HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

4 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:21:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej! Är ny på det här forumet och vill därför ge en kort beskrivning av mig själv innan jag går in på annat. Är 58 år ung, har haft detta intresse (hi-fi) innan ordet var uppfunnit. Började köpa skivor när jag var ca:13. Åren går och man blir allt mer kritisk. Går sedan lång tid tillbaka i högtalardrömmar. Min anläggning i dag består av: Förstärkare SAT, CD: Classé cdp.3, Högtalare: Heybrook sextet, plus en vinylsvarv av märket Heybrook TT2. Som sagt, har länge funderat över andra högtalare och visst finns där sådana som jag skulle kunna tänka mig, exempelvis Sonus Faber, samma modell som den gode Jorma har, det var förresten jag som introducerade dessa åt honom. Kruxet är: Har inte tillräckligt med pengar. Kan tänka mig att lägga ca: 25 papp, men där går nog min smärtgräns. Eftersom jag vet att det finns mycket kunnskap på Forumet vill jag nu vända mig till Er för att förhoppningsvis få några förslag.

MVH Frenn

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:45:21  Show Profile Send n00b a Private Message
Nu kanske inte jag är den mest kunniga på detta forumet... =)

Men om du skall runt och lyssna på lite högtalare så glöm inte bort
"Dynaudio Contur 1.3se" stativare som låter väldigt bra

finns på tex

www.ultimate.se
www.referenceaudio.se

//jona
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:24:04  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Kolla på http://www.esoterisk-hifi.se där har de ett antal Sonus Faber till sal

Edited by - linkan on 2002/09/03 12:25:12
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:35:39  Show Profile Send dole a Private Message
Ett par beggade QRS saturnus borde ligga i den klassen.
Och de låter mycket bra tycker jag
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:39:00  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej och välkommen!

Håller med n00b, ett par Dynaudio Contour 1.3 SE är en väldigt bra högtalare. Den kostar 22300:- ny, och du kan säkert få med ett par rejäla stativ för 25000:- med lite rabatt från handlaren.
De är inte helt lätta att hitta på begagnat-marknaden men om du skulle göra det så är väl allt under 15-16000:- rimligt.

Lycka till!

MV
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:14:38  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Revel M20.. lätt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:09:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du köper naturligtvis precis dom högtlarna (Sonus Faber E. A.) du tänkt dig begagnade.
Finns ex.vis på Esoterisk i Uppsala för det pris du tänkt dig.
Stativ ingår inte men dom snickrar du ihop själv.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:13:04  Show Profile Send ekman a Private Message
det är klar du ska ha sonus faber snyggare och mer välljudande lådor hittar du inte för dom pengarn
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:22:48  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
förlåt ekman, glömde sonusarna små..

f'låt[V
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:42:11  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by u31436755

Hej! Är ny på det här forumet och vill därför ge en kort beskrivning av mig själv innan jag går in på annat. Är 58 år ung, MVH Frenne



Totalt utanför ämnet men för att anknyta till en tidigare tråd,nu är jag inte längre äldst på detta forum.Aldrig får man vara "värst"[:p
Go to Top of Page

n/a
deleted

4 Posts

Posted - 2002/09/04 :  00:41:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej! Till alla som har varit hyggliga att besvara mitt nödrop vill jag bara sända ett varm tack. Min ålder, sjävlklart har den inte med saken att göra, men tyckte ändå att jag ville nämna den. Mest för att "Rom byggdes ju inte på en dag". Klarar min övriga anläggning av dessa små burkar(Sonus Faber), eller krävs det bättre doningar.
En del av Er har jag mött tidigare även om ni inte känner mig; kanske ses vi på mässan.

MVH Frenne[8D
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/04 :  00:53:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Du köper naturligtvis precis dom högtlarna (Sonus Faber E. A.) du tänkt dig begagnade.
Finns ex.vis på Esoterisk i Uppsala för det pris du tänkt dig.
Stativ ingår inte men dom snickrar du ihop själv.




