HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Hifi, News, DIY och - hembio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/25 :  14:47:11  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Jag tycker nog, utan att ha konsulterat de andra moderatorerna, att man mycket väl kan ställa frågor, i vårt forum för hifi frågor, som är relaterade till hur hembioutrustning fungerar i ett tvåkanalsperspektiv. Eller hur man kan lösa tvåkanals och hembio "i ett system problematiken" på bästa sätt. Men ett rent hembioforum med DPL2, DTS och DD frågor eller frågor om RBG är bättre än S-Videosignal blir det inte här.



Så, om jag ställer en DPL2-fråga så blir den raderad?

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/25 :  14:53:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Så, om jag ställer en DPL2-fråga så blir den raderad?




Kanske inte raderad, omedelbart, men väl modererad...

Nej, jag/vi tycker inte att vi skall ha den typen av "rena hembio frågor" här. Hembiofrågor relaterade till tvåkanalslyssning, visst men annars hänvisar vi tills vidare till http://www.dvdforum.nu eller http://minhembio.com/.



----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/25 :  15:10:12  Show Profile Send matson a Private Message
Annars kan ni ju lägga till en "off-topic" del, där man kan snacka om grejor som inte har med hifi att göra. Exempelvis hemmabio och trädgårdsskötsel....*asg*

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/25 :  15:11:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Annars kan ni ju lägga till en "off-topic" del, där man kan snacka om grejor som inte har med hifi att göra. Exempelvis hemmabio och trädgårdsskötsel....*asg*

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson




He he he... Jo jo, men skiten måste ju modereras också...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/25 :  15:24:26  Show Profile Send n/a a Private Message
[/quote]
He he he... Jo jo, men skiten måste ju modereras också...
[/quote]

Trist att se denna attityd hos er som modererar. Det bästa är nog att forumets medlemmar (inte forumets moderatorer) får styra upp innehålet, annars blir det nog inte så bra i längden? Vill en ansenlig del av medlemmarna skriva om hembio, måste dom förstås få göra det. Det bästa måste väl då vara att ha en egen avdelning för detta, anars blir det väldigt rörigt och såväl två- som femkanalsentusiasterna blir missnöjda. Tänk om!

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/25 :  15:47:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Trist att se denna attityd hos er som modererar. Det bästa är nog att forumets medlemmar (inte forumets moderatorer) får styra upp innehålet, annars blir det nog inte så bra i längden? Vill en ansenlig del av medlemmarna skriva om hembio, måste dom förstås få göra det. Det bästa måste väl då vara att ha en egen avdelning för detta, anars blir det väldigt rörigt och såväl två- som femkanalsentusiasterna blir missnöjda. Tänk om!

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<




VILKEN attityd Stefan??? Matson skämtade lite om att köra ett forum med hembio och trädgårdsprodukter, jag svarade SKÄMTSAMT tillbaka... Det var INTE någon attityd mot någon eller något.

Vad är det du vill styra upp?
Vill en ansenlig mängd av deltagarna här skriva om hembio så har vi två utmärkta sajter för detta i form av tidigare nämnda hembioforum.
Vi skall inte ha någon avdelning för hembio här, hur mycket du än vill. Har man frågor kring hembio UR ETT TVÅKANALSPERSPEKTIV kan man ställa dem här, annars kommer vi att hänvisa till tidigare nämnda sajter.

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"

Edited by - Pjotre on 2002/06/25 15:56:2
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/25 :  17:39:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om en avdelning för surroundljud kommer (vilket jag hoppas), bör den kallas för "Multikanal" eller möjligtvis "Multikanalljud". Om det heter "Hembio" riskeras att det blir för mycket prat om annat än ljud.

Med multikanalljud innefattas alla ljudformat som innehåller fler än två stycken kanaler, även filmljud.

Själv har jag lyckats ganska bra med att integrera multikanalljud till det tvåkanaliga ljudet. Det behövs ingalunda vara olika anläggningar för stereo och multikanal.

/Knoppen


Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/25 :  17:49:31  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Om en avdelning för surroundljud kommer (vilket jag hoppas), bör den kallas för "Multikanal" eller möjligtvis "Multikanalljud". Om det heter "Hembio" riskeras att det blir för mycket prat om annat än ljud.

Med multikanalljud innefattas alla ljudformat som innehåller fler än två stycken kanaler, även filmljud.

Själv har jag lyckats ganska bra med att integrera multikanalljud till det tvåkanaliga ljudet. Det behövs ingalunda vara olika anläggningar för stereo och multikanal.

/Knoppen






Ja du, Knoppen. Det verkar bli en prestigefråga detta, så vi får väl diskutera dessa saker någon annanstans helt enkelt. Då blir ju alla nöjda?

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/26 :  11:02:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Håller med Pjotre. Risken finns ju givetvi s att det tenderar till att bli för mycket som inte ingår i, eller kan häröras till hifi.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/27 :  13:17:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Fråga till "Knoppen" Hur har Du gjort för att integrera hifi och hemmabio? Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/27 :  16:24:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Fråga till "Knoppen" Hur har Du gjort för att integrera hifi och hemmabio? Mvh Kristofer



Svar: Egentligen ser jag ingen som helst anledning till att elektronik, högtalare, och i viss mån lyssningsrum skall behöva vara olika för stereo och multikanalljud.

