HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad II värde utan rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:57:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vad kan ett par Quad II:or utan rör vara värda?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/13 :  12:25:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Det beror på vilken Quad II a du har. Televerkets med 600 ohm skutsteg knapp t något alls. Då de användes till att förstärka telefonlinjen.
Ta reda på vad ett rörbyte ska kosta, kolla sedan på vad andra hans värdet är.
Mitt råd byt rör behåll den.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:21:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är "riktiga" steg med näraliggande nummer...problemet är att om man tar ett rörbyte med i priset är Quadarna inte värda någonting...4 st NOS GEC KT66 ~ 4000 kr, 4 st Mullard EF86 ~1000 kr, 2s Mullard GZ32 ~1500 kr.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:39:11  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du behöver inte köpa NOS-rör titta på www.gmf.se där kan du köpa rör relativt billigt.
Mvh
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:03:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Poppen: var får man tag i Televerkets quaddar?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:35:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Zombie: Vad har du Quad´en till eftersom den är i mono. Jag har oxå en sådan mono burk men tyvärr ingen nätdel. Jag lånade ut dätdelen till en former polare och på den vägen är det. Men man kan ju alltid bygga en ny nätdel. Det finns annars bättre möjligheter idag att spela av dom här gamla skivorna om man är intresserad.

gcs
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:58:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
gcs: jag har två monosteg = stereo
Rev du drosslet, trafon och två kondingar ur slutsteget, eller talar vi om två olika saker?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/13 :  22:09:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Zombie: Jag inser att vi pratar om olika saker....jag pratar om mono försteg Quad II och du pratar om deras mono slutsteg som lämnade 15watt/8 ohm. Deras stereo förförstärkare heter Quad 22.

gcs
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/11/06 :  00:23:13  Show Profile Send orthanc a Private Message
Är det ett trevligt ljud i dessa QUAD II??? Är det en bra kombo med Quad 22 samt 2 st quad II? Har som sakt själv aldrig lyssnat på Quad .

Mvh
Anders

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/06 :  08:09:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Rent generallt tycker man om Quad II, särskilt till att driva Quad ESL57. Man måste dock byta ut gamla komponenter som elyter, motstånd som drivit ur toleransen.
Quad 22 är en helt annan historia, åsikter går isär. Allmänt tycker man om linjesteget, men anser att phonoingången är mindre lyckad. Den brusar ganska mycket också. Q22 har fler komponenter som måste bytas ut...håller själv på att rusta upp en Q22 just nu. Låter inte illa, men kunde låta bättre...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:43:37  Show Profile Send orthanc a Private Message
Zombie: Tack för din åsikt!

mvh

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000