Ett par EA2 med hemsnickrade stativ. Nä fy tusan. Originalstativen låter dom bäst med. Om det nödvändigtvis ska snickras ihop stativ till dom så måste dom vara styva, stabila och tunga. Och stadigt hopskruvade med lådorna. Annars tappar man det fina ljud som går att få ur dom. Då är det bättre att hålla sig till homeserien.
Dom är inte lika känsliga på detaljerna.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/04 :  00:55:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by u31436755

Hej! Till alla som har varit hyggliga att besvara mitt nödrop vill jag bara sända ett varm tack. Min ålder, sjävlklart har den inte med saken att göra, men tyckte ändå att jag ville nämna den. Mest för att "Rom byggdes ju inte på en dag". Klarar min övriga anläggning av dessa små burkar(Sonus Faber), eller krävs det bättre doningar.
En del av Er har jag mött tidigare även om ni inte känner mig; kanske ses vi på mässan.

MVH Frenne



Hejsan u31436755. Knepigt namn du har hittat på. Är det telefonnumret till din tjej [:D
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/04 :  01:20:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

This domain name, "u31436755.nu", may still be available for registration!


Mh A.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/04 :  08:19:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Ett par EA2 med hemsnickrade stativ. Nä fy tusan. Originalstativen låter dom bäst med. Om det nödvändigtvis ska snickras ihop stativ till dom så måste dom vara styva, stabila och tunga. Och stadigt hopskruvade med lådorna. Annars tappar man det fina ljud som går att få ur dom. Då är det bättre att hålla sig till homeserien.
Dom är inte lika känsliga på detaljerna.



Jag var hemma och lyssnade hos en Sonus Faber Electa Amator ägare och han hade skruvat loss högtalarna och placerat mjuka kuddar under.
Han påstod att det blev bättre.
(Tillbaka i den eviga debatten om spikes eller kuddar).
Go to Top of Page

n/a
deleted

4 Posts

Posted - 2002/09/04 :  12:02:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjenare Jorma! Nej det är inte nummret till min kvinna. Det borde väl inte av texten varit allt för svårt att förstå vem jag är, eller??
Vad jag eventuellt undrar nu: Håller mina prylar, eller är jag helt fel ute. Tar till mig de svar jag fått, är mycket tacksam för dem, men har även ett par andra högtalare i tankarna. Den ena är ProAc 1.5, den andra Audiovector Signature. Är väl medveten om att den senaste modellen låter bättre, men, det är som alla vet,det är en fråga om pengar. Ibland önskar man att man hade en sjö att ösa ur, men å andra sidan, vad vore det då för nöje!

MVH "Frenne" [;)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/04 :  12:46:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jag var hemma och lyssnade hos en Sonus Faber Electa Amator ägare och han hade skruvat loss högtalarna och placerat mjuka kuddar under.
Han påstod att det blev bättre.
(Tillbaka i den eviga debatten om spikes eller kuddar).




Han som jag köpte mina av hade dom löst på stativen, pga att väggarna spelade med för mycket annars. Han hade alltså problem med rummet.
Ena sidväggen var gips på regler. Den andra sidväggen var spånskiva på reglar. Dom tappar en hel del i basregistret när dom står på lösen eller på kuddar. Så den som har problem med rummet i basen kan jag kanske förstå att han inte vill ha med det nedersta registret.
Dom är konstruerade för att ha tyngd nedåt för att svara på bästa sätt. Originalstativen väger 17 kg/st och är mycket styva. Och om man inte har rumsproblem, för att få ut allt ur högtalarna, så ska dom skruvas fast. Dom blir mer precisa i ljudet i övriga register då också. Fixa rummet bör man göra om det är möjligt. Och om man inte vill bygga om, så finns ju tubetraps. Mjuka kuddar är annars en nödlösning till dessa högtalare.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/05 :  13:19:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Han tyckte mycket riktigt att basen blev bättre med kuddar.
Rummet var rätt odämpat med murade väggar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000