HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Von Schweikert VR-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:27:46  Show Profile Send Skiier a Private Message

Då ska jag försöka redogöra för mina intryck av Albert Von Schweikerts VR-1


Klicka på bilderna för en större version

Specifikation VR-1:
Bas/mellanregister: 6,5"
Diskant: 1" Silkdome
Frekvensomfång: 40Hz - 25kHz
Impendans: 8 ohm (5 ohm min)
Effektkrav: Min 8W/kanal
Effekttålighet: 100W (200W peak)
Storlek (BxDxH): 203 x 279 x 305 mm
Anslutning: Rhodiumpläterade WBT

Konstruktion:
Högtalaren är 2-vägs och av "sluten typ". Dock bör nämnas att den inte är helt sluten
eftersom det på baksidan finns ett pressure release- eller ventilationshål. Detta är
ingen basport utan anledningen till att ventilationen finns är att bas/mellanregister-
elementet skall tro att lådan är större och därmed gå lägre ner i frekvensåtergivning.

Kringutrustning:
S.A.T. Amplifix
S.A.T. CDfix
DIY XLR
HarmonicTech Pro-11 Plus

Högtalarkonfiguration:
Atacama Nexus6 med Soundcare Superspikes under
stativ och SD-fötter mellan stativ och högtalare.
_________________________________________________


Första intryck:
När högtalarna packas upp ur kartongerna ligger de i sina nattmössor (sammetspåsar med broderad
VSA-logotype). Så fort man lägger fingrarna högtalarna känner man att det är gedigna skapelser.
Finishen är otrolig och vill du hitta skönhetsfel får du leta någon annanstans.
Med i leveransen ligger enkla fötter (spikesliknande), manual och garanti-bevis samt mätningar
på frekvensåtergivningen på varje högtalare. (Högtalarna matchas med varandra på fabriken
och högtalarna som levereras skall parvis vara så lika varandra i frekvensgången som möjligt)
De levereras också märkta som "left" och "right".
I manualen rekommenderas runt 100h inspelning och det står också beskrivet hur högtalarna
skall placeras i rummet.


Lyssningsintryck:
När jag letade högtalare kollade jag i spannet 6-12kkr. De högtalare jag har lyssnat på är
bl.a Dynaudios 42/52. Jag tänker inte jämföra dessa mer ingående utan jag konstaterar bara
att jag personligen tycker att VR-1:orna spelar i en annan klass. Ljudet känns mer analytiskt
och det är något jag gillar. Jag lyssnade även på JMlab Electra 906 och där var det svårare
att skaffa sig en favorit. I denna jämförelse fastnade jag dock även här för VR-1:ornas
"avslöjande" karaktär även om 906:an presterade lite mer djupbas.

Det har skrivits i många reviews att VR-1 låter större än den är. Jag kan inget annat än
hålla med. När man blundar och lyssnar är det faktiskt precis så det känns.
Basåtergivningen i en stativare är väl alltid en sak som kan diskuteras. Du kommer knappast
få en spark i magen, men man hör att den är DÄR! Personligen gillar jag inte dunka-dunka
utan vill ha en naturtrogen och rapp bas och det hittar jag i VR-1:an. I början saknade
jag kanske lite bas, men efter hand har jag insett att den finns där när den behövs och
den kommer fram när den som har mixat plattan vill att den skall komma.

Nu tänkte jag presentera Lisa, Casja-Stina och Kari B. Jag har tidigare trott att de
lever sina egna liv men har på senare tid förstått att det är hemma hos mig de befinner sig.
(ursäkta klyschan)
Men detta är VR-1:ans jaktmarker. Kvinnliga röster presenteras på ett riktigt trevligt sätt.
Blunda och du kan se munnen röra sig. Högtalaren placerar även rösten där den är tänkt att
den ska vara och du ser ingen blåval med överartikuleringssyndrom som sjunger. Även
instrumenten sitter där de ska och jag upplever en bra djupkänsla.

Vidare h

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:01:26  Show Profile Send jussi a Private Message
Thanks Skiier!!!

Mycket trevlig läsning... och schyssta bilder

Kan knappt bärja mig tills jag får lyssna på "storebror" VR-2.. blir nog inte mycket sova av inatt
förhoppningsviss blir det en lite resa ner till Malmö imorgon..

