HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skivspelare med luftlagrad tangentialarm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/01 :  00:13:09  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Mit vinterprojekt närmer sig avslutningen!

Det startede med 3 stycker 26 mm solid ek.

Mellemste platen er borat ud for blyhagel og den överste platen har et stort hul for montering av magnetlejet.

Här er botten och mellan platen limet ihop och der er hällt blyhagel i 2 av hullerne.

Sedan fylles alle huller med blyhagel och der hälles lack i.

Sedan slipas platen ren innen topplaten limas och skruvas på. Här er bottenlägrat ochså monterat med den stora magneten.

Här metaldelarne - en ca. 20 kg skivtalriken, magnetleje och armbas.

Edit: Rättade bildlänkar /Bernt

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/06 17:54:14
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/01 :  00:16:05  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Här så det hela sett ifrån bunnen med fastgöring av magnetlägrat samt centerbolten for justering av höjden av lägrat.

Sen flyttes alt til min Audio Magic rack hvor delarne samlas (den färdiga spelar kan JEG inte lyfta). Her ses den ifrån fronten lite på sned. Til venstre motorsektionen er monterat i en lite sukkerburk av rustfrit stål. Denna er ochså fyllt med blyhagel och Sorbothane. Der drives med et spolband.

Pladtalriken er 20 kg aluminium + den övarste svarte som er komposit med epoxy och bly - ca. 6 kg. Armen er min DIY tangential med Benz Ruby. Der kommer en arm mera - FR64 med SPU. Endeligen bliver motoren som nu er från en Philips Video at blive erstattet med en Scheu DC-motor. Den endelige batteriforsyningen mangler ochså at blive färdig.

Här så bildet som de ca. 55 kg står nu på Feet of Silence i lyset från mine halogen spots:

Edit: Rättade bildlänkar /Bernt

Jan Nielsen

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/06 18:02:39
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/12/01 :  00:54:03  Show Profile Send U1 a Private Message
OOOOOJ Vilket bygge Jan. Mycket snyggt.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/01 :  01:04:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Oj oj oj!!!!!

Det ger många ideer för egna byggen, men då står man fortfarande med vissa problem kvar.

Så MASSITVT bygge!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/01 :  08:22:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mycket läckert Jan . En fråga bara, lyfter verkligen magnetlagringen så mycket som det ser ut på bilderna I så fall så finns det ju marginal för en mycket tyngre tallrik, inte för att den där ser lätt ut direkt

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/12/01 :  08:53:47  Show Profile Send Peter S a Private Message
WOW!!! Det där var en rigtig tungviktare! Mycket imponerande!
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:20:22  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Ja, faktisk löfter magneten langt den största delen av väkten. Metaldelen - ca. 20 kg - kan sväva på magnetfeltet alene med den justeringen jeg har nu. Med den övarste talriken belastes lejet således bara med ca. 6 kg.

Om jeg justerar centerakslen längre net kan alla 26 kg faktisk hvila på magneten alene, men da har man ingen mekanisk sluten kontakt til basen (hvilket jeg menar man SKAL have), och hele den rörliga biten fjädrar let up och net.

Jan Nielsen
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/01 :  11:34:57  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Min tallrik vilar med fullt tryck på magnetlagringen men blir ändå i
praktiken helt stum då hela lagret inklusive utrymmet under axeln är
fyllt med olja. Den nedre kaviteten fungerar som en hydraldämpare
och det krävs oerhört mycket tryck för att den skall svikta på kort
tid. När jag sätter ihop lagringen så får spelaren helt enkelt stå
och gå tills dess att den har stabiliserat sig, tar ganska så lång
tid. Nån halvtimme eller så. Skulle iofs vara kul att prova om en
lagringspunkt i änden av axeln skulle påverka något.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/06 :  18:08:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket imponerande bygge Jan! Jag fixade några bildlänkar som blivit fel på sidan 9.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/07 :  00:44:53  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Takk Bernt - Bildlänkerne var helt fel!

Den lilla motor från en Philips VCR er nu erstattet av en Scheu DC motor med servo styring. Denna kan köpas for bare 75 Euro hos Scheu i Tyskland och kan absolut rekommanderas. Den kommer komplet monterat med switch och 2 potmetre til hastighetsregulering. En liten powersupply fölger ochså med.
Se Scheus hemsida (Motoren nämnes i prislistan)
http://www.scheu-analog.de/

Jan Nielsen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/07 :  00:59:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Va smidigt.
Den länken läggs till Favoriterna i väntan på Vinylbyggets start

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/07 :  09:47:48  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Det var en trevlig vinylspelare

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:32:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jan: Motorlösningen var ju väldigt smidig men i prislistan står det
350 euro . Tyska är inte min starka sida men jag tolkar texten
som att det skulle ingå ett motorfundament för dom pengarna. Har du
lyckats köpa den utan fundament eller har dom höjt priserna nyligen.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/12/07 :  11:10:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Jan & Bengt, vilka spelare Ni bygger ihop... Riktigt eleganta skapelser och uppenbarligen i detalj väl genomtänkta...

