HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lägga till rör-ljud på en anläggning? Verkar kul.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/08 :  22:47:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Nån som testat denna ?
http://www.behringer.com/02_products/proddetail.cfm?id=T1950&type=220&lang=eng


Verkar ju rätt kul, men hittade inget pris, dock tror jag den äkta varan är bättre!

Skulle va rätt kul att testa i alla fall!

The MAGICIAN T1950 represents a new concept in digital audio processing. This 8-channel tube interface lends characteristic tube warmth to your "cold" digital audio signals.

A universal interface with classic tube sound
The MAGICIAN can be used as a universal interface for all of your digital and analog recording applications, enabling you to add exactly the amount of tube sound you desire to up to eight tracks simultaneously. With the MAGICIAN, you don't have to give up the advantages of digital recording to enjoy the lively, transparent sound of tubes. Use the "Warmth" control to add level-independent tube sound to your tracks. Our new ULTRA-TUBE circuitry ensures that virtually no noise will be added to the signal.


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  05:14:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad f-n är detta rörljud en del pratar om? Jag har rör i hela anläggningen men det beror bara på att jag tycker det
låter mer som verklighet då. Är rörljud verklighetstroget ljud? Vad menar man egentligen när man uttrycker sig så?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/09 :  09:03:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Jag håller helt med. En del tillverkare tror att allt blir bra om man bara lägger in ett rör i kedjan. Helt plötsligt har man RÖRLJUD. Marknadsföring. Bah. Löjligt är en underdrift. Jag har hört, och även byggt några, rörslutsteg som har låtit sämre än transistorförstärkare i budgetklass.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/11/09 :  09:24:21  Show Profile Send yak52 a Private Message
För mig är rör och transistorer olika sätt att bygga utrustningar som kan låta bra eller dåligt. Rör verkar vara bra för att bygga förstärkare som ger väldigt verklighetstroget ljud om de är bra konstruerade, men de ska inte låta "rör" utan bra.

Inom musikbranchen används ofta rör i musikerförstärkare för att få ett överstyrt varmt ljud som t.ex. passar bra till gitarr. Överstyrning av rör blir angenämare än med en transistorförstärkare.

Denna röröverstyrning finns det flera tillverkare som försöker efterlikna i transistorförstärkare med ett "valve sound".

Ibland får jag en känsla av att det fläskiga överstyrda ljudet från t.ex. en Marshall-stapel blandas ihop med det naturtrogna ljud man eftersträvar med en HiFi-förstärkare.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:17:18  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med yak52, om att det är två olika saker vi talar om. Rörljud för gitarrförstärkare, som skall låta som en överstyrd (distad) (rör)förstärkare.
Och på andra sidan av länken har vi rörförstärkare som konstrueras för att återge ljudet så naturtroget som möjligt.
Har även noterat att det börjar bli populärt med rör i CD spelare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/09 :  12:33:07  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag vet inte själv vad folk menar med rör-ljud, men uttrycket förekommer rätt mkt, antagligen missbrukat som ni säger.

Om vi tar Proac klonerna, så säger folk, som testat, att det ska öppnas en helt ny "värld" om man går från transistor-stärkare till rör dito.

Jag kunde testa detta med mina egna högtalare hos träffen vi hade hos cybervoice, dock så var nog den rörstärkaren i det billigaste segmentet (12 000kr) så jag upplevde ingen större förbättring, bara mer (och okontrollerad) bas, men en rätt skön värme framträdde på ett helt annat sätt.

Så jag vet inte riktigt vad som menas med rör-ljud jag heller, men skulle va kul å veta vad skillnaden egentligen skulle vara.
/D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/09 :  13:09:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Med rörljud brukar man väl mena rörförstärkares typiska distorsionskarakteristik, d.v.s. övervägande jämntonsdist. Adderar man lite jämntonsdist till en ren signal uppfattas det oftast som "varmt", "levande", "naturligt", "luftigt" o.s.v. Det är antagligen precis det den här burken gör.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/09 :  14:49:42  Show Profile Send nin a Private Message
Vilken skitsak.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:12:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror också att det är detta den gör. Det är ju upp till var och en att prova
och se vad som händer. Jag opponerar mig bara mot uttrycket "rörljud".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:52:50  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Håller nog med nin, fast det är intressant

