HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 S.A.T. Amplifix vs. Nad T741 hembioreciever
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/03 :  17:20:26  Show Profile Send Rishna a Private Message
Dags för en riktig styrkemätning . Amplifix mot en Nad hembioreciever. Har ägt ovanstående Nad i ett år och har nu sålt den till förmån för en begagnad Amplifix. Vi börjar med Nad:en:

Prisvärd (4995:-) för den som vill ha en hyfsat bra och billig hembioreciever med DD och DTS. Till film är den riktigt bra och den klarar av ganska tunga laster trots att den är/har varit Nad:s minsting i hembiokretsen. Till musik låter den slätstruket med en bumlig och oartikulerad bas tillsammans med ganska oengagerande mellan- och diskantregister. Det blir liksom inte roligt och ljudet lämnar inte högtalarna. Dock musikalisk i jämförelse med konkurrenter i samma prisklass. Plus för enkelt handhavande utan en massa lullull.

Amplifix: Som att dra undan en gardin i ett mörkt rum och låta solen stråla in. Aldrig förut har jag blivit så positivt överraskad av ett förstärkarbyte. Visserligen är inte Nad:en och Amplifixen jämförbara men det är ändå roligt att berätta vilket enormt lyft det blev. Den bumliga basen är borta. Detaljer jag inte hört tidigare kommer fram och tilläggas bör att jag använder en DVD från Nad som CD-spelare och ingen dyrgrip som i normala fall skulle rekommenderas till Amplifix:en.

Jag är kanonglad över mitt förstärkarköp och vill än en gång påpeka att Nad:en skött sig utmärkt i hembiosammanhang det senaste året. Om den "nya" Amplifixen (Trubaduren) ska vara ännu bättre än sin föregångare lär den allt vara förbannat bra!

Kringutrustning: Högt. Carlsson OA51.3
Högt.-kabel Tara Labs Prism Klara 25 :-/m.
DVD Nad T531
Banankontakter från Clas Ohlson c:a 20:- paret
(rekommenderas varmt)
Lyssningsrum om 5x4 m med c:a 4 kvm. gullfiber
fasadskiva 50 mm som absorbent.

Hej hej...!

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/03 :  22:35:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Fin test men som du sa är det lite orättvist recension. Amplifixen har ju också ett annat "klangideal" än NADen.

Kul att höra ändå!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  04:54:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Roligt att du uppskattade förbättringen, men med den prisskillnaden borde du få ett betydligt bättre, om än inte lika, ljud nästan oavsett vad du kopplar in för nytt.

Däremot är det ju alltid trevligt att se folk bli nöjda när de når nya lyssningsnivåer.

Grattis till nyförvärvet.

Bravo
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:23:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
SÅ dålig är inte NADen. Jag menar bara att om man haft tex en C370 bredvid så hade det varit väldigt lika pga klangen.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:53:18  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jag har också just skaffat mig en SAT Amplifix. Den skulle byta ut min Nad 317, som tidigare drivit mina Dali 470 Evidence. Jag måste dock säga att jag är lite besviken, nästan oförskämt liten skillnad mellan dem båda. Jag kör också en Nad DVD som signalkälla, så man kanske kan anta att ljudlyftet skulle bli större med en bättre cd spelare.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/09/07 :  02:27:06  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Om du kör den balanserad, fixen alltså, med en balanserad cd så kom det nog hända STORA saker med Amplifixen´s ljud, då ligger nog NAD:en i "lä".
/Mikaell.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/09/07 :  17:51:49  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
"Outsider:Jag måste dock säga att jag är lite besviken, nästan oförskämt liten skillnad mellan dem båda"

Jag har också haft liknande erfarenhet vad gäller CD, Förstärkare osv. Men då min erfarenhet ökade och jag fick fler och fler komponenter som var av samma kvalitetsnivå så inåg jag med tyngd att en stereo låter inte bättre än dess svagaste länk.. Jag trodde till exempel länge att min vinyl-spelare spelade i princip likvärdigt (om än annorlunda) med min CD spelare. Jag hade då ett par Canton RC-L (vilkea jag bara har gott att säga om!), men när jag fick mina nya högtalare (Revel F30) så hade plötsligen svarven inte en chans längre... (Nästa uppgradering :-)

Koppla en bra CD spelare till din Amplifix (en CD-FIX kanske?!) så kommer du att höra vad den verkligen presterar! (Om du har ett par ok högtalare och kablar med dvs.)


"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:03:31  Show Profile Send Outsider a Private Message
Mikaell och Resolution:

Det är mycket möjligt att ni har rätt, jag hoppas det iallafall. Jag är därför på jakt efter en balanserad cd spelare, begagnat i prisklassen ungefär 4-6 tusen. Eventuellt kan jag gå högre om det är en riktigt bra spelare. Helst ska den vara tight i basen också. Har ni några tips? Har läst att CD Fixen skall vara ganska oprecis i basen, tror det var i HIFI & Musik.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:49:53  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Har läst att CD Fixen skall vara ganska oprecis i basen, tror det var i HIFI & Musik.

