Author |
Topic |
|
Fractured Lark
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 19:19:30
|
Det finns en uppfattning som endel handlare raljerar med och det är att vissa högtalare skulle göra en viss typ av musik mer rättvisa än en annan. Högtalarna skall inte färga ljudet, göra det mera engagerade, osv. utan bara "leverera" som en brevbärare.
Vad säger ni? |
Håkan |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 19:26:42
|
Högtalare färgar ljudet, hur mycket man än vill att de inte ska göra det. Det problemet är det dumt att ignorera, och jag tror nog att många högtalare har något visst som de är bäst på, som viss musik lyfter fram mer än annan. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 19:36:17
|
Jag skulle vilja påstå att man kompromissar när man köper högtalare. Tex. Du köper en liten högtalare för 20kkr du gör avkall på basen men å andra sidan så får du lite mer utav budgeten på diskant m.m
Köper man å andra sidan en mkt stor högtalare så blir det tvärt om
Lyssnar man bara och då menar jag bara på väääldigt lugn musik så kanske man ska ha mkt små högalare, och lyssnar man bara på sepultura så kanske man skall ha stora. Och det är på denna skala man bör hitta sitt sanna jag
Det är nog det säljarna menar, "Detta är en högtalare som är mkt bra på hårdrock" // CW, Dali 8008 mfl.
Tror jag iallfall /Sudden |
|
|
Fractured Lark
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 19:51:09
|
De säljare jag tänke på var just dom som hävdar att högtalare skall färga så lite det bara går (Radiolagret, Göteborg). Man kan föra vidare resonemanget på annan utrustning också men - enligt dessa - är högtalaren den största enskilda "förvrängaren".
När man läser i Hifi & Musik däremot skall gärna utrustningen "bidra" med något utöver själva återgivningen (jag tolkar det så), även om det neutrala i dessa sammanhang också ses som en god kvalitet. |
Håkan |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 21:22:14
|
Högtalaren är efter rummet den spelar i (såtillvida inte rummet är bra akustikbehandlat) den största enskilda "förvrängaren" av ljudet. Däremot spelar vissa förstärkare mer eller mindre bra ihop med vissa högtalare beroende på hur svåra de är att driva. Fast jag tycker i och för sig att elektroniken påverkar ljudet mycket också. Det är viktigt att matcha rätt. Hellre lite dyrare elektronik och billigare högtalare än tvärtom. För då får man oftast inte ut maximalt av högtalaren ändå, alltså så länge man kompromissar med elektroniken.
mvh,
|
|
|
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 21:31:46
|
Hur vet man att en högtalare färgar ljudet egentligen? Tror bara musikerna själva som spelat in musiken kan svara på det. Finns ju inte så många referenser och jämföra med om alla högtalare färgar ljudet... |
99 cd-p - 99 - piP |
|
|
lasse78
Member
297 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 21:35:36
|
Mastringen gör väl sitt. Många skivor låter väl "fel" med avsikt, eller? |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 21:45:39
|
En subjektiv uppfattning som jag kanske är helt ensam om. Jag tycker att känsligheten på högtalaren påverkar hur den låter/färgar. Lättdrivna lådor passar Rock & Roll och ös med tryck och bastrumman i bröstkorgen förutsatt att man vrider upp lite. Ger lite PA-känsla. Lättdrivna lådor däremot på låg volym blir gärna lite mesigt och gällt. Trögdrivna lådor är svåra att få att sparka loss på samma sätt men har istället bättre klangbild och passar bättre till lugn musik och klassiskt. Kanske har jag helt missuppfattat men så här tycker jag i alla fall. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 00:38:09
|
Visst kan man hålla med om att högtalarna tillsammans med rummet ger de största förvrängningarna. Därför blir hela kedjan viktig från elektroniken över högtalarna till rummet de skall anpassas till. Slutresultatet uppstår hemma i ditt rum inte innan och vad som är bra där behöver inte vara samma som i butiken. Hur man vet hur det lät från början är ju omöjligt att säga i det enskilda fallet dvs. skivan. Man får nog utgå ifrån det man själv hört i verkligheten och försöka få det att låta så lika som möjligt med det man själv förknippar med exempelvis ett piano eller en sångröst som man hört i verkligheten.
|
Bravo |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 00:47:25
|
Nu tänker jag sticka in huvudet i ett geting bo och säga att jag inte vill ha helt transparanta högtalare eller elektronik.
Jag ser det som så att om jag hade ett helt transparant system så skulle mestadels av mina skivor låta skräp. Jag vill självklart att det ska låta bra, men inte på bekostnad av att "normala" skivor låter illa. Det är ju färgningen som skiljer produkterna åt, mörkt, mjukt, hårt, kallt, osv. Det är ju där matchning av dessa produkter kommer in.
