HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ibland låter originalet "sämre"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:21:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag tror att jag skapat mej en ganska bra referens av att besöka Konserthuset och Berwaldhallen. Jag kunde nog avgöra hur en violin skall låta även utan dessa besök, men hur låter en hel flock violiner i en konsertsal där dom spelar tillsammans med en massa andra instrument? Det hade nog varit svårare att veta utan referenser.

Vad som slagit mej vid dessa besök är att jag tycker att det låter MINDRE BEHAGLIGT i konserthuset än när jag lyssnar hemma. Detta oavsett vilka grejor jag haft för tillfället.
Det är "grötigare", det saknas "tydlig stereo", fortepartier skräller mer i mina öron etcetera.

Jag har alltså dels fått vetskap om verkligheten, dels har jag fått vetskap om att det konstgjorda ljudet hemma TILLTALAR mej bättre.

Utifrån den erfarenheten, så har jag nog slutat att ha ambitionen om hifi/hög naturtrohet i mitt hemmaljud.
Numera värdera jag hemmaljudet mer i termer av lättlyssnat, att vilja lyssna länge utan att börja tänka på annat etcetera.

Jag talar här om gradskillnader snarare än antingen eller.

Jag vill fortfarande få illusionen av ett äkta ljud, men modifierat sålunda att jag orkar lyssna så länge jag vill på mina skivor.
Svårigheten är nog i första hand att veta hur denna "modifiering" skall vara för att jag skall få bästa utbyte av min anläggning.
Min referens har liksom kommit att bli "grad av välbehag" snarare än "grad av realism".

Mvh
Strmbrg

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:48:42  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Intressant iaktagelse!
Mycket av upplevelsen i konsertsalen beror ju på hur man är placerad.
Hemma kan man ju oftast få en mer "optimal" stereobild. Ibland kan jag själv uppleva ljudet i konsertsalen "för starkt" och då kan det ju kännas mer behagligt att lyssna hemma på måttlig nivå.

Men jag tror du är inne på rätt linje. Det är MYCKET svårt att återskapa ljud hemma med naturliga referenser. Dels har man dåligt hörselminne dels är det svårt att veta musikernas/producentens intentioner när ma lyssnar på inspelad musik. Att då uppnå "trivsamt" ljud hemma (inom vissa gränser förstås), får man vara nöjd med!
(att man sedan aldrig blir RIKTIGT nöjd, är en annan sak
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:49:29  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Intressant sa Bull!

Jag hörde på en liten jazzgrupp i helgen, delvis elektriska instrument, delvis akustiska. De spelade i en liten trång lokal. Jag kan bara säga att om stereon hade låtit så så hade den åkt ut illa kvickt! Ljudet var iofs distinkt och rappt med bra dynamik men transienterna slog stenhårt i rummet, blev ett ljud som jag som sagt aldrig skulle stå ut med hemma.

Men trots allt så funkade det, kanske mest beroende på att det var "live"!

/P
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:08:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har upplevt att det som många uppfattar som bra ljud från en anläggning ofta är för ljust och skarpskuret.
I konserter har jag upplevt ljudet som mjukare och fylligare.

När det gäller stereobilden kan ju vara så att när man gör en inspelning, så förbättras stereobilden ex.vis genom att placera mikrofonerna mer isär eller genom att använda många mikrofoner.
Dessutom läggs det väl ner mycket arbete på att hitta bästa placeringen av mikrofonerna i lokalen, samt att man använder stödmikrofoner för att kunna förstärka vissa instrumentgrupper. Man bättrar nog på verkligheten en del.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:50:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tjosan!

Ja, Björn-Ola var inne på detta med mickning, bland annat.

Det lilla jag (tror att jag) vet om detta är:

Man kan dels använda X-Y mickning.
Då placerar man två mickar framför orkestern, med membranen precis ovanför varandra. Mickarna vrides så att de riktas lite åt höger respektive vänster.
Eftersom de mickar man här använder, har olika känslighet för ljud rakt fram och ljud som kommer lite från sidan mot membranet, så "hör" den vänsterriktade micken mer av vänsterljud och vice versa.

En fördel här, är att båda mickarna nås av ett och samma ljud samtidigt. I och med detta så uppstår inga fasskillnader, alltså att ljudvågorna hamnar fel tidsmässigt mellan kanalerna.
Man får en upptagning som ganska väl återskapar den lokalupplevelse vi får när vi sitter i lokalen själva och lyssnar.
Däremot, så blir stereo-effekt-upplevelsen kanske inte speciellt påtaglig.
Man kallar det även tryckskillnadsstereo, eller nåt sånt.

En annan metod är A-B mickning.
Då placerar man de två mickarna parallellt, men med ett avstånd mellan dem. Nu nås vänstermicken av vänsterljud lite innan vänsterljudet når högermicken. Här uppstår alltså ett fasfel. I vissa frekvenser kan det leda till att summa-ljudtrycket vi sedan lyssnar på minskar, och därmed kan det kanske bli problem med en ojämn tonkurva.
Fördelen är emellertid att stereo-effekt-upplevelsen ökar. Ju större avstånd det är mellan mickarna, desto större stereo-effekt-upplevelse.
Samtidigt leder större mickavstånd till att fasbroblemen drabbar lägre och lägre frekenser.
I viss mån kan man isolera högermicken från vänsterljudet och tvärt om. Man kan sätta en absorbentskiva mitt emellan mickarna. På så sätt kan man alltså dämpa effekten av fasproblemet.
Här talar man om fasskillnadsstereo, eller nåt ditåt.

