HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Linn KUDOS tuner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/08/18 :  02:24:49  Show Profile Send ulf a Private Message
Efter att ha skaffat en högklassig anläggning återstod att komplettera med en bra tuner. Jag har inte gillat Linnanläggningar tidigare men tror att det berott på Linnhögtalarna. MEN ryktet går att de gör bra tuners, så när en begagnad KUDOS dök uppslog jag till utan att ha kunnat lyssna först. Men det visade sig vara ett kanonköp!
Apparaten är en oansenlig svart liten låda med en liten display. Fjärren fungerade utmärkt och gav 20 presets. Och ljudet...... fantastiskt bra. P2 med direktsända konserter är helt underbart. Vilken upplösning! Vilken fin stereobild, Vilken närvarokänsla! Kanske är dessa direktsändningar den bästa signalkällan man kan få?
Även hårt behandlade signaler från de kommersiella stationerna Metropol,NJR m.fl lät mycket bra. Har man bara lyssnat till gamla rock o popklassiker i bilradion eller köksradion förut blir det en ny upplevelse genom Kudos tunern.
Jag tror inte Kudos tillverkas längre. En beg. kostar ca 6000:-.

Min anläggning: Muse 9 signature CDspelare. Muse 3 försteg m sep powersupply,
Ayre V6 multiamp 6x150W triampar Audio Artistry Beethoven högtalare,
Silversmith signal (XLR) o högtalarkablar (tre par)

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:30:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Den tunern är inte alls dum. Inte ett s-ljud så långt örat räckte.

Den är bara ett litet snäpp sämre än Naims variant som dock är lite sämre än Linns Kremlin. PUH!!

Da
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:47:00  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Kudos fanns väl som modul att sätta in i försteget Wakonda om jag inte missminner mig helt?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:02:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med om P2:s direktsända (och ibland även inspelade) konserter.
Hur kan det bli så makalöst bra...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:59:19  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Håller med om P2:s direktsända (och ibland även inspelade) konserter.
Hur kan det bli så makalöst bra...

Det är ju analogt. Ska det va så svårt..

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/08/23 :  02:04:52  Show Profile Send ulf a Private Message
Signalen till KudosTunern tas ned från TVantennen på taket. Jag får en mycket stark signal på 93 av 100 enl displayen (linn rek minst 70) och störs inte av brus eller annat och ljudet är mycket bra. Skulle ljudet bli ännu bättre med en speciell FM antenn på taket?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/23 :  06:51:43  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu börjar vi närma oss radiomottagningens vitala delar...
Är på språng till jobbet...men hoppas att det blir en lång upplysande antenntråd ( ) av detta.
Vad använder ni för slags antenn?

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  07:46:26  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Kudos fanns väl som modul att sätta in i försteget Wakonda om jag inte missminner mig helt?

Helt rätt. Ibland gör Linn helt rätt saker.

Da
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/23 :  17:49:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

En takplacerad FM-antenn anses ju vara det optimala, men bor man i lägenhet finns det inomhusantenner av varierande utséende och kvalitet. Själv använder jag en rörliknande historia från AudioPrism. Den påminner faktiskt om en del rumsakustiska tillbehör man kan se ibland. Som en förlängd och slimmad tubetrap ungefär.
Har provat inkoppling på kabelradionätet men det fungerade dåligt.
Signalstyrkan stannar på runt 28 på den 31-gradiga skala som min tuner Classé T-1 har. Dessutom hörs tydliga störningar och stationsseparationen är inget man talar om. Med AudioPrism-röret plockas samtliga riks- och närradiokanaler in med full signalstyrka. Renhetsgraden blir också totalt överlägsen.
Eftersom jag bor längst upp, skulle det vara intressant att testa en riktig FM-antenn på taket för att få svar på om det verkligen finns hörbara förbättringar att hämta.()
Synpunkter och förslag på bra utomhusantenn...

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:49:50  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

En takplacerad FM-antenn anses ju vara det optimala, men bor man i lägenhet finns det inomhusantenner av varierande utséende och kvalitet. Själv använder jag en rörliknande historia från AudioPrism. Den påminner faktiskt om en del rumsakustiska tillbehör man kan se ibland. Som en förlängd och slimmad tubetrap ungefär.
Har provat inkoppling på kabelradionätet men det fungerade dåligt.
Signalstyrkan stannar på runt 28 på den 31-gradiga skala som min tuner Classé T-1 har. Dessutom hörs tydliga störningar och stationsseparationen är inget man talar om. Med AudioPrism-röret plockas samtliga riks- och närradiokanaler in med full signalstyrka. Renhetsgraden blir också totalt överlägsen.
Eftersom jag bor längst upp, skulle det vara intressant att testa en riktig FM-antenn på taket för att få svar på om det verkligen finns hörbara förbättringar att hämta.()
Synpunkter och förslag på bra utomhusantenn...

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:54:25  Show Profile Send lars a Private Message
Som antenn föreslår jag Fanfare FM-2G som går att använda både inomhus som utomhus.
Jag hade tidigare en billig rundstrålande antenn för några hundralappar.
Skillnaden till Fanfare:s fördel är att ljudet blir mycket klarare (vad det nu beror på).
Signalstyrkan blev det ingen skillnad på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000