HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tätningsmaterial mellan element och låda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:44:23  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Skulle vilja ha lite tips på tätningsmaterial.
Jag vill inte använda något som är "kletigt" eller klistrar fast.
Man vill ju kunna ta loss elementen lite smidigt utan att bända.

Skulle kunna tänka mig följande:

1. Papper eller någon typ av lite tjockare lumppapper. Pappershandel eller hobbyaffär.

2. Filttyg. Hobbyaffär.

3. Läder. Kanske lite onödigt lyxigt. Hobbyaffär eller skomakare?

4. Konstläder. Hobbyaffär

Tanken på papper tilltalar mig eftersom det är lite styvt. Man får en ring som inte riskerar att "korva sig" när man ska skruva dit elementet. Men papper kanske "fjädrar" för lite för att träppa till ev. springor?
Papper känns som ett "billigt" alternativ men det kan vara svårt att få tag på "rätt" papper.

Filt har väl fördelen att det är billigt och lätt att få tag på. Sladdrigt material dock.

Läder och konstläder då? Dyrare eller svårare att få tag på?

Någon som testat lite olika material och har åsikter/erfarenheter?
Kanske någon som sitte inne med ett helt annat och bättre tips?

Måste börja fundera på hur djupt jag ska fräsa för att göra försänkningen för elementen och då vill jag bestämma mig för vilken tätning jag ska ha.

Mvh
/pegul





Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:21:16  Show Profile Send Jodå a Private Message
Man kan också tänka sig silikon.
Lägg på silikonet på lådan och låt det torka. Sedan borde det sitta kvar om man vill plocka ur h-talaren.

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:37:47  Show Profile Send divander a Private Message
Hur är tätnignen man köper på rulle hos Hifikit?

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/11/05 15:38:13
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/11/05 :  16:03:35  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Brukar själv köra med självhäftande gummilist från Monacor.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/05 :  16:25:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

man ska använda det man köper hps hifikit, svart geggig snöre..- . .

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/05 :  16:35:53  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag använde dammlist på senaste projektet. Det är en självhäftande väldigt mjuk skumgummilist. Den är trevlig däför att den nästan förvinner helt när man drar åt skruvarna ordentligt, så att elementet inte sitter "gummiupphängt".
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/11/05 :  22:55:10  Show Profile Send celef a Private Message
den typ som hifikit säljer, vad är det riktiga ändamålet för den tätningslisten, den lär ju inte vara specialframtagen för att täta högtalarelement!?!? byggmarknader har inte ens något som liknar den hifikit säljer, var köper de sina ifrån?

sound pollution
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/06 :  01:28:38  Show Profile Send Softman a Private Message
Hej killar (o tjejer???)...jag har erfarenhet av det "svarta geggiga snöret" som säljs på bla. Hifikit.
Det fungerar oroligt bra till att täta mellan element och baffel...

MEN!!!...har ni ambition att någonsin få bort elementen igen så bör ni akta er för "geggan". Jag slogs i 45 minuter för att få bort min Scan Speak D2905/9500 utan att ta livet av den och lådan. Vidare blir merdelen av "geggan" kvar på elementet och är sanslöst svårt att få bort. Geggan tycks vara gjort av något liknande tjära eller mjukt vulk-gummi.



De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2003/11/06 02:10:48
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/06 :  09:37:22  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Precis som softman säger, har ni för avsikt att någon gång i framtiden ta bort elementen(hela) bör man undvika det som Ljudia säljer, misstänker att det är samma som Hifi kit har.
Fick brottas bra länge för att få bort slavbasarna i min sub när jag skulle ändra avstämningen. Tog också bort basen för att på så sätt trycka ut slavarna med fick ge upp efter ett tag.
Jag fick ur dom till slut men har också rejäla märken i faneren som minne av det.
Något som borde funka är att klippa ut en ring av tunnt gummi(slang från cykel/bil), är knappt 1mm tjock och borde täta perfekt.

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:01:14  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej igen!

Jag har också hört talas om problemen som beskrivs här ovan, att elementen kletar fast som bara den av "svart snöre". Det var därför jag skrev att jag inte ville använda något "kletigt" material.

Gummi är ju naturligtvis ett bra material för tätning.
Men om man klipper det från en slang så kan man ju bara få en "rak" remsa, som man sedan får limma ihop i ändarna för att få en "ring".
Man borde få problem med att den vill korva sig när man försöker att lägga ut den plant och runt.

Om man inte hittar traktordäck med exakt samma mått som ens element.

Men det är klart, om man kan hitta typ "ark" med gummi som man kan klippa ut "ringar" ur.
Frågan är vart man hittar det. I någon slags "kinky" affär?

"-Jag ska ha det till ett par högtalare, världsapromise!"
"-Visst, visst! Om du säger så, så..."

Allvarligt talat, vart köper man gummi?

Mvh
/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:37:19  Show Profile Send sveli a Private Message
Tätningslister för fönster, kan dé va nåt?

