HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skivspelare med luftlagrad tangentialarm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:04:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har funderat ett tag och undrar om det inte var en svensk hifitidning? som byggde en skivspelare någon gång i början av 90-talet eller det kan t.o.m. vara tidigare. Är inte riktigt säker men jag tror att de hade en helhetslösning på allt om bygget. Någon som vet?

High Fidelity. Det var 1991 nr 3 började det, en konstruktion av Peter Forsell. Jag har kopia på artiklarna i nr 3 och nr 5. Fattas nr 4 och eventuell uppföljare, men det verkar ha varit nr 3-5. Har någon nr 4 så är jag intresserad av kopia på artikeln.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:03:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja där ser man då skall jag kolla om det finns på vårt bibliotek, jag hade en aning om att det var någon namnkunning som låg bakom bygget.

Tobbe L jag har verkligen funderat på detta och det enda jag har kommit fram till är att köpa en kakform (teflonbehandlad ikea) som är öppningsbar och löstagbar botten. Centreringen gör man genom ett hål i bottenplattan och skruvar fast den genomgående axlen. Förmodligen så lånar jag en balanseringsmaskin om jag inte kommer på något smart sätt att balansera under gjutningen.

Någon som vet hur diabas är akustiskt?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/09 :  20:44:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Oki!

Det kanske kan funka...
Är dock lite skeptiskt till både rundhet o planhet på en kakform.
Det som jag såg som största svårigheten med att gjuta en tallrik var att få axeln helt normalt mot "skivytan". Skulle jag göra den i betong eller polyester/sand så skulle jag inte vilja efterbearbeta den allt för mycket. Har dessutom inte några bra maskiner för att bearbeta dessa material.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2003/12/10 :  01:19:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har tänkt också tänkt på planhet och rundhet i kakformen som jag ser det bör det kunna lösas, har faktiskt lite ideér hur det skall gå till. Jag har tänkt mig att gjuta in axlen med fäste för lagret när jag gjuter, kanske det är fel men man måste pröva. Därefter blir det slipning av undersidan då jag gjuter tallriken upp och ner vilket jag tror kan ha stor inverkan på balansen? Men man får ta ett steg i taget tills allt fungerar då det verkar inte som någon har gjort det förut.
Sedan kan man ju sälja skivtallrikar dyrt och leva gott på pengarna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:21:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Att gjuta in axeln är nog inte någon dum idé.
Skulle också ha gjort det.
Det är bara att testa o hoppas på det bästa.
Jag ändrade en del på min tillverkningsordning av tallriken efter jag hade pratat med min farbror som jobbar på en finmekanisk verkastad. Han ska hjälpa mig med svarvning o blansering Tycker det är lite fuskit när man har svarvchukar som tar 300mm invändigt.....

Nu ska jag se om jag kan hitta någon som vill pulverlackera tallriken kornblå

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2003/12/10 19:23:19
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:14:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Här kommer en liten bild på armen till min Cantus klon.
Alla axlar är inte justerade i längd.
Tyvärr så får jag inte mina alu detaljer innan jul
Men det finns lager o annat kul som man kan göra så länge

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2003/12/15 18:17:25
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:39:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tjusigt!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:47:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Är faktiskt lite nöjd med tanke på att det är första gången som jag gjorde något i kolfiber..

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2003/12/16 :  02:58:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tjusigt!!

Kan ju berätta att jag har kommit igång med plinten, den ser inte längre ut som på skissen. Jag skall bara få ihop fräsen efter den lilla branden som uppstod i den så är jag igång. Bilder kommer om jag hittar min analoga kamera.

/Anders

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2003/12/16 :  03:05:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Luftpump har jag funderat på, några tips innan jag far iväg och handlar. jag vet att luftmängden är avgörande men det jag tänker på är mest typen, vad finns mer där ute än akvariepumpar?

/Anders

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:31:52  Show Profile Send Margaux a Private Message
All heder till er. Härmed ansöker jag om att få vara med.

Min idé:

Jag tänker alltså bygga en skivspelare. Jag tänker kanske inte tillverka alla delar själv, dock tänker jag sätta ihop dem så att det blir som jag vill.

Tanken är att utnyttja min far som bor i Finland bredvid en stenhuggare/stenbrott (Kurugranit har ni kanske hört talas om).

Denna stenhuggare har bla gjort mina köksbänkar och alla mina special tillverkade monoliter till min anläggning (samtliga delar står på måttilverkade granitmonoliter).

Tanken är att låta honom göra ett monolitblock med utfräsningar och hål som blir själva skivspelarhuset. Kravet är att två tonarmar skall kunna fästas. I monolitblocket skall fästas ett ett lager och en axel. Har ingen aning om var och hur man fäster ett sådant. Vidare skall en akryltallrik eller aluminiumtallrik av tjockare modell köpas eller tillverkas. Denna skall sedan vara remdriven.

Min stora fråga nu är: Har någon en bra idé om vilket lager och axel man bör använda?

P.S Om någon vill ha något specialtillverkat i valfri granit så säg till. Det blir ungefär 1/4 del av priset hemma i Svedala (det blir i så fall till självkostnadspris och i begränsade mängder :-).

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:51:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm

Det finns många olika typer av lagerlösningar.

Lagret som jag kommer att använda mig av är ganska enkelt.
Axeln är en 10mm maskinaxel med toleransen h8 (0-0,022mm)
Vilken är en standardaxel så den är lätt att få tag på o kostar inte många :-
Själva lagerhuser svarvas i mässing.Toleransen på hålet i lagerhuset är H7 (0+0,018mm). I detta kommer två glidlager monteras (SKF-PTFE glidlager) med 50mm mellan lagren. Det axiellalagret består av en liten kullagerskula på diameter 4mm som fälls in i botten på axeln. I botten av lagerhuset ligger det en 12mm kullagerskula som axeln står på.
Totalhögden på hela lagret blir 100mm

Om det blir bra vet jag inte än men jag hoppas det :-)

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:58:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Gott Tobbe,

du vet inte om man kan köpa motsvarande lager med axel någonstans?

