:25:29  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Gör ett försök. Observera att jag är lekman och på intet sätt svarar för vetenskapligheten i nedanstående svar...

En högtalares känslighet är det samma som dess verkningsgrad och är alltså ett mått på hur väl högtalaren kan förvandla tillförd energi till musik. Ju högre desto bättre helt enkelt.

Högtalarens impedans är något helt annat. Impedansen är en funktion av frekvensen. Högtalarens nominella impedans anger genomsnittlig impedans över högtalarens frekvensomfång. Högtalarens nominella impedans är alltså inte speciellt intressant, utan snarare vilken impedanskurva högtalaren har. Om impedansen dippar för vissa frekvenser måste förstärkaren leverera rejält med ström, vilket kan skapa problem i form av att förstärkaren t.ex. klipper. Generellt kan sägas att impedanskurvan är mycket viktigare än känslighet. Samtidigt skall en välkonstruerad högtalare inte dras med en impedanskurva som faller nämnvärt på sina håll.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:40:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Känsligheten berättar hur många decibel det kommer ur högtalaren om man puttar in 1 watt. För att öka med 3 db måste man fördubbla effekten. För att vi ska tycka att vi spelar dubbelt så högt som innan så måste du öka med 9-10 db.

Lågkänslighet betyder enkelt att du måste hiva in fler watt för att kunna spela lika högt som en högtalare med högkänslighet.

Dom siffror du nämner är ganska normala siffror för en högtalare idag. Men tar du tex hornhögtalare så är känslighet på runt 100 db ingen ovanlighet. 16 watt in i en högtalare på 100 db/1 w ger 111 db i volym. Med 86 db/1 watt behövs det 256 watt för att komma upp i 110 db.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:50:58  Show Profile Send abzinth a Private Message
Men då har väl impedans och känsligheten ett visst samröre? Förstärkarna specas ju som säg 100w i 4ohm och 50W i 8 ohm osv. Så har en högtalare hög impedans och låg känslighet behövs en stärkare med lite mer watt. eller?

Sedan kommer det där med betydelsen av watt. Har inte t.ex. Naim väldigt låga watt, hur går det med en högtalare som har låg känslighet?

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:52:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Mr Ekan: Brukar man inte mäta känsligheten med rosabrus 2.83 volt och på en meters avstånd. Impedansen brukar vara 8 ohm vid 1KHz om inget annat anges...sedan brukar väl impedanskurvan öka till så där en 30 à 40 ohm i bland mer längre ner i frekvensområdet.

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:44:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Känslighet

Hur högt låter en högtalare, det beror på känsligheten (verkningsgraden). Det beskrivs som en parameter dB/w/m (dB/2.83 V/m)(vid 8 ohm) vid en given frekvens, Och beskriver en av många parametrar på en högtalare. Känsligheten kan vara annorlunda vid en annan frekvens, men 1000 Hz används som standard för att kunna jämföra olika högtalare. Sedan hör högt man kan spela beror på hur mycket effekt som högtalarn tål att matas med, en högtalare kan ”tåla” många tusen watt under kort tid, men för att få en rättvist underlag att jämföra olika högtalare så har olika standarder skapats. Ock med hjälp av dessa ges en bra uppskattning på hur mycket effekt högtalaren tål.
En högtalaren med 90dB känslighet behöver 2 ggr kraftigare (högre effekt) förstärkare för att spela lika högt som en högtalare med 93dB känslighet.



Impedans

Alla högtalare utgör en belastning på förstärkaren och denna belastning mäts i ohm och ju lägre värde desto tyngre (svårare) last för förstärkaren, kopplar du två högtalare parallellt (+ till + och - till -) så halveras impedansen och kopplar du dem i serie (+ till -) dubbleras impedansen.
Impedans kan översättas med "växelströmsmotstånd". En högtalare som t ex har 8 ohms impedans fungerar i en växelströmskrets på liknande sätt som ett 8 ohms s k resistivt motstånd i en likströmskrets.
Impedansen (motståndet) beror på vilken frekvensen som högtalaren ”matas” med, dvs att om man ”matar” högtalaren med 100 Hz så är kanske motståndet 100 Ohm, men vid 1000 Hz så kan motståndet vara 6 ohm. Motståndet är normalt högst vid högtalarelementens resonansfrekvens (egenresonans). Därför presenteras det nominella värdet som är ett slags medelvärde. Motståndet påverkar inte ljudet ut från högtalaren (frekvenskurvan), men kan påverka en specifik förstärkares förmåga att återge ljudet (distorsionen ökar).