Mvh /Sven
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:44:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
Man kan köpa den billigaste med samtidigt tjockaste galonbrallan till barn på Kapp-Ahl (eller motsvarande) som är gummi på ena sidan och tyg på andra. Eller så kan man till diskanterna köpa väldans fina diskhandskar (använd inte fingrarna utan de stora bitarna). Sen för pappersvarianten finns det olika typer av pappers eller plasttejp som används på sjukan dvs läkartejp. Finns på Apoteket. En annan variant är s.k. rygg-tejp som man använde i skolan när man misshandlade sina böcker (otillbörligt erkännande...). Den fjädrar och är smetigt gummi på utsidan om man hittar rätt sort. Hobbybutikerna har filtark som kan vara väldigt tunna och dessutom har de tunn skumplast ibland liknande våtdräktsgummi utan tyg i tjockleken 1 mm (sitter bla i mina HFLS-1). Sräcker man sig åt ett annat håll finns ju tygbutikernas dukar från förr som också är kletig plast på ena sidan och tyg på andra. Säkert kan man spreja 3M spray-klister på tygsidan och trycka dit den för att montera elementet mot plasten. Har man tur kan man få Bamse eller liknande på packningen. Enfärgat går också...

Själv letar jag extremt fluffig skumplastkant lik den som sitter fabriksmonterad på en del element. Tar ingen plats och bör täta bra.

Edited by - UrSv on 2003/11/06 10:46:15
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:15:56  Show Profile Send AndersP a Private Message
På Eltek i Oslo finns det skumplastpackningar att köpa. ( dynabel.no tror jag )
Jag fick intrycket att elementfabrikanterna skickade dit kanterna och att varje fabrikant hade sina egna, men jag kan ha misstagit mig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:01:58  Show Profile Send mac a Private Message
Skulle det funka med eltejp? Bara att lägga ett, eller ett par varv runt. Fungerar kanske inte så bra om det är små element. Kanske veckar sig då. Inte så dyrt att testa i alla fall.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:42:45  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
den typ som hifikit säljer, vad är det riktiga ändamålet för den tätningslisten, den lär ju inte vara specialframtagen för att täta högtalarelement!?!? byggmarknader har inte ens något som liknar den hifikit säljer, var köper de sina ifrån?


Det verkar som att det är samma sak eller något liknande som man använder på bilar. Jag bytte förra veckan baklykta på en Nissan Primera. och då följde det med et kletigt lakritssnöre som man skulle sätta mellan karossen och baklyktan för att få tätt. Det kanske finns att köpa som "bilreservdel".

quote:
Men det är klart, om man kan hitta typ "ark" med gummi som man kan klippa ut "ringar" ur.
Frågan är vart man hittar det. I någon slags "kinky" affär?


Gummiark finns på Biltema (en riktigt kinky butik). Jag tror att det finns i två eller tre olika grovlekar. Där finns även andra matrial som kan vara av intresse. Bland annat gummi/kork-plattor för tillverkning av packningar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:32:34  Show Profile Send JW a Private Message
Hej!

Varför inte använda den typ av underläggsfoam som man har när man lägger flytande parkett/laminatgolv. Det är någon slags 1,5 mm tjock skumplastvariant, finns på rulle 1 meter bred och är enkel att klippa/skära. Den är så formbar att små ojämnheter försvinner och borde således täta alldeles förträffligt. Dessutom är den billig och garanterat ej klibbig.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/11 :  09:02:28  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Nu hittade jag något som funkar!
Var på Biltema för att köpa terminaler till mina Tangbandare(som nu är färdiga) och hittade följande... 1mm tjock gummiduk 500X1000mm.
Funkade pefekt och dessutom väldigt billigt, kunde klippa ut packningen för diskanten ur resterna från baspackningen, arket kommer att räcka hur länge som helst!

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:03:04  Show Profile Send pegul a Private Message
Magnus Lindqvist:

Gummiduk på Biltema måste kollas upp!

Annars hittade jag en grej på Panduro igår.
Något som de kallade "dekorgummi" eller något liknande.
Ark i storlek ungefär som en bordstablett/tallriksunderlägg.
Två mm tjockt "skummaterial" fast mycket fastare och styvare än skumgummi. Såg och kändes vattenavvisande om det kan förklara känslan i materialet. 14:- per styck och så fanns det en tjockare variant för 25:-

Arken fanns i en massa färger dock var svart slut.
Ska köpa detta och testa.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:16:58  Show Profile Send Jodå a Private Message
Det finns oxå gummi på burk. Används till att göra gummihandtag på verktyg o.dyl. Kanske kan vara något? Tror det finns hos Clas i sjön.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:09:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Mina Peerless har nån slags torr skumplast tätning intill korgen. Men annars kan jag tänka mig att sittunderlag som säljs på hockeymatcher kan va nåt att utgå från.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:19:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Tätningslister för fönster, kan dé va nåt?

Sveli,

Definitivt! Jag använder alltid tätningslister, avsedda för dörrar och fönster. Det fungerar utmärkt!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:49:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Det finns oxå gummi på burk."
heter det gummi på burk eller har det något finare namn?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/12 :  07:19:57  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Flytande latex är nog det korrektas namnet, och fråga INTE hur jag vet det.
395kr för en halvliter.
/M

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:46:56  Show Profile Send pegul a Private Message
Magnus Lindqvist:

Hur vet du det?

Hur funkar det? Är det klibbigt som silicon eller lossnar det från underlaget.
Kan man ösa ut det på t ex ett smörpapper och låta det flyta ut till en tunn skiva som man sedan kan lyfta upp när det stelnat?

Frågor, frågor, frågor.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:33:00  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Det känns lättare att ta Biltemas gummiduk istället för att försöka "gjuta" ringar av latex. Men köp en burk och prova, jag misstänker att den kommer att gå åt på något sätt.


http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000