Grovt sett använder jag separata processorer för vart och ett av multikanalljudformaten. Jag skafade varje avkodare direkt när det inte fanns avkodare som hade integrerat avkodning av DD, DTS, PLII, CS, m fl i samma apparat. Jag har således en sexkanalig signalväljare för att välja avkodare. Signalerna går sedan vidare via aktivt delningsfilter till 4 st stereoslutsteg och 2 st monoslutsteg. Delningsfiltret delar vid 80 Hz och tar även hand om LFE-kanalen (ofiltrerad). På så vis kan man använda samma basmodulsystem till allt vad bas heter. (Alternativt kan man välja "No sub" el dyl, då skickas basen till de två frontkanalerna. Sidosystemen framtill spelar höger och vänster kanal över 80 Hz, både musik och bioljud. Jag använder ingen centerhögtalare, det blir väldigt bra famtoncenter OM man sitter i mitten. Nackdelen är att om de mumlar i filmen så kan man inte höja dialognivån.

Sedan lyssningsrummet: Framtill är akustiken väldigt dämpad. Baktill är miljön mer reflekterande, vilket passar utmärkt för stereofonisk uppspelning. Med multikanalljud som ofta redan innehåller "akustikljud" baktill, skulle man kunna tänka sig en mer absorberande lyssningsmiljö även baktill. Variabel akustik baktill i rummet kan då övervägas.

Hälsningar Knoppen

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/04 :  13:22:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad är det för någon processor du använder? Mvh Kristofer

Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/04 :  15:13:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Du ville ju inte snacka hemmabio här?

quote:

Håller med Pjotre. Risken finns ju givetvi s att det tenderar till att bli för mycket som inte ingår i, eller kan häröras till hifi.Mvh Kristofer



>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/05 :  08:58:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Så var det ju inte. Vill inte snacka om de bildmässiga delarna i hemmabiohänseendet, t.ex ifall RGB är bättre än S-VHS. Utan i så fall diskutera de ljudmässiga delarna.MvhKristofer

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/05 :  10:52:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


Trist att se denna attityd hos er som modererar. Det bästa är nog att forumets medlemmar (inte forumets moderatorer) får styra upp innehålet, annars blir det nog inte så bra i längden? Vill en ansenlig del av medlemmarna skriva om hembio, måste dom förstås få göra det. Det bästa måste väl då vara att ha en egen avdelning för detta, anars blir det väldigt rörigt och såväl två- som femkanalsentusiasterna blir missnöjda. Tänk om!

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<





Tänk om alla fick som dom ville, då hade vi haft ett motoravdelnig här också. Och vem ska betala för en sajt som innehåller allt.
Om du ska vara så demokratisk, så att du och andra som "vill ha",
saker och ting. Är du isåfall lika demokratisk, så att du är beredd att vara med och betala för den ökade trafiken? Eller tror du att allt är gratis här i livet.


Jorma

Edited by - Pjotre on 2002/07/05 17:27:1
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/05 :  11:02:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Till viskymannen:

quote:

Vad är det för någon processor du använder? Mvh Kristofer





Jag kör för närvarande dessa hembioprocessorer:

1. RSP Technologies professionell Circle Surround-dekoder. Läget "Music" låter bätre än "Video", på både musik och film tycker jag. Jag kör alltid med "Music".

2. Millennium DTS-dekoder 20 bitars delta/Sigma D/A-omvandlare.

3. Denon AVD-2000 kanske den heter, jag är lite osäker (är på jobbet nu). Den har multibitars Burr Brown 20 bitars D/A-omvandlare (tror det är PCM1702). Innan jag köpte Denonen, provköpte jag en Sony DP9ES eller nå´t hette den. Guldfärgad och lyxig var den. Den hade rosats i SAMTLIGA HiFitidningstester. Den var tämligen dålig! I ett visst läge ökade bruset med 2 dB om man höjde volymen med 1 dB(!). Volymen sköttes digitalt. Jag provade också en Panasonic billig Dolby Digitaldekoder, men den var så dålig att man hörde det direkt i butiken att den inte ens vara att tänka på. Vid den tidpunkten jag köpte fanns det inte så många dekodrar för Dolby Digital att tillgå. Denonen är riktigt bra faktiskt, synd att det aldrig kom någon uppföljare med DTS. Denonmodellen fanns bara ett litet tag att köpa, sedan dess har nästan samtliga tillverkare bara tillverkat vanliga kompletta hembioförstärkare. Ska man numera köpa en separat processor verkar de bli rätt dyra på grund av mindre tillverkningsserier. Ganska ofta är de "gamla" när de släpps på marknaden. De uppgraderingsbara känns jobbigt, jag vill kunna köpa en bra som har det mesta på en gång. De uppgraderingsbara verkar kosta mer också bara för att de är just uppgraderingsbara.


