HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om Martin Logan Prodigy..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:39:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nejdå! Alla förslag emottages tacksamt!!!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:48:08  Show Profile Send Saro a Private Message
Pjotre: Då kör jag då

Nr1: Audio Artistry Dvorak Signature kanske du borde lyssna lite på. Detta är en enormt bra högtalare och då hörde jag den under de sämsta förutsättningar som går. Lyssna kostar ingenting (eller?
ibland är det dyrt med)

Nr2: Nautilus 802 (här ska det också vara gröna smilys med tungan ute men jag försöker dra ner på smilydrogandet). Dessa behöver nog inte presenteras speciellt mkt. Lyssna, njut och bygg ett miniatyr Abbyroad! Nakdelarna med denna är ju att det krävs oerhört av elektronik och kablar. Men att dömma av din inställning så verkar du har ganska bra smak på de fronterna

That´s all folk´s
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/11/07 :  09:10:21  Show Profile Send mats a Private Message
Var inne på sontec igår och tog en snabblyssning på Ascent.Har lyssnat på dom förut och gillade dom skarpt.Samma sak nu :( (har inte råd.....) Frågade per (tror jag han heter) om just det här med rumsstorleken och han sa att Odyssey (stavning??) faktiskt var lättar att integrera i ett litet rum på grund av baskonfigureringen(dom har till och med haft det i ett 15 kvadratmeters rum och det hade funkat ok). Sen så hade jag hört att ML ska vara väldans svåra att driva och frågade om det ochså och där sa han ochså att den inte är riktigt så (han sa att min Rotel RMB 1075 ska kunna driva dom utan problem vilket jag har hört här inte var fallet). Var har ni för synpunkter på detta?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:11:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Samuelrönnqwist!

Audio Artistry Dvorak Signature har jag tyvärr aldrig haft möjlighet att lyssna på. Var finns dessa för demo i Sverige?

Nautilus 802 har jag hört flera gånger. Första gången var på hifiklubben i Göteborg... Betyg 1. Nästa gång var på Hifiklubben i Köpenhamn... Betyg 4. Sista gången jag lyssnat ordentligt på dem var på HifiConsult och körde dem bredvid Neptunus, där tycker jag 802:orna kom till korta på de flesta parametrar, möjligtvis mellanregistret undantaget. Så det känns väl inte som det lyft jag förväntar mig av en framtida investering...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:14:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mats, jag tror också att Odyssey är hyffsat enkla att få till i ett normalt rum... Vad det gäller kraften så är det Grendel som gäller här och den brukar ju inte tappa andan så där hur som helst...
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:37:56  Show Profile Send mats a Private Message
Pjotre:

Jo Grendel funkar väl med de flesta högtalare men den är ju inte gratis heller. tror du att Roteln kan driva säg ascent eller Odyssey ok? Eller kommer jag bli besviken?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:41:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min erfarenhet av Rotel är väl att gillar man ljudet så får man väldigt mycket kraft för pengarna. Den funkar säkert bra med dessa elektrostater. Du kan ju alltid ta med dig förstärkaren till affären om dom inte har en sådan där och koppla in den och lyssna i butiken hur det låter...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:08:20  Show Profile Send Saro a Private Message
Pjotre: AudioArtistry är inte så lätta att få demade i sverige. Men jag kan försöka ta reda på det tills ikväll
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:09:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Samuel, det får du gärna göra... Finns det någon intressant länk på dem och vad ligger priset på?
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:10:07  Show Profile Send Staffan a Private Message
Körde med ett Rotel 1090 till mina ett tag och det fanns
gott om kraft men det är mycket avslöjande högtalare
så bytet till Advantage S 250 gjorde mycket stor skillnad.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:16:47  Show Profile Send Saro a Private Message
Pjotre: Dvorak signature står det bara coming soon på hemsidan (typ stått så i 1.5år xx( )och priset ligger på 130-150 om jag inte har helt fel. Aktiv drivning ska det vara med, det är där din grendel kommer in i bilden :)

www.audioartistry.com





Detta är de större modellerna


Edited by - Saro on 2003/11/07 11:34:12
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:32:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
5 stycken HFLS-1. Finns säkert nån som kan bygga dom dyrt...

Skämt åsido. Björn lär väl kunna dema Wilson Audio 7'orna?!?

Reidar Responsehögtalarna? Nått att undersöka?

JM Lab har ju en rejäl uppsättning högtalare. Imponerade på mig på Arken (med The Corrs).

Glöm inte att njuta av "resan". Att köpa nytt är angenämt...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:19:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Många bra förslag här...

Wilson är inte riktigt min likör... Hemma hos Björn låter det fantastiskt bra nu, var där i förra veckan. Men Wilson njaaeee...

Reidar "bionk bionk bas" Respons, nix gillar inte...

JM Lab, är ju läckra skapelser och är ett intressant alternativ, men var finns de till provlyssning?

Ingen risk, här skall njutas i fulla drag...