//Jussi
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:24:20  Show Profile Send Gynter a Private Message
Trevligt... är lite sugen att lyssna på dessa skapelser och inte blir man mindre sugen efter detta.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:34:23  Show Profile Send bruce a Private Message
Kul.. ska nog provlyssna dom!
Var i Göteborgs, Hallands området kan man lyssna till VR-1orna
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:39:26  Show Profile Send jussi a Private Message
Bruce:

Jag ringde PL-audio (generalagent för V.S.A) på 040-916658..
dom vet nog vilka handlare som har dom inne för lyssning när dig ;-)
//Jussi

Edited by - jussi on 2003/11/06 17:40:11
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:19:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra utvärdering.

Bravo
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/11/07 :  09:25:33  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tack Skiier... Verkar lovande... Har p g a husköp inte haft tillfälle att ägna mig åt särskilt mkt musik under hela sommaren och hösten (varken lyssna eller spela), prioriteten har legat på att få i ordning ett fungerande kök och badrum. Köket är klart (så när som på lister) och badrummet går in för slutspurt nästa vecka, sedan är det bara en tjänsteresa till Tyskland som ligger i vägen innan det blir rally upp till Ultimate i Vimmerby för en lyssning... Tro f-n att de veckorna kommer att gå låååångsamt...

Vanligen och
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/07 :  09:53:29  Show Profile Send Skiier a Private Message
jojje_guitar: Jag ser att du har problem med att prioritera. Bygge av
badrum får inte gå före provlyssning av högtalare

När jag var inne på Ultimate var det lite väl mkt bakgrundsljud (det
var någonting som väsnades). Detta var i lyssningsrummet på
markplan. Nere i källaren var det mkt bättre (om du ber snällt
kanske du kan lyssna på dem där)

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:18:23  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->Skiier: Tack för tipset, ska be om källaren...

Ang. prioritering: Efter att ha varit utan dusch i två månader (det tar tid om man har heltidsjobb och gör så mkt som möjligt DIY) har öronen korkats igen av gigantiska vaxklumpar och jag litar helt enkelt inte på hörseln förrän de har gnotts bort med spetsig tvål och ca 100 liter 45-gradigt vatten... Hähä här låter det ju som om jag är värsta äcklet...

Skämt åsido, givetvis har jag duschat (på jobbet och hos mina päron) men vardagsrummet har hela tiden varit belarmat med byggmaterial (gips-, spånskivor, takpanel, reglar, köks- och badrumsinredning... mm) så där har inte funnits plats att sätta upp något, TV-rummet är för litet (där blir det senare satelliter och sub för film och party) och det rum som så småningom ska användas för seriös lyssning (akustikreglerat utav bara he****e) var fuktskadat och behöver putsas om innan inredning kan påbörjas... Så gissa om jag är sugen på musik... Måste komma igång med att smeka strängarna också, jobbet med en Bach fuga blev abrupt avbrutet... Hmm, får nog ta tjänstledigt 2 år...

F'låt om det blev liiite OT, var bara tvungen att få skriva av mig lite...

Vanligen och
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:34:11  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Intressant läsning!

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/11/07 :  22:40:15  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag har lyssnat på både vr-1,vr-2 och det första som märks är fysiken i alla register. Basfundamentet är betydligt kraftigare och fylligare utan att bli för mjuk och softigt.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:25:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
VR-2 är väl en golvare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/11/08 :  00:21:28  Show Profile Send jussi a Private Message
Larsho: Jupp ;-)

//Jussi
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/12/04 :  19:10:02  Show Profile Send Wizard a Private Message
Vill inte vara petig men öppningen bak på VR-1 är en akustisk ventil för diskanten.

Wizard
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/12/07 :  13:14:37  Show Profile Send Skiier a Private Message
quote:
Turn the speaker around and on the back you’ll see high-quality rhodium binding posts, another nice touch, as well as the smallest darn port imaginable. In fact, it’s not really a port -- not in the normal sense anyway. The literature calls this part of a Pressure Release cabinet design. No sound is supposed to come from that hole in the back; therefore, you can place the VR-1 very close to the front wall if need be. Albert says that the hole allows the woofer to see a much larger cabinet and therefore produce deeper bass than if the VR-1 were a sealed-box design.



Wizard: jag har också läst någonstans att det är en diskant-ventil, som skall
förhöja "VR-effekten". Men antagligen är det nog så att "ventilen" har två
arbetsuppgifter...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000