Verkligen intressant tråd detta!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:11:47  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Den kompletta färdigsamlade motor i hus koster korrekt 350 Euro. Men straks ovenfor i prislistan ser du selva motoren:

"Kollektorloser Gleichstrommotor. PLL geregelter, kollektorloser 3poliger Gleichstrommotor mit geringem rotatorischem
Trägheitsmoment. Drehzahl (33 1/3 /min; bzw. 45/min) über Potis feineinstellbar und umschaltbar. Antrieb erfolgt über String direkt auf den Plattenteller. Der Motor ist eines von vielen Beispielen ostdeutscher (DDR) Ingenieurskunst. Die Rotorlagemeldung erfolgt
induktiv über den Stator. Der Lieferumfang enthält ein präzisionsgedrehtes und poliertes Pulley aus Messing (Tellerdurchmesser 295-320mm) einen Drehzahlumschalter nebst
gekapselter alps Präzisionspotentiometer und das zum Einbau empfohlene Material nebst Einbau und Anschlußunterlagen. Betriebsspannung 6-9 Volt Netzteil oder Akkubetrieb.
€ 75,-"

Jan Nielsen
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:00:44  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jan: Tack för hjälpen

Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:21:38  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei jan
Meget fin spiller,megasolid bygget.
Men jeg har et spørsmål ang. bruk av magneter/magnetfelt:
Har du målt/merket noe til magnetfeltet fra centerleiet oppe på platen? Da tenker jeg som så,at hvis det er for sterkt magnetfelt her så må jo dette påvirke pick upen.
Noen kommentarer ang. dette?

Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/15 :  14:54:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag kan inte ens få järnfilspån att fastna på mina magnetkretsars
utsida så något magnetfält som skulle vara skadligt för avspelningen
kan jag inte se. Jan's är uppbyggd på samma sätt, större magnet men
samma princip.

Edited by - Dahlberg on 2004/12/15 14:54:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/15 :  17:42:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dessutom står ju magnetfältet i lagret stilla, då påverkas ju inte pickupen eller hur?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/15 :  20:52:50  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Der er absolut ingen magnetism över och unner lägret. Magnetkretsen er sluten - nästen samme sät som man använner på afskärmede högtalare.

Jan Nielsen
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/12/15 :  21:27:48  Show Profile Send Mattias a Private Message

Trevlig tråd

Jan, imponerande bygge

Måste bara berätta om en lite offtopicgrej. För några år sedan besökte jag och en kompis Bo Hansson. Det var en upplevelserik träff, på många sätt! Tar bara en av grejerna, kom in på områden som motor, lager. Bo berättade att på den Opus 3 - Continuo vi lyssnade till, den stod konstant och snurrade. Han stängde aldrig av motorn.... Han nämde då att den stått och snurrat sen ngn gång på 80-talet Det enda han gjort var att se till att lagren har bra smörjning. Det var lite kul tyckte jag.

/Mattias
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:19:53  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hej. Tänkte väcka liv i denna tråd igen med lite bilder från första testflygningen av Bernts nya skivspelare. Det är nu drygt ett år sedan första steg ble tagit till den. Lagom DIY-tid
Jag har spelat ett par skivar nu och all verkar fungera

Julgranen står kvar

Armen haker som tur inte upp sig någonstans:

Lite detaljar från Biltemas High-End avdelning:

Thorens-motoren sitter på 3 silikone-klickar:

En bild från gjutningen:

Nu återstår det lite ytbehandling och några få detaljar som t.ex. fötter, lite jordning och resonansdämpning av rören, kanske dom trevliga folk på Swedac (dom med dämplimmet) eller någon här har förslag till hur man får kolfiberrören tysta.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:36:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ännu ett läckert bygge från Peter_S
Ser riktigt trevligt ut.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:06:00  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack Tobbe L . Inte lika avanserad som andra i denna tråd, men går att fixa på köksbordet så att säga. Samlade kostnaden ligger runt 1000-lappen utan PU och utan Thorens spelaren som donerade ac-motor och lager.
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:07:27  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
kanske en tunn strimma cernitlera för att tysta armen?
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000