HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beolab 5 eller fågelbadet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/08 :  23:54:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har jag underlig smak om jag tycker Beolab 5 är riktigt snygg? Jag gillar inte alls den vanliga B&O-stilen. I rätt rum skulle de definitivt fungera.

Om ni tycker Beolab ser underlig ut så tycker jag ni ska titta på en annan rundstrålande högtalare, MBL 101 E, den ser ut som en förvuxen hushållsmixer i designen...
http://www.mbl-hifi.com/products/mbl101e_en.htm
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/08 :  23:58:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
På pricken "f95toli", en exakt beskrivning av föremålet ifråga.

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/09 :  00:01:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Trodde det var en gasolvärmare för uteserveringar, tänk
så fel man kan ha

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/11/09 :  15:10:02  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag lyssnade på 5orna igår dock i butik....fast B&O säger ju att dom ska låta i princip likadant överallt...
Bra? Ja! Lika bra som mina revel studio?advantage förstärkeri-nej jag tyckte det saknades en del närvarokänsla och detaljer tycker jag. Men onekligen en ganska möbleringsvänlig lösning...Högt spelade dom ju också och inga stående basvågor...men jag tyckte det lät aningen burk iaf...
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/09 :  18:24:42  Show Profile Send Mattias a Private Message

Var och lyssnade till dessa högtalare i fredags i Örebro.





Annorlunda design och faktiskt ingen slump att det ser ut som "ufos".

Musiken
Tog med mig musik jag känner väl till:
Vivaldi Sommaren med Sparf, Dvorak Den nya världen, Diana Krall Live in Paris och Eva Cassidy Live at Blues Alley.

Lyssning
Lyssningen lämnar väl en del att önska. Bla fick demaren från B&O inte dra på för mkt för att störa andra kunder och pågående försäljningar i bakrunden. Det var en rätt stökig tillställning med prat och sånt i bakrunden. Stor butik dessutom med mycket öppna ytor.

Intressant att läsa era om era lyssningsintryck, på sina håll har jag likadana.
Kontroll hela vägen ner, långt ner! Detta var imponerande. Men det var i mina öron en för kraftig basåtergivning. Personligen trodde jag man gjort fel eller inte anpassat dem för lyssningsrummet. Icke sa nicke... det genomfördes en ny inställning och mikrofonerna i högtalerit åkte in och ut, kom tonstötar i varierande frekvens och byxbenen fladdrade. blev det ngn skillnad? Nja, inte vad jag kunde påvisa. Alltså lika basigt i mina öron. Upplösning och detaljer? Nej, basigheten överskuggade tyvärr detta enligt mina öron. Likaså tyckte jag det fanns en burkighet som ngn nämde här innan. Sen skall man komma ihåg också att materialet i sig, dvs musiken jag lyssnade till inte är helt basfattiga heller....

För 140k slantar skulle jag handla andra prylar. Men vem vet om man skulle man få lite tid med dem på hemmaplan kanske detta skulle ändras?

Detta är nu bara mina intryck och enligt försäljaren var jag en av de få som inte gillade grejerna. Allt passar inte alla.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/09 18:25:51
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:04:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Varför slog du inte en signal Mattias?! ;)

Kanske måste ta mig en tur till centrum imorn

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/10 :  07:59:42  Show Profile Send Mattias a Private Message


Zalve, Jo det var ju lite trevligt och man blev lite stirrig... få lyssna på fina grejer i Örebrotrakten, inte ofta det
Fick nys om det fredag morgon och vid 14 snåret smet jag från jobbet fast jag inte borde. Bilen fick bekänna färg på resan till Örebro kan jag meddela.... ville lyssna

/Mattias
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:45:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Mattias: Angående din kommentar angående basåtergivningen. Finns det ingen möjlighet att ställa frekvenskurvan manuellt?
Kommentarerna i tidningstesterna var också att basen hördes kraftig ut, men inte överdivet kraftigt.

Min erfarenhet efter att ha lysssnat på aktiva högtalare är att basen låter kraftigt, men det kan bero på att man inte är van att höra den låga basen på den nivån som aktiva högtalare kan prestera.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:29:36  Show Profile Send Mattias a Private Message

Gemini, man kan ställa något för att justera basen (i detta fall). På vilket sätt och vad man kan justera vet jag inte.
Som du nämner har det delvis med vana att göra. Men jag står gärna över. Min åsikter är starkt färgade. Själv trivs jag med sonusar och rör, det e min melodi

Mvh Mattias

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:57:37  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Hur är det med placering av ljud i ljudbilden? Djup/Bredd, 3d? Försvinner de ur ljudbilden eller kommer det ljud direkt från högtalarna?

Har inte hunnit lyssna själv på dem ännu..


Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/11/10 :  14:51:43  Show Profile Send Klenkar a Private Message
otroligt ful! Skulle vara roligt om HIFI&Musik kunde göra reportage om högtalare som tilltalar folket, inte industrin.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:17:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett försök till med grundfrågan är detta framtiden och vill vi hifi freaks ha det såhär i framtiden? Plug and play inga större variationer ? Beolab är väl idag inget "hot" mot våran älskade hobby? Eller? Vad sker när detta blir billigt? Mycket frågetecken vart det.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:25:36  Show Profile Send Belker a Private Message
Det finns ju alltid ormolja.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:47:48  Show Profile Send drgreen a Private Message
Neodynium: jag tyckte inte rumsåtergivningen som de stod uppställda var så mkt att skriva hem om...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:51:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Har nu lyssnat ordetligt på dessa burkar och kan snabbt konstatera att dom klart överglänser det mesta faktiskt. Otrolig precision och minimalt med buller i basen trots en stökig citymiljö. Dom återger signalen helt osminkad. Snabbt och tajt. Noll romantik. Bara att sätta sig ner och lyssna. Musiken sitter som i ett skruvstäd. Det är lätt att följa olika melodier, placera ut instrument osv. Nu var källan en B&O integrerard spacad cd/radio med en massa lampor så jag kan lova att det blir bättre på det mesta parametrar med en dedicerad cd-spelare för 10 papp.
Signalkabeln är nästa kapitel. B&O har sin egen 8 polers DIN-kabel som inte kan kosta många kronor per meter. Har man inte B&O analog källa så får man köra elektrisk digitalkabel från sin egen CD.
Utseendet på dessa högtalare är riktigt acceptabelt om man sitter och lyssnar. Tar nästan ingen plats. Går att placera nära vägg om man så vill.
Tar man bort den trista butiksmiljön blir den nästan snygg.

WAF=hög.

Nörd faktor=obefintlig.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/11/10 17:56:04
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:00:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Vore intressant att jämföra dessa med Meridian DSP5500, ungefär samma prisläge. Meridian har inte rumskorrigering inbyggd i högtalarna, men i övrigt samma. Med DAC, delningsfilter och slutsteg. Meridian har rummkorrigering i surroundprocessorn/försteget.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:54:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag gillar inte det faktum att Beolab 5 inte verkar kunna avkoda annat än PCM-signaler när dom körs med digital ingång.

Står man med en DTS, DD eller annan signal från en DVD-spelare får man snällt ta ut denna från en reciever eller processor via analog line-level och koppla till Beolab 5.

Anledningen till mitt missnöje är att det blir en extra AD- och en DA-omvandling om man kör analogt på det sättet, eftersom alla analoga signaler görs om till digitalt i högtalaren. Tycker man kan begära mer i den prisklassen liksom.

Men det är väl bara jag som klagar............

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Enkie
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:56:13  Show Profile Send Enkie a Private Message
Framtiden bär mycket intressant med sig, kan egenligen inte förstå vad man är så rädd för som entusiast. Moddningen &tweakningen tas bara upp till en ny högre nivå. För 20år sedan sade man att en CD spelare gav "det perfekta ljudet" och likväl finns det modikfikationsideér på cdspelare, och trots allt så kanske CD:n har utvecklats en smula på 20år. Säkert kommer samma sak hända med Beolab5 och liknande produkter. Det skulle förvåna mig mycket om de inte skulle låta bättre "korrekt" uppställda i ett rum som har en vettig akustik. DSP:n försöker rätta till felen och det sker inte helt obemärkt. I många (kanske nästan alla) rum ger rumskompensering bättre ljud men likväl så kommer ett bra rum att vinna.
Och vem säger att man inte kan ge sig in med lödkolven eller staga lådorna och få bättre ljud. Egentligen är det ju i grund och botten samma gamla analoga sanningar som gäller dessa högtalare som alla andra högtalare.

Så även om det kanske var roligare förr var det inte alltid bättre.

AndersP: Jag har en processor som tar in signal från DVD:n och sedan har man en digital out som man i menyn kan ställa in för vilka kanaler man önskar leda dit (2st) sedan ska man kunna ha en extern D/A omvandlare. Om jag förstått saken rätt så ska den skicka ut L+R om den är inställd så även om man matar in en 5.1/6.1 signal. Alltså den den plockar signalen innan D/A omvandlaren i processorn. Jag har dock inte provat om så verkligen sker. Processorn kommer också från Danmark. Men då måste man ha en processor ändå.....och så är det det här med SACD/DVD-Audio.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:21:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
Har du också en Thuleprocessor Enkie? Jag har en PR350B.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:07:49  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det är svårt at sia, allra hellst om framtiden!

Håller med Enkie om att det kommer mycket intressanta prylar för rumskorrigering och möjligheter att påverka ljudet i den digitala domänen.
Jag håller på en del med HTPC (Home Teather PC), för att få så bra ljud och bild som möjligt i min hembio. Och det finns i dag mycket bra ljudkort och det börjar dyka upp program för rummskorrigering som är PC baserade. Inte i Hi-Fi klass annu, men fullt användbara till hembio.
Så det dröjer nog inte så länge till för sådana konstruktioner börjar dyka up i Hi-Fi sammanhang oxså.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000