Yttermera, kan man multimicka en orkester. Man placerar ut "närmickar" på önskade punkter. Sedan panorerar man ihop en önskvärd blandning av bidragen från respektive mick.

Strmbrg

Edited by - Strmbrg on 2002/09/03 11:52:04
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:01:10  Show Profile Send Timbre a Private Message


Äntligen vågar man tala ut...

Varje gång jag slunkit in på Nefertiti Jazzklubb för att lyssna på nå´n favorit, har jag längtat hem till stereon.
Skulle inte stå ut en dag med ett liveband i lyssningsrummet.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:30:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
"Varje gång jag slunkit in på Nefertiti Jazzklubb för att lyssna på nå´n favorit, har jag längtat hem till stereon.
Skulle inte stå ut en dag med ett liveband i lyssningsrummet."

Ja, jag kan även reflektera lite över hur - skall vi kalla honom "den återgivnings-ortodoxe"? - upplever sitt hemmalyssnande...

Jag hoppas att den som strävar efter ett så originaltroget ljud som möjligt, även verkligen tilltalas av det ljud han upplever, original, i konsertsalen!

Om inte, så torde väl hans strävanden leda till ett hemma-ljud, som han inte behagas av!
De kan kanske även finnas de som värdesätter själva VETSKAPEN om att hammaljudet är korrekt återgivet så högt, att behaglighets-upplevelsen i ljudet får en underordnad betydelse?
I så fall, är väl det helt okay, det med!

Jag påstår inte något nu. Det var bara avsett som lite spånanden.

Strmbrg
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:36:09  Show Profile Send Timbre a Private Message
Det finns en viktig faktor i jämförelsen och det är amplituden.
Blir kraftigt störd av basgångar i ryggmärgen och ringningar i ölglaset.
Volymkontrollen är audiofilens bäste vän...[^
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:41:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]Originally posted by Timbre

Det finns en viktig faktor i jämförelsen och det är amplituden.
Blir kraftigt störd av basgångar i ryggmärgen och ringningar i ölglaset.
Volymkontrollen är audiofilens bäste vän...

Ja, varför måste det vara så vådligt högt ljud?
Dessutom kan jag ju undra:
Om man vill återskapa en exakt kopia av originalljudet, så måste detta även innefatta dynamiken.

Eftersom vi sitter i ett midre rum hemma och närmare ljudkällorna, så krävs naturligtvis inte samma energimängd. Men jag har ändå svårt att föreställa mej att det går att åstadkomma samma dynamikomfång, på ett realistiskt sätt, i hemmiljö.
Och ginge det, skulle vi palla med att lyssna på det?
Och skulle vi det, skulle våra eventuella grannar palla med det?

Strmbrg
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:50:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hur det låter vid en konsert i en konserthall beror väldigt mycket på var man sitter. För att få en uppfattning om hur olika det låter i olika delar av hallen bör man försöka att sitta med olika placering.
Längst fram har man till större delen direktljud från orkestern.
I mitten och längre bak är en stor del av ljudet reflexer från sid och bakväggar och även från taket. Ju längre bak desto mer från taket. Och det låter helt olika på dom olika sittplatserna.
Vad man föredrar är en smaksak. Precis som med hemmaljudet
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:51:26  Show Profile Send Timbre a Private Message


...och skulle alla palla, hur länge?

Vem vill starta dagen med en massa musiker på hembesök?
Nä, den personliga njutningen i centrum, det är min åsikt
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:56:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kan bli ruskigt högt när man är på en live konsert. Den volymen och dynamiken hemma hade inte varit så skoj.... man vill ju slappna av framför sin stereo.. inte få hjärtklappning.


Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:15:14  Show Profile Send ekman a Private Message
det hade dock varit grymt om man kunde få en akustisk live konsert hemma och sen få sin anläggning att låta likadan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:18:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja, och inte riskera att bli vräkt. Men det är i varje fall i mittfall inte så farligt stor risk för eftersom jag bor i bostadsrätt och har talat med grannarna. MvhKristofe
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:22:44  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Ja, och inte riskera att bli vräkt. Men det är i varje fall i mittfall inte så farligt stor risk för eftersom jag bor i bostadsrätt och har talat med grannarna. MvhKristofer

Ja den risken är inte så stor för mig häller.
Grannarna under är gravt alcoholiserade utan dygnsrytm.
Med en tvättmaskin som låter som en stenkross.
Så spela högt brukar inte vara något större hinder åtminstone på dag tid[:)
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:26:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Ja, och inte riskera att bli vräkt. Men det är i varje fall i mittfall inte så farligt stor risk för eftersom jag bor i bostadsrätt och har talat med grannarna. MvhKristofer



Ja, och själv bor jag i sk kooperativ hyresrätt, men sitter med i kvartersrådet, bevars!
Så, det är bäst dom tänker sej för innan dom kommer och klagar!

Strmbrg, besvärlig även hemmavi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000