Author |
Topic |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 09:08:09
|
[font=Comic Sans MS] Recension av LC Audio's ZapPulse, klass D. Allmänt Jag har under en dryg vecka kunnat lyssna på LC Audio's ZapPuls. LC Audio är tidigt ute med den nya förstärkartekniken. De erbjuder just nu ett gott pris för nyfikna; ca 2500 DKK för ett eval kit. Till detta behöver man en låda, nätdel och kontakter. Observera, att ingen kylning behövs! Effektiviteten är hög, > 95%. Mitt ex var installerat i en ZapSolute-apparatlåda. Det sitter kylflänsar runt om, vilka är helt onödiga. Utgångstransistorerna sitter skruvade mot bottenplattan av själva låda. Efter en kvälls körning, ca 3 timmar, på straxt över normalnivå, så är inte ens bottenplattan ljummen. Maskinen är spec'ad till 200 watt vid 8 ohm och 400 watt vid 4 ohm. Jag har inte kunnat verifiera detta på mitt ex, utan det är data från LCa. Teknik, specar Vi kan konstatera att detta är lite av ett effektmonster. För de i sammanhanget små pengarna man får lägga, 8000kr till 11'000kr, får man rätt mycket effekt. 200 watt är en hel del. Tekniken finns hyfsat beskriven på http://www.lcuaudio.dk med information och pdf'er. I min sitter det 6*10'000uF i nätdelen, dvs 60'000uF. Dessa är specade till 100 volt. Jag har en delay på tillslaget. Trafon kan jag ej se märkning på. Utgångstransistorerna får jag till IRF640. Finns på Elfa: IRF640 71-618-70 17.20kr Dessa lär knappast vara några "top of the line" trissor. Ni som har bättre kunskap i sand-burkar får gärna komma med info! Effekten räcker således till bra. Jag har bara kunna uppleva problem när det kommer ner till ~3 ohm och rejäla fasvinklar, ca 50 grader i basområdet. Här sloknar förstärkaren. Som sagt - kolla trissorna, vad kan dom ge i ström och hur klarar dom fasvinklar? Jag har drivit högtalarna direkt från cd spelaren med en 200kOhm's pot. Några irriterande PLOPP och BLOPP har förekommit när man bytt kablar och labbat lite hit och dit. Dock aldrig med några allvarliga, hotande tendenser.
Lyssningsintryck Ljudet så. Först och främst; det låter bra! Tar man med priset i beräkning, är det mycket, mycket bra! Kul är att olika inspelningskvaliteer går att spela förtjänstfullt. Lite halvrassliga äldre John F, gamla BB King med brus och knaster funkar alldeles utmärkt. Väljer man sedan KKV och Björn Reiesrud eller Kari Bremnes blir naturligtvis resultatet bättre. High Fidelity's ref skivor är klart intressanta att lyssna på. Musik är mycket om känslor, och det fås fram bra med ZapPuls'en. Nyanser blir lätttydda. Börjar vi uppifrån, har vi en diskant som i mångt och mycket påminner om mellanregistret: dynamiskt, luftigt och rent. "The truth, the whole truth an nothing but the truth" stämmer bra! Luften och renheten borgar för god rumsinfo och jag kan med lätthet skillja intrument från varandra, klangskillnader och rumsplacering. Nedåt botten till, triumferar slutsteget verkligen. Här finns det inte mkt att klaga på. Högtalarna når inte hela vägen ner till bottenplanet, men med Puls'en får jag jämfört med "integrerade sandlådor" än djupare och mycket renare bas. Klart underhållande! Jämfört med de bästa rörförstärkare saknar jag den äktheten och värmen (suck) som rörstegen har. Sammanfattning Detta är en fantastisk maskin. Ljudbild, bredd, djup och höjd är mycket bra. Orken är ordentlig, men klarar inte driva "diskbänkar", som nån kallade det. Dock bör problemet vara av akademisk karaktär - Pulse'n driver de flesta högtalarna. Det som slagit mig mest, är nog dynamiken och farten i musiken! Med kraftreserverna och den snabbheten att få ut effekten, ja det blir kul! Ljudet faller, som en liten skönhetsfläck, åt det ljusa hållet. Med tanke på upplösning och dynamik, kan detta säkert bli problem med felaktiga högtalare och fel snören mellan apparater och till högtalare. En lite varning utfärdas här. </font id="Comic Sans MS" |
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 09:33:57
|
Tack för en fin recension. Modigt att vara pionjär som du när man får lägga ut alla pluringar själv |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 17:43:47
|
Trevlig recension, nu blir man ännu mer intressrad av Zapen, har du lyssnat på Lcaudios klass A steg ? , jämförelser?
Tackar och bockar för reciensionen.
|
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 18:13:19
|
Undrar vem som blir först med en surroundstärkare med dessa kreditkort? Eller, aktiv drivning av ett par högtalare kanske? Format och avsaknaden av kylelement är ju bra is å fall |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 19:36:27
|
Panasonic har ju börjat med digitala slutsteg i sina slimmade surr-förstärkare. Och det utan pukor och trumpeter. Tekniken börjar sprida sig. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 20:42:29
|
Hejsan!
Tack!