Men det är ju bara mitt sätt å se(höra) på saken..
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 01:15:29
|
Då föreslår jag en dsp eller eq processor av något slag. Då kan du få vilket ljud du önskar. Så slipper du klangmatcha petnoga i all evighet. Jämför att ställa in ett avvägningsinstrument typ lantmäteri. Först grovinställningen sedan fininställningen. Svårt att börja i andra änden och skippa grovinställningen . |
Hifiarkeologen |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 01:18:44
|
Jag har spelat in en hel del musik i professionell studio med bandet jag spelar i och det är egentligen helt omöjligt att säga hur ljudet "lät från början". När musiken är inspelad förmedlas den igenom studiohögtalare och även dessa har sitt ljud. Sen mixas musiken och bearbetas i studion av en massa elektronik för att slutligen mastras. Det närmaste man kan komma musiken som den egentligen låter är att höra den live, framförallt klassisk musik eftersom den inte är förvrängd och färgad av PA-förstärkeri på för hög volym! När det gäller rock och pop låter det i många fall bättre hemma i stereon än nere på rockklubben!
mvh,
|
Edited by - hifirocker on 2003/11/10 01:22:25 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 01:25:49
|
Ense med "hifirocker".
I praktiken "Amund", så når du nog aldrig den totalt transparanta och neutrala anläggningen, så du måste till viss del välja. Du kan inte heller veta hur det lät från början i studion utan du måste utgå från dina erfarenheter av hur exempelvis ett piano låter i dina öron eller en sångröst du känner igen. Därefter kan du mixa ihop din anläggning. |
Bravo |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 01:35:08
|
Bravo: Tror du missförstod mig. Var väl inte så tydlig, beklagar För det är ju precis det jag menar! All utrustning i en anläggning färgar ju ljudet på ett eller annat vis, det är ju här våra olika ljud ideal kommer in i bilden. Man väljer helt enkelt vilken typ av "färg" men vill ha hemma. Därför säger jag att jag inte strävar efter en så transparant anläggning som möjligt, utan efter min färg.
/Amund
Lite OT. Bravo: Varför sälja en så underbar cd som din??? Och jag missade vad det var för XLR kablar du körde med, vad var det? |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 01:53:56
|
Nej det var jag som var otydlig "Amund". Jag tror man menar samma sak men utgår från två motsatta håll. Att sträva efter en mer transparant och neutral anläggning är rimligt så länge de färgar så rejält som de gör. Däremot borde ju inte säljsnacket om neutrala komponenter gå hem, det beror ju alldeles på omgivningen hur de kommer att låta. Allt måste mixas samman och där avgör din personliga smak, där är vi helt ense. |
Bravo |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 06:32:21
|
om vi ska fantisera lite... Mina högtalare färgar ljudet blått Vilken färg på ljudet får era högtalare? |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 12:44:31
|
Längre upp i tråden diskuteras det om hur man skall fördela pengarna i en anläggning.... jag var tvungen att hoppa in. En del tycker alltså att man skall lägga mest krut på elektroniken även fast man vet att den största ljudförvrängaren är högtalare och rummet.
Prova att byta ut högtalarna, sen cd:n, sen förstärkaren ev kablage - försök att höra skillnaden. Vad förvränger ljudet mest?
Tidigare hade jag följande anläggning som i mina öron lät överlägset allt annat... Skillnaden idag är bara högtalarna - utbytta till Avance Epsilon 930 och Audiopro sub pga ekonomiska skäl - Tyvärr!!!
CD: Denon S-10 10.000:- Slutsteg: H/K 870 12.000:- ? Högt: M-L Request 60.000:- Kablage 2.000:- Akustik 1.500:-
Inget försteg tänker ni? Nej, varför tillföra ytterligare signalförvrängare i kedjan. Cd:n har fjärrstyrd variabel utgång.
Jag var inne på att byta slutsteg till högtalarna och tog med mig H/K steget till en butik. Kopplade in mitt till ett par Request och bytte sen till ett Krell (någonting), kostade 120.000 lök. Skillnad? Ja, något mer pondus, och lite mer separation mellan ljuden. Om det var värt att lägga mellan 115.000 papp - Öhhh, låt mig fundera en vecka... NEJ!
Försöker bara dela med mig av mina erfarenheter. Men jag kanske bara hade tur att matcha anläggningens olika komponenter som passade mina ljud ideal? Hoppas ingen tar illa upp/Mvh.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 16:10:37
|
Nej varför det, ta illa upp menar jag, är du nöjd och har hittat en bra kombination så är det bra både för musiklyssnandet (det viktigaste), din plånbok och din sinnesro. Grattis! Välkommen in i getingboet dessutom! |
Bravo |
|
|
|
Topic |
|