Tidigare körde även jag en Fosgate Model 4. Den var bra på Pro Logic, dock ännu bättre på läget "70 mm". Men den använder jag inte längre, för Circle Surround känns bättre för mig. C.S. ger en mer omslutande ljudbild med mer surroundkanaler som går högre i frekvens, samt att den kan styra ljud även till höger och vänster bakkanal. Min tioåriga dotter har nu fått Fosgaten, ett Haflerslutsteg, och världens första DVD-spelare; en Toshiba.


Jag lurar nu på att skaffa avkodare för ES/EX samt Pro Logic II, det skulle vara kul. DVD-Audio och SACD verkar också vara intressant.



Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/05 :  14:25:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tack för svaret. Och lycka till med att utöka till flerkanalsljud. Föregen del så funderar jag påattbyta upp mig till en Primare P30 och antingen en A30.5 eller i annat fall en A30.2 och en A30.3. För att få tillgång till DVDAudio och SACD. Dvdspelaren har stöd för båda men påhängsprocessorn har det inte, så får se hur det blir nu efter mässan 6-8 september. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:41:52  Show Profile Send Morello a Private Message

[/quote]


Tänk om alla fick som dom ville, då hade vi haft ett motoravdelnig här också. Och vem ska betala för en sajt som innehåller allt.
Om du ska vara så demokratisk, så att du och andra som "vill ha",
saker och ting. Är du isåfall lika demokratisk, så att du är beredd att vara med och betala för den ökade trafiken? Eller tror du att allt är gratis här i livet.


Jorma

Edited by - Pjotre on 2002/07/05 17:27:14
[/quote]

Hej!

Jag asntar att Jorma syftar på ett inlägg som Henrik? gjorde om shakti i motorer. Om du tänker efter några sekunder inser du säkert varför han drog in dessa i debatten.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/05 :  18:28:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:






Tänk om alla fick som dom ville, då hade vi haft ett motoravdelnig här också. Och vem ska betala för en sajt som innehåller allt.
Om du ska vara så demokratisk, så att du och andra som "vill ha",
saker och ting. Är du isåfall lika demokratisk, så att du är beredd att vara med och betala för den ökade trafiken? Eller tror du att allt är gratis här i livet.


Jorma

Edited by - Pjotre on 2002/07/05 17:27:14
[/quote]

Hej!

Jag asntar att Jorma syftar på ett inlägg som Henrik? gjorde om shakti i motorer. Om du tänker efter några sekunder inser du säkert varför han drog in dessa i debatten.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


[/quote]
Så du kan inte tänka tanken att det finns ljudanläggningar till bilar
också?

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  19:01:05  Show Profile Send Morello a Private Message
"Så du kan inte tänka tanken att det finns ljudanläggningar till bilar
också?"

Varför ställer du frågan???

Jag hjälpte för övrigt en god vän att dimensionera en basreflexlåda till hans Audi för någon vecka sedan.



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:34:24  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

quote:


Trist att se denna attityd hos er som modererar. Det bästa är nog att forumets medlemmar (inte forumets moderatorer) får styra upp innehålet, annars blir det nog inte så bra i längden? Vill en ansenlig del av medlemmarna skriva om hembio, måste dom förstås få göra det. Det bästa måste väl då vara att ha en egen avdelning för detta, anars blir det väldigt rörigt och såväl två- som femkanalsentusiasterna blir missnöjda. Tänk om!

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<





Tänk om alla fick som dom ville, då hade vi haft ett motoravdelnig här också. Och vem ska betala för en sajt som innehåller allt.
Om du ska vara så demokratisk, så att du och andra som "vill ha",
saker och ting. Är du isåfall lika demokratisk, så att du är beredd att vara med och betala för den ökade trafiken? Eller tror du att allt är gratis här i livet.


Jorma

Edited by - Pjotre on 2002/07/05 17:27:14



Ökad trafik? Motorer? Allt gratis? Demokrati?

-Ta semester nu Jorma, du oxå...


>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/06 :  04:07:40  Show Profile Send ekman a Private Message
stefaaaaaaaaan andra ditt citat moderera dina engelskakunskaper eller vad som helst men andra det jag far huvudvark varje gang jag ser sa dalig engelska

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/06 :  04:29:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Den felstavade fisken är kanske 1st beståndsdel av orginal-citatet?, som finns med för att förstärka dess intetsägande apati??


Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/06 :  08:59:17  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

stefaaaaaaaaan andra ditt citat moderera dina engelskakunskaper eller vad som helst men andra det jag far huvudvark varje gang jag ser sa dalig engelska



Kul att det retade någon, typiskt att det retade just dig?

Vad gäller mina engelskakunskaper så räckte dom iaf till MVG i Eng B på Studium:) Citatet var ett sic... För övrigt tänker jag fortsätta att ignorera dina inlägg, bara så du vet, forumet mår nog bäst av det?

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/06 :  09:08:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Får jag allra ödmjukast be herrarna ändra stämningsläge gentemot varandra en smuuuuuula. Annars kommer pappa rödpenna och tar er allihop!

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000