Ja, problemet med att bygga aktiva högtalare (med ex Pulse'arna), är ju CE märkningen. Kostsam och inte helt lätt-tydd. Hur kan man egentligen klara av CE märkning överhuvetaget i högtalare? Man måste kapsla in elektroniken så att brand självsloknar utan att kunna sprida sig...eller nått sånt!
Hembioförstärkare borde vara BULLS EYE med Pulse'arna! Effekt så det räcker, smått, svalt och inte helt dyrt.
INGEN som vet nått om IRF 640 trissorna?
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 22:51:55
|
Hur skulle det funka med att köra digitala filter tillsammans med en class-d stärkare ? Det borde vara ganska lätt att kunna laborera med olika frekvenser/branthet alldeles själ |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 23:00:17
|
Hejsan!
Man skickar ju in en analog signal i slutsteget. Så det digitala filtret, måste ju integreras inne i "professorn".
Men visst skulle man kunna leka runt och testa en massa grejjer i den digitala domänen!
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig denna klass D förstärkare till basdelen och nått annat steg till "toppen".
|
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 23:03:18
|
Hej epkpeng,hur tror du att ett par Monk skulle låta ihop med ZapPulse-----lite väl mycket av det ljusa kanske,Monk är ju lite griniga på den punkten.Kul projekt och bra läsning bjuder du i varje fall på,tackar så mycket. Gus |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 23:18:21
|
Maten har ju dessvärre inte blivit av, och inte har du kånkat hit Monkarna heller...
Vet inte hur det skulle funka...Vi har tre dagar till att göra ett test på! ;-)
Tack förresten |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 18:16:09
|
Intressant steg och recension, bra epkpeng Jag har faktiskt en låda ståendes med dual mono nätdel (420 va på varje ringkärna) + rejäla kondingbankar.
Hmmmm man kanske skulle ta och handla ..........................eller ................hmmmmmmmmmm |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:06:01
|
Hejsan!
Cittroman: Bara till å köpa, som jag ser det! Har för mig att det är rätt hög potential som krävs, typ drygt 50 volt.
Bosse säljer på Golden Age Music!
|
|
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 15:28:28
|
Tjenare
Bra skriven recension. Har beställt 2st moduler nu.
Har du nån rekommendation på "varm" kabel mellan slutsteg/försteg som kan neutralisera den här ljusa karaktären?
mvh T-rex
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 14:13:29
|
tjenare pengen, det var ju (i vanlig ordning) trevligt att höra av dig att dessa små tingestar var så bra...
undra om man kan trycka i dom i min h/k 680 låda och få till ngt med den matningen och det försteget som sitter däri...
slutsteget i den lådan ger jag inte så mkt för ändå?
/n
despite all the rage, I'm still just a rat in a cage |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 14:32:03
|
Hejsan Niklass,
Tack!
Ja, det skall nog inte vara några problem. Enda issue'n att lösa/utreda är att kolla det där med matningsspänningen!
För dom ~3000kr som effektkorten kostar, är det värt försöket, anser jag!
Ps. snart ett par monitorer som du skall få testa... Ds.
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
'Cause anyone can start a conflict It's harder yet to disregard it I'd rather see the world from another angle We are everyday angels - Jewel, I'm Sensitive
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 15:13:30
|
ja jag tänkte väl ngt åt det hållet jag med... sen vad jag egentligen ska ha den slutgiltiga stärkaren till ja det får vi väl se då hehe ... jag tänkte initiera en duktig e-nik-konstruktör (jepp han, du vet vem jag menar) på att hjälpa mig om det ska bli ngt av.
jag tror inte att jag själv rer ut att dona med sånadär grejer... itne så duktig på att mäta o greja.
hrmm jag skäms lite för att jag inte tagit mig ner till anatech ännu... ska snacka med konstsruktörskompisen om det snarast. jag lyssnar gärna på dina kontruktioner... alltid kul... sen att sommaren har sorterats in under begreppet SNAFU är ju en helt annan grej..
/n
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 15:15:08
|
men man skulle alltså kunna sätta dom i ngn slags pytteliten låda med andra ord?
skulle vara hyfs koolt att ha ett slutsteg som en stor tändsticksask som låter utav bara den.... :) (exkl. spänningsmatningen då såklart)
/n
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 20:36:12
|
ZAPpulse kan, om jag inte minns helt fel, matas med mellan 30V= och 60V= . Kanske kan vara bra att veta, Niklas(s).
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 20:42:47
|
"Har du nån rekommendation på "varm" kabel mellan slutsteg/försteg som kan neutralisera den här ljusa karaktären?" En CD-spelare från Arcam's DiVa har jag hört ska låta lite "gosig", kanske det kan förbättra/neutralisera denna lite ljusare karaktär? El. är jag helt ute och cyklar? Vad tror ni, något tips på kablar el. annan utrustning?
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 20:59:29
|
no_85 jag tackar ödmjukast för tipset...
ska kollas upp helt klart... vad är en gammal h/k mot ett nytt sketatufft KlassD steg hehe :) bra till so vrummet kanske?
/n
|
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 01:06:39
|
Ekpeng: Vad är det för märke på kondingarna i burken du har?
T-rex
|
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 10:10:56
|
Ingen som vet/tycker ngt. om mitt förslag att använda en Arcam DiVa CD? Se mitt tidigare inlägg.
Mvh
|
|
|
Topic |
|