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:22:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Pjotre, du kanske behöver lillebror till JBL K2 s9800 och s9500,
dessa som heter s5800, de vann över the Lumen White,
Avalon Eidolon Diamond, Wilson WP7, KEF 207, ATC SCM100, samt JBL's egen 4348 Studio Monitor.

2002 Golden Sound Award from Stereo Sound (Japan)



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/11/07 12:23:05
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:36:15  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Pjotre> De här kan du köpa direkt utan att provlyssna
Mission Pilastro


Testade av John Atkinson Stereophile, läs test:http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?736
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/07 :  14:43:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Pjotre:

Vad var det som du tyckte gjorde Neptunus bättre än Nautilus 802?
Jag är mest nyfiken! Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på Nautilus 802 men tror att jag snart får möjlighet till det då hifiklubben fått hem ett par i Helsingborg sen en tid tillbaka.
Har bara hört QRS Neptunus på malmömässan. Verkar stabila, minst sagt!

mvh,
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:51:19  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmmmm........ Några krav har jag... Att dom skall finnas för provlyssning i Sverige.. Samt att det skall vara en handlare som är beredd att låna hem högtalarna till mig för provlyssning.

Hifirocker, basen är överlägset mycket bättre på Neptunus. Mellanregistret är väl en smaksak kanske, men jag tyckte väl att 802:ans mellanregister var något mer luftigt... Diskanten är något jag inte kommer överens med hos 802:an.. Nu var det ju ett tag sen sist jag lyssnade på dem men varje gång har jag känt att den stuckit ut lite på något konstigt sätt... Svårt att beskriva...
Sen så är det svårt i för små rum att få ljudet att släppa från 802:orna tycker jag. På Hifiklubben i Köpenhamn på Åbolevard så har dom ett gigantiskt rum där ljudet släpper fint från högtalarna men jag upplever att det nästan krävs den storleken på rum för att få det riktiga släppet.

Vad man kan konstatera är väl att det är två mycket kompetenta högtalare som med rätt förutsättningar kan komma mycket nära hifinirvana...

Edited by - Pjotre on 2003/11/07 15:52:39
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/07 :  16:01:52  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Pjotre, det är inte säkert att det är diskanten som är problemet med 802:an. Har en kompis som inte heller kom överens med 802:ans diskant. Efter mycket om och men visade det sig vara det övre mellanregistret som var boven. Om man bara satte dit skyddet på mellanregistret så försvann det.......
Har själv haft den gamla 802:an matrix 3, det var samma visa på den.

Edit: stavfel

Edited by - Jonas Nilsson on 2003/11/07 16:12:10
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/07 :  16:21:10  Show Profile Send Lelle a Private Message
NN: Det är närmast "defacto standard" i branchen hos de som tillverkar dipolhögtalare att dipolhögtalare bör ha en reflekterande bakvägg samt stå en bit ut eller har du någon annan källa?

Think different.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/07 :  16:54:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har mina i normalfallet 1m ut från bakvägg och vid riktigt seriös lyssning är det närmare 2m.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/09 :  08:34:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jonas, kan ju vara så men jag tycker det är något fel på en högtalare som man måste ha skyddet på...

Placering av elektrostater är nog ett ämne man kan diskutera mycket.. Men jag håller nog med Lelle om att det skall finnas en reflekterande bakvägg bakom en dipolkonstruktion, annars faller ju lite av iden...

Jag var och lyssnade på Odessey i förra veckan på Hifi Consult. Det var en mycket trevlig högtalare med otroligt luftigt ljud, basen är ju inte i klass med Neptunus men kompletterar man Odessey med den stora basen från ML så blir det nog rätt bra där med... Maken till transparent högtalare får man leta efter...

Skall låna hem ett par för vidare utvärdering....
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/09 :  09:57:39  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Skulle definitivt hålla med om att Audio Artistry ska vara med på en lista om ml högtalare är intressant. Beethoven är den bästa högtalare jag någonsin hört. Dyr? javisst. men kan man lägga 300kkr som coltrande kostar, så varför inte. Provlyssning i hemmiljö går säkert att ordna, det är bara att maila.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:02:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
smf, jo men finns det center och fungerande surroundhögtalare till den?
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:09:19  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Elektrostatens fördel är att den inte består av en lådkonstruktion som färgar ljudet. Ställer man den för nära bakväggen så börjar en "låda" träda fram... Jag säger minst 1m ut från väggen samt dämpmaterial bakom plus mattor på golvet, väggarna, bakom dig osv - bara att prova sig fram. Andra fördelar är självklart den överlägsna membranytan utan delningsfilter.

Jag föredrar direktljud inte reflextioner som förvirrar. Detta självklart oavsett högtalarkonstruktion. Jag är en Martin Logan anhängare med referenser i Requestmodellen, bland det bästa jag har hört! Tyvärr ger jag nog inte andra konstruktioner en ärlig chans...

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:38:43  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Pjotre - Center finns, en sotooor maffig liggande sak. Surround vet jag inte, men visst, man kan ju alltid köra ett par dvorak standard/signature utan basmoduler som surround. Stort och maffigt

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000