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/06 23:48:16
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:06:29  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
gcs, jag har ju redan ursäktat mig för ev brister/fel.

Som Gemini nämnde är det alltså låga impedanser hos högtalaren som skapar bekymmer och inte tvärtom. Detta enligt sambandet Z (impedans) = U (spänning) / I (ström). Förstärkaren måste alltså leverera rejält med ström vid låga impedanser.

För abzinths del (fan vad snurrig man blir på sådant förresten ) så är det väl främst intressant att hitta en högtalare med en fin impedanskurva och inte alltför låg känslighet. Som framgår på triod-ljud.nu har Erik Andersson lyckats driva Mumma Audio Mosen (86 dB) med 2 (!) triodwatt. Det är ju ett exempel på att "låg" känslighet inte är livsfarligt. Däremot hade det hela nog havererat med en dåligt konstruerad högtalare med impedansdippar.

Förresten, vad ska du driva dina kommande burkar med abzinth?

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2003/11/07 00:08:02
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:23:05  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har högtalare med 93dBWm känslighet o de låter inte rätt utan kraft, även om de med lätthet kan fås att skapa höga ljudtryck. Det finns alltså ytterligheter åt båda håll.
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:25:57  Show Profile Send abzinth a Private Message
MrEkan: Jag driver högtalarna med monoslutsteg från Harmony design (PA12). De ska tydligen funka bäst med känsligheter över 90db. Jag vill pga kommande flytt byta mina fula black diamond mot små fina stativare så därav frågan.

Vet inte om jag blivit så mkt klokare, ju mer man vet desto mer förstår man hur lite man vet.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:11:19  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
abzinth: Vad är det du inte förstår/vill ha mera förklaring på?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:24:03  Show Profile Send abzinth a Private Message
Jag undrar kanske mer konkret vad det betyder att driva en högtalare med låg känslighet med en stärkare som kanske är specad för en högre.

Spelar det hela ngn roll eller är det bara testa och lyssna? Personligen spelar jag sällan speciellt högt om det nu har en betydelse i detta sammanhang- db/watt. Eller blir det svårt att få kraft överhuvudtaget?

Alltså vad får det här för konsekvenser när man skall välja högtalare?

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar

Edited by - abzinth on 2003/11/09 21:23:36
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:38:35  Show Profile Send EAR a Private Message
För att göra det ytterliggare svårare så påverkar impedanssvängningarna i högtalaren mycket.
Tex även om du har en 8 ohms högtalare med låt oss säga 90db känslighet.Om den sjunker till kanske 2 ohm så blir det genast en svårare last för förstärkaren att klara av.Här kommer man in på förstärkarens strömkapacitet att leverera tillräckligt med effekt vid låga impedanser.
Kan tillägga att jag kör med Elektrostater som har 85db känslighet och 8ohm men dippar ner till 0,5 ohm mao en mardröm för många stärkare

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/11/09 21:58:27
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:23:28  Show Profile Send rowa a Private Message
UHm, orkade inte läsa igenom hela tråden, men det ser ut såhär med db och watt.

98db 101db 102db 105db 108db 111db 114db 117db 120db 123db
1w 2w 4w 8w 16w 32w 64w 128w 256w 512w

98db är högtalarens känslighet, dvs, det krävs en watt för att spela 98 db, sen för att öka volymen med tre db krävs det dubbelt så mkt effekt.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:24:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Specen på förstärkaren är inte ointressant men viktigare är att den kan ge mer effekt om det behövs dvs om högtalaren skulle kräva mer effekt. I en 4 ohms last finns det inte så mycket utrymme för dippar. Men 89dB är ganska bra känslighet så förstärkaren kanske aldrig behöver gå över taket om vi säger att det är 50 W i 8 ohm så kan den säkert punga ut sig lika många W i 2 ohm också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/09 :  23:37:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man tittar på specarna för högtalare så går impedansen aldrig eller nästan aldrig ner under 8 ohm snarare går den upp till kanske 30 ohm. Kolla så får ni se själva....alltså behöver man knappast slutsteg som lämnar fulleffekt vid 2 ohm eftersom det inte blir aktuellt med så låga laster nära kortslutning.

gcs

Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:56:18  Show Profile Send abzinth a Private Message
Tack brumel, det var lite det jag ville höra.

(Det var väldans vad jag vill använda ordet lite mycket !?!)

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.44 sekunder. Snitz Forums 2000