HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell KAS 2 (230v) hur bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/08/30 :  01:34:49  Show Profile Send ulf a Private Message
Nu finns det utomlands KAS 2 begagnat och med svensk volt så Audionord slipper besväras. Men har någon erfarenhet av dessa steg.
Hur står de sig mot t.ex 700cx?

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/30 :  07:07:40  Show Profile Send ekman a Private Message
ett bra tips kanske är att lyssna på något av det du funderar på att köpa speciellt om du ska handla i den prisklassen

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/08/31 :  17:43:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har själv inte hört KAS-2, men de som jämfört anser i regel att FPB serien är betydligt bättre, för att inte tala om cast o cast X versionerna...
Men designen är läcker...Björn, kan man man inte bygga in ett par 450Mcx i ett par KAS kabinett..

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/31 :  17:48:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hejsan CH. Hur går det. Blev det förstärkarbyte?
Och hur mår Revellarna

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/08/31 :  22:58:17  Show Profile Send ulf a Private Message
Det är intressant att uppfattningarna om Krell i den gamla serien KSA300, KAS 2 mm kontra de nyare FPB stegen är så olika. Jag ställde samma fråga på de amerikanska chattsidorna och fick lika skiftande svar där som här. Tyvärr är det mycket svårt att själv bilda sig en uppfattning. KAS 2 finns väl knappt i landet och få hem en att provlyssna i sin egen anläggning synes vara uteslutet. Jag vet inte om man kan få hem en FPB 700cx att provlyssna i sin egen anläggning. DEn väger 81 kg och jag Reference Audio har den som "lagervara". Att lyssna i butik tycker jag är meningslöst då allt är annorlunda än hemma hos sig själv.Jag skulle tveka att ta hem ett 700cx, om det nu gick, för provlyssning om jag vet att jag inte har de 200000 det kostar (inte schysst mot affären) Slutsatsen blir att man kan välja att för samma peng köpa ett enklare steg typ 300cx nytt i Svensk butik och med garantier (och kanske provlyssnat hemma)eller ett lätt begagnat 700cx köpt i utlandet "blint" och utan garantier. Vad skulle ni välja?
DEn tredje möjligheten att köpa begagnat i Sverige existerar knappt. Utbudet av begagnade 600c,700cx,Kas 2 mm i Sverige är synnerligen begränsat.

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:39:54  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Det finns väldigt många åsikter om Krell...många hävdar att de gamla KSA-100 är det bästa som tillverkats...att S serien är bättre än FPB osv...
Jag vill nog påstå att de som hävdar sådana saker INTE har jämfört dem sida vid sida, i samma anläggning...
Har själv haft två KSA-150 som biampat diverse högtalare såsom Infinity Sigma, Epsilon, Revel m.fl..och jag var mycket nöjd med dessa små svetsaggregat..å dessutom vet ju alla att just denna serie, KSA-150 o 250, har den bästa basåtergivningen av alla Krellsteg..alla som inte har jämfört med nyare Krell alltså...

Suck. Utvecklingen går framåt, även hos Krell.

Ulf, läs HiFi News test av nya FPB-400cX...där jämför Martin Colloms FPB-300 med nya 400cX...han anser cX versionen vara mycket bättre än gamla 300, vilken han 1996 ansåg var ett stort steg upp från KAS serien...

Jag antar att du behöver en massa kanaler till dina AA högtalare...varför inte satsa på tidiga FPB serien och sedan cX:a dem en i taget...börja med steget till panelerna o sedan bassteget..?!?
Bara en tanke...
Finns en FPB-600 till salu på hemmaplan...var själv sugen på denna men satsar nog på att cX:a min 300 istället...


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:52:52  Show Profile Send Timbre a Private Message


Knappt i landet?
Det står ett par KAS-2:or och driver ett par Amati Homage bara några minuter härifrån. För ett tag sedan var det väl flera stycken till salu i Sveriges Krelltätaste stad?
Just det...Göteborg


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:56:27  Show Profile Send ekman a Private Message
sveriges krelltätaste uppförsbacke =)

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/09/01 :  11:59:23  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Där finns inga Krell..bara Skräll...

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:22:50  Show Profile Send nin a Private Message
) Slutsatsen blir att man kan välja att för samma peng köpa ett enklare steg typ 300cx nytt i Svensk butik och med garantier (och kanske provlyssnat hemma)eller ett lätt begagnat 700cx köpt i utlandet "blint" och utan garantier. Vad skulle ni välja?



Min personliga åsikt är att: CHANSA!! För om man ska vara ärlig så lär dom inte vara kassa iaf. Och duger dom inte efter ett tag så är det bara att sälja. Tänk på mig, en kille som ska uppgradera min skivspelare och nästan alla märken av intresse måste jag köpa på "känn", tester och omdömen eftersom dom inte finns att lyssna på i sverige alls! Men, that's life.

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/09/01 :  12:33:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Att chansa på den här nivån kan gå käpprätt åt he...
Det är inte lätt att sälja High End om man har gjort en felsatsning.
Men om jag måste välja mellan ett blindköpa ett par KAS-2 eller en 700cX så skulle jag dra påsen över huvudet o köpa den senare...

Men nä...Ulf, satsa på nåt du kan provlyssna på först...

Ska vi åka upp ett gäng till dig i höst med div Krell prylar m.m. o testa lite....?

