HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sjungande rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:19:08  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har en Edison Triod som har en märklig egenskap, det sjunger nämligen om rören (vinande ljud genom högtalarna) vid hastiga pauser typ STOP eller PAUSE. Fenomenet märks mer vid högre ljudvolymer, men jag tycker inte att det stör så mycket så länge man spelar musik.

Är det någon som har varit med om fenomenet tidigare? Är det någon som vet vad det beror på, mikrofoni kanske? Eller är rören trötta eller är något annat defekt?

Do not stagedive at home alone!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/11 :  01:12:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har varit med om det - antagligen mikrofoni.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/11 :  07:26:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
dax: Min förstärkare sjöng (vissla) också med dom första rören som satt i, efter byte har den varit tyst. Så det verkar ha lite med kvaliten på rören, stör ju inte så mycket om dom är "tysta" medans man spelar.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/11 :  09:47:15  Show Profile Send dax a Private Message
Rören ska vara av god kvalitet, småttingarna är från Ruby och the big ones är KR VV32, men det kan ju vara något fel på dem.

Jag köpte förstärkaren begagnad för några år sedan och fenomenet har alltid funnits, åtminstone för mig! Jag har inte brytt mig så mycket egentligen eftersom trioden låter ganska makalöst (för pengarna)!

Kan mikrofoni uppkomma pga av ljudtrycket från högtalarna i rummet? Jag tror nämligen inte att vibrationer borde fortplanta sig till förstärkaren eftersom den står relativt dämpat samtidigt som högtalarna inte borde avge så mycket vibrationer.

>> HLindgren, när du bytte rör, vilka rör bytte du? Jag är inte helt sugen på att skaffa ett par nya 300B bara för att testa. Läckrast vore ju naturligvis om man kände någon som har en likadan förstärkare eller nödvändiga rör för en jämförelse. Dessvärre så ser det inte helt ljust ut på den fronten.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:12:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Mikrofoni. Jag har varit med om samma sak själv. Knacka lite på rören ett och ett med t.ex. skaftet på en skruvmejsel så kanske du hör vilket rör det är som sjunger. Jag tippar smårören där signalnivån är låg.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:53:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Flint: Så sant, antagligen inte 300 B rören som sjunger, eftersom jag hade samma i mitt försteg innan jag bytte rör.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:03:22  Show Profile Send dax a Private Message
Damn, det verkar som om det behövs ett par nya 300B!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/11/11 :  13:28:32  Show Profile Send blackrose a Private Message
Vilken melodi/låt är det de sjunger?? ;)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/11 :  13:39:53  Show Profile Send dax a Private Message
De sjunger "Det här kommer att göra ett stort i din plånbok"!

Jag kände lite på förstärkaren och det verkar som att den vibrerar lite, inte så mycket, men man kan känna det! Kan detta ge upphov till mikrofoni? Äh, what a heck, om ja slutar att fundera och lyssnar på musik istället så är nog problemet ur världen!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:23:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Min Triod-variant sjunger det också om ibland. Funnes det garantier för att det fungerade så skulle jag nog skaffa rördämpare från Svalander:

http://www.svalander.se/shoppen/ringar.htm

De är lite för dyra för att chansa.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:58:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är inte bara rörens fel utan även i viss mån konstruktionens. Jag byggde i slutet av 80-talet ett rörförsteg ur "Allt om Elektronik". Det med bara SRPP-steg. Linjesteget i det hade tolv ggr:s förstärkning vilket är för mycket. Jag testade massor med rör, bl.a. skitbra Mullard från 50-60-tal. Alla sjöng från och till. Det försvann däremot när jag motkopplade ner förstärkningen till mer normala 4ggr. Förmodligen fanns sången kvar men sjönk i nivå så att den inte hördes. Det jag menar är att om man fördelar förstärkningen fel i ett slutstegs olika steg så kan det här problemet uppstå. Jag törs inte säga vad jag tycker om Anderssons idéer här för då får jag stryk av minst två forumister.

Edited by - Flint on 2003/11/11 18:00:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000