Jag har vare kunskapen eller möjligheten att sätta ihop ett eget lager.

/Joachim
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:30:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm

Axeln finns på ställen där man handlar metall mm typ Tibnor.

Men hela lagret det är ju värre det.
Det finns skivspelarlager att köpa men de är rätt dyra.

http://www.teresaudio.com/

SKF o de andra lagertillverkarna har säkert färdiga lagerlösningar.
Så man kan höra med dem.

Lycka till

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:23:26  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tack Tobbe,

nu har jag någonting att utgå ifrån.

Det tar 250 USD för lagret. Det det en del fast nu har jag någonting att utgå ifrån.

/J

/Joachim
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:32:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
250$ är en hel del för ett lager.

I mitt fall så stannar lagerkostnaden på ca 50:-
Glidlagren kostar ca 10-15:-/st beroende på dimension.
Axel samma pris där fast per dm.
Jag har en mässingsbult på 60mm i diameter till lagerhuset så vad den biten kostar vet jag inte.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:51:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kan bara hålla med Tobbe L om vad som gäller lagret mitt blir mer eller mindre likadant, dock har jag sneglat på ett Thorens lager då dessa lager har bra kvalitet. Men mina grejor kommer från en lokal industri där jag har fått ta vad jag hittar i deras skrotcontiner där hittade jag en gång en 50 mm stålaxel 350 mm lång som följde med hem då jag tyckte att det var en bra att ha grej och den kommer till användning nu.

Jag har lagt upp bilder på Thorens lager från en TD 124 så ni får en uppfattning hur mitt kommer att se ut

http://bildarkiv.hififorum.nu/bubbel/thorenstd124_1.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/bubbel/thorenstd124_2.jpg

/Anders

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:59:04  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Ni har inte funderat på luftlagrad tallrik.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:00:06  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Ni har inte funderat på luftlagrad tallrik.

Stereotypen
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:41:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nepp har inte funderat på det.
Vet inte hur man gör sådana lager
Kan du förklara principen för hur de är uppbyggda??

Magnetlager har jag funderat på men tyckte att det inte var något alternativ i mitt fall.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:56:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
Ja....

250 USD framstår ju som hutlöst det inser jag nu. Problemet är att jag misstänker att lagret är oerhört viktigt för prestandan.

Känner någon till en billig gammal spelare med bra lager som man kan slakta?

Jag söker vidare.

BTW. Thorenslagret på bilderna visar tre skruvar uppåt. Sitter dessa skruvar fast i tallriken?

/Joachim
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:08:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Skruvarna sitter på lagerhuset o borde vara till att skruva fast lagret i chassit/plinten.
Tror att man monterar lagret uppifrån o skruvar fast det nedifrån.
Men Bubbel har bättre koll på Thorenslagren än vad jag har..

Jag tror att man kan köpa hela lagret till Bo Hanssons Continuo skivspelare. Han har även motoret mm.
http://www.rauna.com
Han är trevlig att prata med. Fick en hel det tipps att tänka på efter jag hade pratat med honom.
Det är hans tonarm Cantus som jag klonar.
Om det nu är lönt att klona den... Den är inte dyr för att vara en tonarm (4400:- tror jag den kostar nu)...
Men jag gör det mest för att det är kul att bygga allt själv.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:42:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ja, Bo Hansson säljar reservdelat till sina spelare. Lagret ska vara mycket bra, teflon. Minns en text som var på spelaren på Arken-mässan. Det sa något liknande som:
"Denna spelare har körd xxxxx antal (minns inte siffrat) milioner varv i ett försök på urtröttning.
Ägaren urtröttnat!!"

Edited by - Peter S on 2003/12/17 00:05:18
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:18:19  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Tobbe L:

Jag har själv byggt en luftlagrad tallrik till min spelare. Detta gjorde jag mest för skojs skull för att testa hur det skulle funka. Jag tog helt enkelt och beställde från ett glasmästeri två 5mm tjocka glasskivor utskurna som en cirkel med samma diameter som skivtallriken. Iden ena gjordes ett hål lika stort som axeln och sedan limmade jag fast denna under skivtallriken. På den andra gjordes hålet lite större för att axeln skulle gå fri. Sedan tillverkade jag ett lagerhus i rostfritt stål med en luftnippel nedtill. Detta limmade jag fast i den undre glasskivan. I lagerhuset monterade jag ett teflon glidlager för sidostabiliseringen. Den axiella stabiliseringen tar ju luftlagret hand om. På luftnippeln på lagerhuset anslöt jag sedan en slang och i andra änden en luftpump med tryckutjämningskärl emellan. Luftpump hade jag redan eftersom min tonarm redan är luftlagrad, så jag använde denna. Fungerar alldeles utmärkt. Gör en liten skiss för att förklara.

TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ a ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
UUUUUUUUUUUUUUUUUU a UUUUUUUUUUUUUUUUUUU
LLLLL a LLLLL
LGGaGGL
L a L
L a L
LLLNLLLL
N
T=skivtallrik Ö=Övre glasskiva U=Undre glasskiva L=Lagerhus A=axel
G=Glidlager N=Luftnippel

Luften pressas helt enkelt mellan glasskivorna och tallriken flyter.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:23:10  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Shit!!! Ritningen blev lite knepig i överföringen men funktionen kanske framgår ändå.

Stereotypen
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000