HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tungt tweak...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/02 :  23:24:44  Show Profile Send dole a Private Message
Nu har jag flyttat hela min anläggning ett kvarts varv i lägenheten. Till en position som jag från början trodde var helt omöjlig. Mitt rum ser lite märkligt ut. Det är liksom 2 rektanglar i varandra. Låter ju klart mystiskt och det är det.
Om man tar 3.5m *5m så blir det en rektangel, lägg där till en till som är styvt 1.2m * 3m och fäll ut den i långsidan på den andra rektangeln så blir det 2st Lägg där till 2st dörrar i kortsidorna på den lilla rektangeln och ett hål på 90cm i långsidan på den stora. Så har man en ungefärlig uppfattning om hur rummet ser ut.
Jag har alltid haft anläggningen stått i kortändan på den stora dito.
Med tanke på att det är ett hål i långväggen.
Och med tanke på att mina högtalare är dipoler så borde det inte bli så bra att ha högtalarna där det är ett ja just det, hål!
I hålet som är ca en kvadratmeter finns ytterligare 3st dörrar.
Phu, det är nog bara dörrar i min lägenhet.
Men eftersom att när jag vred alltihopa så fick jag 1.2m åt båda sidorna på högtalarna och dessutom ungefär lika mycket bakåt.
Mycket låg WAF faktor, tur att det bara är jag som bor där.
Resultatet lät inte vänta på sig det låter heltenkelt helt fantastiskt mycket bättre. Nu när högtalarna fick mera sidospel.
Och detta tråtts mitt lilla hål i väggen. Planerar för någon form av skutdörr. Har inte kommit på det vinnande konceptet än.
Nu återstår bara några tunga veckor av finjustering igen.
Och eftersom att lägenheten mest består av betong så skulle nog ett par tre ljudabsorbenter vara helt korrekt.
Den kanske mest slående skillnaden är att basen är mera homogen med resten av ljudbilden. Inte lika djup men bättre. Har provat några av de skivorna som vi använde på kabeltestet på Hifi consult för ett år sedan.
Supertramp ,Rene med cellon och lite av varje typ Jazz at the panshop som jag har lånat av hsivp.
(Och glömt att lämna tillbaka fy mig) Även min heavy-metalliska sida har stökat om med min ny uppställning och det värkar funka. Ibland kan det vara kul med ett tweak som inte är så dyrt bara jäkligt tuuuuungt.
Sensmoralen är att ibland går det faktiskt att möblera om .





Edited by - dole on 2002/09/02 23:27:2

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:19:22  Show Profile Send niklass a Private Message
jag tweakade på samma sätt för ett tag sen...

jag såg en bild i en tidning av ngn hifi-affär som hade ställt upp en anläggning på tvären i high fidelity.... och tänkte .... javafan jag testar väl.. .

och detta var toppen för min anläggning... slapp en massa dumma sidoreflexer på ett mkt enkelt sätt... :)

detta tweak städade upp kraftigt i mellanregistret och det blev bra mkt bättre ljud överlag.

/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:11:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
God morgon Dole!

Som jag förstår det har en av dipolerna mera "luft" bakom sig tack vare en dörröppning bakom. Eller, eh-öh, var det rätt uppfattat?

Som ett förslag skulle du även kunna prova att absorbera bakom den högtalare som har "vägg" bakom sig. Då blir det mer likt den som har "luft" bakom sig. Fördelen är att tidiga reflexer som kommer av bakåtutstrålningen kommer att reduceras (från väggsnutten med absorbenten) och komma reflekteras men senare i tiden med reducerad nivå från dörröppningen. Det blir mer lika alltså.

Om man istället bara förser dörröppningen med en akustisk reflektor, kommer ljudet också att påminna med ljudet från andra högtalaren, men då kommer det ljudet att reflekteras och studsa tillbaka inom en mycket kort tidsrymd (7 ms) och det grötar ihop ljudet tillsammans med högtalarnas direktljud och resultatet brukar bli att ljudbilden förlorar sin precision.

Att högtalarna har längre avstånd till sidoväggarna brukar vara gynnsamt. Fördelen med dipoler är också att de ger mindre utstrålning åt sidorna.

/Johan


Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:13:27  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tycker personligen att det inte blir bättre med dämnpning bakom en högtalare.. men det är vad jag har märkt, på mitt system, i mitt rum..

dole, alltid trevligt att gör gratistweak..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:33:14  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

God morgon Dole!

Som jag förstår det har en av dipolerna mera "luft" bakom sig tack vare en dörröppning bakom. Eller, eh-öh, var det rätt uppfattat?

Som ett förslag skulle du även kunna prova att absorbera bakom den högtalare som har "vägg" bakom sig. Då blir det mer likt den som har "luft" bakom sig. Fördelen är att tidiga reflexer som kommer av bakåtutstrålningen kommer att reduceras (från väggsnutten med absorbenten) och komma reflekteras men senare i tiden med reducerad nivå från dörröppningen. Det blir mer lika alltså.

Om man istället bara förser dörröppningen med en akustisk reflektor, kommer ljudet också att påminna med ljudet från andra högtalaren, men då kommer det ljudet att reflekteras och studsa tillbaka inom en mycket kort tidsrymd (7 ms) och det grötar ihop ljudet tillsammans med högtalarnas direktljud och resultatet brukar bli att ljudbilden förlorar sin precision.

Att högtalarna har längre avstånd till sidoväggarna brukar vara gynnsamt. Fördelen med dipoler är också att de ger mindre utstrålning åt sidorna.

/Johan





Jo högtalarna har i och för sig väggar bakom men det finns ett håll mellan dem.
Du är välkommen på en kaffe vid tillfälle så får du se hur det ser ut.
Mvh dol
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:59:35  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
dole, du bot i e-tuna, right
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:06:00  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

dole, du bot i e-tuna, right?

Jepp och jag har en grov uppfattning vart du bor.
Har åkt bil där ett par gånger[:)
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:07:31  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Björsund...

men då svänger jag förbi nån dag då=) eller du kan komma förbi=

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/03 15:08:02
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:10:57  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

Björsund...

men då svänger jag förbi nån dag då=) eller du kan komma förbi=)

Ja varför inte om inte mina grejor till hojen har kommit i eftermiddag, så har jag inget för mig. Du kan ringa 070-728105
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000