HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur "ser" förstärkaren på högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:23:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Den här funderingen poppade upp igår kväll. Jag satt och spisade Stravinskis "Konsert i tre satser" med Hebbe från Karajalainen på DG.
Den inspelningen är lite trist, så jag började fundera på att prova att single-wira mina högtalare...
:-)
Inte för att jag trodde att detta skulle ge mer ös i Hebbes tolkning, så jag kastade på samma stycke med Igor själv som konduktör!

Jag är inte säker på om jag kan identifiera skillnaderna mellan singel- eller dubbelvirat sådär på stubinen, men jag började ändå tänka på en liten sak:

Blir den last-karaktär som stärkaren ser, annorlunda om jag singelvirar?
Om de två elementen och deras respektive filter vart och ett får sparka tillbaks var sin reaktans i sladden (= bivirat), blir detta då en annan reaktans - ur stärkarens perspektiv - än om jag singelvirar?

Mvh
Strmbrg,


joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:58:55  Show Profile Send joakim a Private Message
Själv kör jag med single malt det blir liksom bäst ljud då ... gärna Lagavulin.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  13:01:28  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, men kom igen nu då!

Ofta när man ställer en lite mer teknisk fråga, så blir det helt tyst!
Är ni bara en massa tyckare? :-)
Det kan inte vara möjligt!

Är det så sällsynt med folk som vill förstå bakomliggande samband, att ingen har någon idé om detta?

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  13:05:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
får testa senare när jag kommer hem.. men det kan ligga lite sanning i det.. men det är kanske olika för olika högtalare..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/02 :  13:22:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Blir den last-karaktär som stärkaren ser, annorlunda om jag singelvirar"
Den blir halverad vilket ger ett renare ,kraftfullare ljud.Det här händer genom att förstärkarens arbete underlättas. MvhKristofer

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  13:30:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
"Blir den last-karaktär som stärkaren ser, annorlunda om jag singelvirar"
Den blir halverad vilket ger ett renare ,kraftfullare ljud.Det här händer genom att förstärkarens arbete underlättas. MvhKristofer

Hej!

Har jag förstått dej rätt om jag tolkar det som att det alltså - ur en elektrisk - synvinkel är att föredra singelviring?

Du skriver även att det jag kallar "last-karaktär" halveras. Hur menar du då? Vilket värde är det som halveras?

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:30:39  Show Profile Send ekman a Private Message
"Blir den last-karaktär som stärkaren ser, annorlunda om jag singelvirar"
Den blir halverad vilket ger ett renare ,kraftfullare ljud.Det här händer genom att förstärkarens arbete underlättas"


det var en teori jag inte har hört förut alla som jag känner som har biwiring på sina högtalare kör också med detta och påstår att dom hör skillnad till det bättre

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:45:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det bygger på Kirchoffs lag om parallellkopplingar. Eftersom det ingår ett dubbelt antal ledare i biwiring så delas impedansen upp i det antal kablar som ingår. Det gör att ifall man använder triwiring så skulle impedansen delas på 3 istället eftersom det i detta fallet ingår 3 stycken i parallellkopplingen. MvhKristofer

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:48:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Blir den last-karaktär som stärkaren ser, annorlunda om jag singelvirar"
Den blir halverad vilket ger ett renare ,kraftfullare ljud.Det här händer genom att förstärkarens arbete underlättas. MvhKristofer


Blandar ni inte ihop det med bi-amping?
Enda skillnaden med biwiring är att man kopplar ihop filtrena vid förstärkarutgången istället för vid högtalarteminalerna.

Jag har sett olika teorier om varför bi-wiring fungerar:

1. "Spolen i högtalarelementet för basen orsakar strömmar som stör diskantelementet. Problemet blir mindre om man kopplar ihop filtren vid förstärkarutgången."

Det här tycker jag låter konstigt. Ska det göra någon skillnad med några meter sladd?

2. "När man singelwirar så går strömmarna för dom lägre frekvenserna inne i kabeln medan strömmarna för diskanten kryper på utsidan (skinn-effekten). Dom lågfrekventa strömmarna alstrar ett magnetfält som stör dom högfrekventa strömmarna.
När man biwirar flyter dom lågfrekventa och dom högfrekventa strömmarna i skillda kablar och kan inte störa varandra på samma sätt"

Tja...

3. Bygeln mellan högtalarterminalerna är av så dålig kvalitet att vinsten med bi-wiring består i att dom försvinner.

Är det någon som testat detta?


Förresten, låter inte Stravinsky alltid trist? Det bästa vore kanske att inte ha några kablar alls till högtalarna.
Eller testa med Ravel istället.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:51:00  Show Profile Send ekman a Private Message
självklart är det kirchorffs första lag frågan är hur det påverkar ljudet hmm ska bli kul att se om vi kan få en förklaring på detta

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:58:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det torde påverka genom att högtalarens element får mindre arbetsområden. MvhKristofer

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:01:11  Show Profile Send ekman a Private Message
mindre arbetsområden får dom väl ändå inte

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:13:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
okej, inte mindre arbetsområde kanske men en lättare last.MvhKristofer

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:15:23  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
det är väll stärkaren som får det lättare varför skulle elementen få det lättare?, speciellt om man bi-ampar.. iofs så är det en annan sak..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:21:25  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Det finns två sorters effekter som en hifi apparat kan ge, en är de mätbara effekter som alla är överens om kan påverka ljudet, den andra är guldöronseffekter som är svåra eller omöjliga att mäta. När det gäller den första sortens effekter så finns det ingen skillnad mellan single wiring och biwiring. Jag har tyvärr inga guldöron och kan därför inte uttala mig om den andra sortens effekter.

PS
Det enda sättet att göra en HvonK inspelning spännande är nog att lyda rådet om single malt, jag föreslår Longmorn.



Edited by - jonny99 on 2002/09/02 15:26:3
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:23:22  Show Profile Send ekman a Private Message
det måsye ju helt bero på ifrån fall till fall om det blir bättre med biwiring? det beror ju på hur förstärkaren och högtalarna är konstruerade eller hur???


sen kan vi ju ta den aspekten att högtalarkablarna har lite annorlunda konstruktion och kommer få en annorlunda last med biwire

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:28:25  Show Profile Send B Peter a Private Message
Om ni kan engelska så läs gärna om biwiring ur en elektronikprofessors synvinkel:

http://www.st-and.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/biwire/Page1.html
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:59:21  Show Profile Send DHT a Private Message
Strömberg, på http://www.empiricalaudio.com/
under AUDIO FAQ, What effect does Bi-wiring have? finns lite att läsa.
För övrigt verkar detta vara en bra site för teknisk information om kablar tycker jag. Tekniskt orienterad men inte teknikfascistisk.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:51:35  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag hade inte kunnat köra bi-wire även om jag velat =)

Dynaudio förespråkar ju single-wire !

Jag vet iofs inte hur det ser ut på deras aldra dyraste/största modeller =))

//jona
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000