Tack magnuz, det hade jag ingen aning om!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/09 :  19:02:18  Show Profile Send Tomas a Private Message
Detta är ett studioverktyg där man skapar ett sound, och denna pryttel behandlar ljudet annorlunda beroende på vad som kommer in!!!
Ingen hemmaleksak...Skapar inget rörljud behandlar signalen med hjälp av rör bara.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/26 :  13:49:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Angående "rörljud"
Kan någon tycka till om "The Tube" som finns på www.valutronic.se
Är det bara vilseledande eller har han kommit på något.
Funderade ett tag på att köpa ett sådant steg.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:14:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Tankegången är inte ny på något sätt men industrin och även kunderna är tröga och tar lång tid på sig att ändra riktning. Många bygger/köper på mätvärden hellre än lyssnar. Det finns "några" på detta forum är bra exempel på att så är fallet.
Sen finns det båda bra och dåliga rörsteg såväl som transistorsteg. Det låter inte rör bara för att det är en rörförstärkare.
Jag bygger mina förstärkare, både rör och trissor, efter hans principer och det av en enda anledning, det ger ett musikaliskt ljud. Jag ser alltså musiken som det viktiga och inte tekniken eller prylarna. Det som låter bra är bra. Lyssningen får avgöra.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:28:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om man nu vill åstakomma "rör"ljud varför inte då köpa rörgrejer direkt istället ?!?!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:33:06  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
Jag håller med. Man blir lite trött på att "Den här förstärkaren har rörljud trots att den är "modern"". Låter billig argumentering. Det finns en massa olika rörljud.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:41:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jodå helt riktigt.
Men man sätter väl inte på rörförstärkaren å lyssnar på radio 12 timmar om dagen?
Om dom nu mot all förmodan skulle sända en bra låt på radion så vill man ju att det skall låta bra. eller så nära "verkligheten" som möjligt. (så slapp jag säga rörljud)
Annars är ju en köksradio alla "MARK" att föredra.
Om vi nu släpper detta med "rörljud" så skulle jag vilja ha en transistorförstärkare som låter naturligt och utan förvrängning "färgning" av ljudet.
Det finns ju en uppsjö av olika märken, och eftersom det inte finns någon hifi-butik på min ort så söker jag (från andra) erfarenhet av olika märken.
Jag har en rörpytts redan (som ev skall få lämna plats för en ny) men den lämpar sig inte för vardagslyssning.




"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:49:11  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Jag har en rörpytts redan (som ev skall få lämna plats för en ny) men den lämpar sig inte för vardagslyssning.
Varför inte. Jag kör mina rörpytsar som vardagsförstärkare hela tiden.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:55:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har fått info om att rören inte håller så länge då. (detta kanske är fel ? )

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  15:04:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är ett överdrivet rykte som gärna kommer från dom som säljer rör. Kör bara. Med lite tur kan du säkert köra fem år, kanske tio innan de behöver bytas.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/26 :  15:12:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja jag förmodar att du kan detta med rör eftersom du uttalar dig med sådan säkerhet.
Då återstår fortfarande en fråga.
Jag tycker att min gamla Dynaco st70 låter bra tillsamans med voighhornen.
Men vad låter bättre för en rimlig summa pengar, ( nöjd får man väl aldrig bli )
Tycker att 2*30w räcker mer än nog.
Gärna en med försteg inbyggt.
Som sagt jag är nybörjare och har inte möjlighet att provlyssna någonstans.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:21:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Har bara läst inledningen på tråden. Låter ju som en kul gimick. Men vad gör den egentligen???
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:23:55  Show Profile Send Aton a Private Message
Besökte länk-sajten. Ful som stryk i mina ögon. Och åtta kanaler ??? Blir nog betydligt billigare att köpa en förstklassig rörförstärkare
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:34:37  Show Profile Send Flint a Private Message
reeltoreel
Det är svårt att säga vad som låter bättre i en viss kombination om man inte har detaljstuderat den. Att det låter annorlunda med olika maskiner är nog sant men om det låter bättre är nog till stor del en smaksak. Inte det svar du vill ha men ändå bara det svar man kan ge. Testa dom steg du får möjlighet till. Gå ihop med folk på forumet som bor i samma område och testa grejer. Det tar tid att få insikt och man blir aldrig färdig. Det är en del av hobbyn.

Edited by - Flint on 2004/01/26 17:35:42
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:40:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja jag förstår vad du menar Flint.
Det är ungefär som att fråga hur en öl smakar utan att överhuvut taget smakat en.
Jag inser det nu.
Jag får väl lägga en ny tråd och söka hifi-intresserade i min närhet.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:42:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
ATON:Läs mitt inlägg tidigare i tråden så får du en förklaring.

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:46:34  Show Profile Send Flint a Private Message
reeltoreel
OK. Kul hobby.

Ett råd. Behåll Stereo 70:an och byt inga komponenter i den. Om 20 år har den ett skapligt värde på marknaden om den är "orörd".

Edited by - Flint on 2004/01/26 18:02:38
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000