HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Enklare prylar regerar..!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

palmen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:50:07  Show Profile Send palmen a Private Message
Lite intressant att gamla trotjänaren Cambridge D500se samt kraftkarlen h/k 670 klassat ut påde avanserade system från Vincent samt Nad i vårt aftontest med både fruar och hifinördar, det trodde jag inte.

Säga vad man vill om h/k 670, men den har både kraft o finess även om den inte är snyggst i stan. Cambridges kvalitet kan man kanske säga en del om, men oj vilken spelare det är. När deras nya Azurserie kommer så tror jag t ex Nad får det lite kämpigt, även t o m Arcam kommer få bekänna färg?

palmen

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:53:35  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vad är Azurserien?
Go to Top of Page

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:54:01  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message
Fin kombo Du har

Vilka kablar o högtalare var med
Sedan berättar jag varför jag frågar

Dominik
Go to Top of Page

palmen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:15:41  Show Profile Send palmen a Private Message
Azurserien är Cambridges nya serie, påminner lite om Arcam i utseende, snackade med en säljare för dem i Holland och han var närmast lyrisk, lite kul.

Jag/vi använde dels supra kablar samt lite mer avancerade (CTI)kablar mellan cd/förstärkare o till högtalarna.

Högtalare som användes var främst Acoustic Energy Aespirit309, en neutral och bra högtalare, även B&W 302, en inte lika kul högtalare, även om pressen gillar den, -överanalytisk och jobbig i längden. Sedan hade vi även med Acoustic Energy Evo 3, en högtalare som är bra, men inte så hög klass som Aespirit 3.
Aespirit 3 är definitivt mer neutral än t ex Dynaudios högtalare i samma prisklass.



palmen
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:24:51  Show Profile Send hogga a Private Message
Kul att h/k 670 klarade sig så bra. Nu är det så att jag funderar på att byta ut min 670 och ett av alternativen är Vincent. Vilken modell testade ni och vad var det som var bättre med H/K 670?

Hogga
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:27:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
En bild på den nya Azur serien.. Ingen revolution i design, men lite snyggare än den enklare serien av produkter...





/Martin
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:35:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
Snygg!!!
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:35:12  Show Profile Send hogga a Private Message
Äntligen har de ändrat den fula loggan! Jag menar typsnittet.
Hogga

Edited by - hogga on 2003/11/04 21:36:50
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:50:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Riktigt snygg. Asclean display. Vad kommer dessa att kosta?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/11/04 21:50:40
Go to Top of Page

palmen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:50:30  Show Profile Send palmen a Private Message
Vi testade SV-226 en hybrid-rörförstärkare, den väger 12,5 kg och ger en effekt på ca 2x100 w. Den spelar bra mot t ex h/k 670, ratt kanske en del skulle säga, men vad händer när man spelar och stampar man takten, -nej. Det är ju inte så kul. Samma med några cd spelare från vincent o Denon, de spelar korrekt, men vad händer, -för lite för att det ska kännas kul.

Går man på en konsert och lyssnar på klassiks musik eller jazz, blues osv så är ju känslan som musiken förmedlar det viktigaste. Klarar apparaturen inte det så spelar det ingen roll vad de kostar eller hur snygga de är.

palmen
Go to Top of Page

palmen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:53:11  Show Profile Send palmen a Private Message
Azurserien kommer kosta ca +25% mot 500-serien enligt relativt säkra källor. Det är ändå en hel del billigare mot övriga europesiska länder.. Hoppas att den är så bra som de säger..............

palmen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:20:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Synd bara att dom bara kommer finnas på Midfiklubben...Sorry, Hifiklubben ska det vara...
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:20:26  Show Profile Send Obizzz a Private Message
designmässigt var de ju urläckra! Hoppas de låter lika bra som de ser ut :)
Go to Top of Page

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:13:11  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message
Det är trevlig att någon skriver bra om H/K 670 och D500se.

Själv har jag samma kombo just nu, kopplad till Monitor Audio Silver S8. Som signalkabel använder jag Nordost Solar Wind och h-kabel är en Audioquest Badrock.
Innan jag köpte D500se använde jag H/K DVD 25 som cd-spelare men var aldrig nöjd med basen. Trots att jag monterade Soundcare "spike 2" så var basen aldrig tillfredsställande. Den fick bättre konturer men kraft saknades fortfarande.
D500se är, tycker jag, mycket bättre.
Cambridge jämförde jag med en NAD C521BEE. Nad-en i mitt system var alldeles för ljus och vas i diskanten men hade lite breddare scen.

Idag köpte jag "spike 2" till Cambridge for att se om de kan hjälpa med något.
Själv tycker jag att D500se förtjänar ännu bättre signalkabel, vi får se
DVD 25 använder jag fortfarande som dvd-spelare för att jag tycker den gör ett bra jobb som en.


Dominik
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:20:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant, hur gjorde ni?

Bravo
Go to Top of Page

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:28:41  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message
Bravo

Vad menar Du?

Dominik
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:43:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
MartinH: Jag tycker inte du ska säga så om hifiklubben...
Inte för att jag på ngt sätt tycker de är bättre än andra, men rejäla och kompetenta hifikomponenter är väl inte precis deras svaga sida?
De har faktiskt riktigt trevliga prylar...det vet du väl??
B&W Nautilus, Classé, Nad silverline och några bra billigare grejer också. Givetvis är det ju smaksak om man gillar produkterna, men midfi är det knappast...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:47:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ja, hifiklubben är guld på vissa orter.
Med tanke på försäljningsvolym torde deras produkter vara högst relativt prisvärda!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:47:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
Asså den cdspelaren var cooooooool.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  00:23:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur gjorde ni vid testet, bara lite nyfiken?
Hade ni en viss ordning på bytena, använde ni samma kablar osv.

Bravo
Go to Top of Page

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/05 :  01:54:52  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message
Bravo

Jag testade inte tillsammans med palmen

Det var bara beskrivning hur jag fick mitt system att låta bra med ganska små insatser o jag håller på att förbättra den hela tiden inom rymliga ekonomiska gränser.

Jag är själv nyfiken hur palmen genomförde testet.

mvh

Dominik
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  08:56:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
hifirocker... Värst vad du blev stött då !!

Jag vet mycket väll att hifiklubben har en del bra grejer, jag har varit branchen ganska många år nu och vet mycket väll vilket sortiment dom har och hur dom står sig i jämförelse med andra märken..
Men tyvärr har inte alltid personalen samma klass tyvärr..Nu har jag dock inte varit runt i hela sverigen iof, men har man många butiker och en massa personal så blir det nog så tyvärr... Och det tråkiga är att dom har en liten stormarknadskänsla över vissa butiker...

Sen har vi alla våra egna preferenser när det gäller vad som är midfi eller inte..
Men även jag en del produkter dom har...

/Martin
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:33:53  Show Profile Send AKA a Private Message
Jag tycker det är alldeles för många knappar och vrid på den nya förstärkaren på bilden!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:50:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dominik: Heter kabeln verkligen "Audioquest Badrock"?
Himla kul namn i så fall - kan vara bra att ha med på stranden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:09:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det sre ut som man har tagit samma kort som satt i den billigare stärkaren och satt på en nya front.. Knapparna är i alla fall exakt likadana till utseendet, men allt för att spara kostnader förstås....
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:12:55  Show Profile Send Terminator a Private Message
MartinH,

Om du inte vill befläcka Hifi Arts rykte ska du nog sluta med den typen av uttalanden om konkurrenter, även ifall de är gjorde med glimten i ögat. Bara ett tips i all välmening.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000