När jag provade en Cdfix som jag körde balanserat med en Transprent kabel (vet inte vad den hette men den kostade 7k nånting) så märkte jag en enorm skillnad i basen, den blev ruskigt tajt och torr. precis som jag tycker att den ska låta, har aldrig hört PRIMUS ha så "gött" basljud som då.
/Mikaell.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:39:09  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Jag har själv en CD-FIX och tycker definitivt inte den har några problem i basen.. (kör balanserat...) Ju bättre kringutrustning desto bättre spelar den!
Den låter som en helt ny (bättre!) spelare sen jag uppgraderade mina högtalare. Framförallt mer detaljer och "närhet". Basen vad dock extremt tight och rapp även med RC-L:erna
CD-FIXEN är en väldigt prisvärd spelare IMHO.
Hoppas Bladelius får fingrarna loss och släpper en SACD/CD spelare snart. Då har han åtminstonde en kund i mig

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/09/08 :  23:17:30  Show Profile Send Outsider a Private Message
Då kanske man skulle satsa på ett få tag på en begagnad SAT Cd fix då. :)
Vet ni hur den fungerar med brända skivor? Den har ingen HDCD funktion heller va?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:25:08  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har CDfix, och den klara utmärkt både CD-R och CD-RW skivor. Beträffande HDCD så skrev BDG hösten 2000, att det inte var möjligt att kombinera Upsampling och HDCD.

Källan: http://highendnews.tripod.com/reviews/SATCdfixSvenska.htm

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:09:43  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message
Är någon intereserad att köpa S.A.T kombo så kostar ny Amplifix och ny CDfix 9000zl (ca 19-20kkr) för båda hos AUDIO SYSTEM i Warszawa. De fick inte sälja många i Polen pga dålig marknadsföring.
http://audiosystem.com.pl/Promocje/Promocje%20SAT.htm




Dominik
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:53:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det kallar jag fynd. SAT på nätet, hehe

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:50:48  Show Profile Send Rishna a Private Message
Kan meddela att jag nu har en CD-fix till Amplifixen samt balanserad signalöverföring och skillnaden är enorm i jämförelse med Nad-DVD:n. Amplifixen fick verkligen inte chansen att visa vad den går för innan CD-fixen kopplades in.

Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:52:15  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jag har köpt en begagnad CD-Fix nu. Får den till veckan, kan säga att jag är våldsamt nyfiken på att höra hur det kommer låta! Jag förväntar mig ett ganska rejält lyft jämfört med min NAD DVD, hoppas jag inte blir besviken bara... :)
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/12/03 :  16:36:06  Show Profile Send wallraff a Private Message
quote:

Är någon intereserad att köpa S.A.T kombo så kostar ny Amplifix och ny CDfix 9000zl (ca 19-20kkr) för båda hos AUDIO SYSTEM i Warszawa. De fick inte sälja många i Polen pga dålig marknadsföring.
http://audiosystem.com.pl/Promocje/Promocje%20SAT.htm




Någon som handlat därifrån?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/05 :  18:28:53  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Rishna:
Nästa samma erfarenheter som mig.

Outsider:
Jag jämförde bl.a. Amplifixen mot min H/K avr4000 hembioreceiver i 9000kr klassen när den kom.
Skillnaden där var mkt stor! Det var lite som Rishna säger: att dra bort mattan som legat framför högtalarna förut! Basen fick helt annan kontur, attack och djup. Mycket mera precis och exakt. Resten av registret skall vi inte tala om.
Jag kom ihåg när jag spelade låten "clocks" med Coldplay på H/Kn och sen på Amplifixen...
oj oj oj! Siken skillnaden. Hela ljudbilden öppnade upp sig med Amplifixen och sången, bastrumman och pianot fick en helt annat (mkt bättre) klang, diskanten blev brutalt mycket bättre! Cymbalslagen i slutet av låten trädde fram med en helt annat anslag! De lät väldigt maskerade förut, men med amplifixen kom de fram ordentligt och lät väldigt naturligt!
Jag har också lyssnat och jämfört den med H/K 670 och Primare I20, Även där var segern given Amplifixen. Vilket i och för sig inte borde vara så konstigt heller eftersom amplifixen är en dyrare konstruktion som bör vara och är bättre.

Mvh,


Edited by - hifirocker on 2003/12/06 00:24:24
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/06 :  18:30:16  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
humm..S.A.T sälger inte i polen på grund av dålig marknadsföring. vad kan man dra för slutsattser av de!

Ledtråd: hifi & musik

mvh/siffernisse
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/06 :  20:04:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Prova med något positivt siffernisse.

Som omväxling...

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:36:17  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag har sagt dett förut och jag säger det igen:
Varför inte ha ett forumträff och bara prova integrerade som kostar mellan 15-20k?
På samma högtalare, cd och kablar.
Finns det något intresse att göra det i gbg-trakten?

Siffernisse har kanske rätt, kanske fel...

/Mikaell.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000