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/01 :  13:08:34  Show Profile Send nin a Private Message
Att chansa på den här nivån kan gå käpprätt åt he...
Det är inte lätt att sälja High End om man har gjort en felsatsning.


Ähhh, inga pengar att bråka om
Men ärligt så "kan" man göra ett kap eller inte. Sälja high-end
är inte lätt det är sant men man bör iaf få något för det i inbyte.
Men det bästa är ju att lyssna på dom, och framförallt hemma.

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/09/02 :  00:25:19  Show Profile Send ulf a Private Message
Timbre: Jag har aldrig sett några KAS2 till salu. Kommer du ihåg vad priset var på de som var till salu? Tunga Krell steg verkar vara bristvara i Sthlm!! KAS 2 finns utomlands för runt 8000USD.
CH: Min tanke var att köpa 600 och uppgradera till cx men har ännu inte fått någon prisuppgift fr Audionord om detta. Fick dock en preliminär uppgift från Krell USA och det skulle kosta över 4000USD som omvandlat till svenska förhållande torde bli minst 60.000:- och det blir för mycket om man måste ge 80.000:- för en 600.
Om du ville komma upp med några tunga Krell steg för provspelning vore det mycket intressant. Jag står för fri whisky eller cognac för att välljudet skall bli ännu bättre!!

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/09/02 :  10:21:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tycker själv att runt 60tkr för en cX mod verkar rätt ok...till min 300 skulle det gå på ca 40tkr...något jag definitivt kommer göra om jag inte kommer över just en 600.


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/02 :  11:17:27  Show Profile Send Timbre a Private Message
Kolla med Hifistället om Mr. Bengtsson kan ha något kvar.
tel. 031-133535
Priset har jag ingen uppfattning om.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/09/02 :  11:21:48  Show Profile Send Tomas a Private Message
$8000 är ett ganska ok pris för KAS-2. De som står här i Göteborg är 3st. Och sist jag pratade med Anders så sålde han dom INTE separat utan ville ha 195.000 för alla tre.

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:06:15  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Nån som har en schyst bild på dessa KAS 2:or.
Vore kul att få se dom.
Mvh

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:07:15  Show Profile Send ekman a Private Message


Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:54:09  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Tackar så mycket för det Ekman, du kanske ligger inne på lite info om dessa oxå, specar, pris, tillverkningsår mm.
Mvh

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  16:23:48  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har faktiskt ingen aning men jag letade själv efter en bild så jag hade addressen ganska så färsk i minnet så att säga =)

däremot vet jag att allas våran moderator Timbre har lite info om dessa bland annat priset så om du frågar honom lite snällt så får du nog svar

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/09/03 :  02:30:44  Show Profile Send ulf a Private Message
Thomas var det HIFIstället som hade 3 kas2?
196000 för tre blir 65000 st och 130000 för 2 st. 8000 dollar blir 80.000:- med frakt plus tull o moms 30% totalt ca 104.000:- Inte så stor skillnad men han säljer ju inte 2 st verkar det som. Vem köper 3st KAS2
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/03 :  07:52:46  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Tjena Ulf, såg en annons Ang krell FPB 600 som kanske skulle vara av intresse för dig på.

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15785

Angående vilket Krellsteg som är bäst mm tycker jag själv är en fråga om smak, vilken karaktär av slutsteg man gillar.
Jag har själv bara jämnfört KMA 100 MKII steg med KSA 300S i en och samma stereo, bara switchat imellan allstå.
Det som jag tyckte (förutom att det gick att spela högre på 300 steget) var väl att det var lite ljusare i karaktären än vad KMA stegen var.
Men som sagt det är ju en fråga om vad man gillar.
Vi hade väl själva lite svårt att vilket som var bäst rent musikaliskt men sen kan det väl vara kul att spela som en tok ibland

Själv gillade jag KMA stegen bättre då jag är en sån som gillar det lite av dom varmare stegen.
Vi hade för övrigt ett par Renaissance 90 som spelade på vid det tillfället.

KAS stegen har jag aldrig lysnat på överhuvetaget så dom kan jag inte komentera alls.

Men FPB-serien har jag lysnat på och där har det väl hänt en del mer en skilnaden mellan S och KMA:na samt att dom är lite varmare i sin karaktär igen.

Men vad jag skulle vilja påstå är att även ett par gamla Krellsteg räcker väldigt väldigt långt.

Det som man alltid kan vara säker på med Krells klass-a steg är att man får silkeslen råstyrka.

Mvh
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:05:59  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jajemen! Det var Hifistället! Kanske går det att lirka lite med Anders(Beror nog vilken dag du pratar med honom) och få loss 2st. Men våra Göteborgs-handlare är ju LITE speciella. Men det skadar aldrig att försöka.

P.S Går det inte att smita undan skatten på något sätt[:I
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:23:43  Show Profile Send Timbre a Private Message


Är borta i Krellvärlden, men jag har lyssnat en hel del på KAS2.
Dom kan sätta sprätt på ett par Amati! Dom kan få ett par Electa Amator II att låta gudomligt ända ut i hallen...
Hela tiden ligger den där amperemätarnålen och behagar inte ens röra på sig...

När allt annat stämmer, har det låtit mycket bra
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:25:27  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Slår vad om att jag hade kunnat få nålarna att slå i botten...[}:)
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:29:32  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
skulle jag koppla in ett par stora krellar till mina små skitar så skulle de stackars elementen sitta en bit in i väggen på andra sidan rummet.. *whoofrofkpro*[:o)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000