HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skivspelare med luftlagrad tangentialarm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:58:49  Show Profile Send Peter S a Private Message
Interessant med basfiolen, tänk vad man kunne göre om man hade resurserna!
Interessant också att balsa inte suger vatten.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/11/18 :  22:19:48  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag tycker det verkar som en genialisk idé med bamboo. Bernt, du har oanade kvaliteter!
Dimitri
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:11:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Helt rätt om kolfiberpinnarna om du har köpt dina hoss KMD så har ecxel någon form av vinylester som bindemedel vilket ligger nära vinylfamiljen om jag inte har fel. Se http://www.exelindustry.net/ för mer info.

visst har balsa dålig vridstyvhet men den utsätts ju inte av speciellt stora belastningar på en tonarm och givetvis så måste man anpassa tonarmen efter pu:n

Jag tror att det var lockheed som gjorde basfiolen som en studie för att se var kolfiberns begränsningar fanns, det skulle finnas 4-5 st tilverkade men inget pris nämndes förmodligen svindlande.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2003/11/19 01:17:10
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:27:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det finns många sätt att göra det på
http://www.hometheatertalk.com/DIY_Projects/Turntable/turntable.html

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/11/20 :  16:15:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har pratat med gitarrbyggarn och han rekommenderar Afrikansk ebenholtz då den har mycket bra egenskaper när det gäller återgivning av ljud och vibrationer, detta beror på att träslaget har en dämpande men musikåtergivande förmåga . Om det skulle vara svårt att få tag i detta så vet jag att Bröderna Holm i Gbg har, man kan fråga om man kan få köpa spillbitar och oftast till reducerat pris.
/Anders

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:16:50  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
<hej på er jag skall inte bygga en spelare men jag vill förmedla en tanke från mitt huvud till er vad det gäller upp hängningen av armen.

Tänk så här....en tun pinne ca 4mm som är icke magnetisk eller ett rör som man fyller med någott dämpande.det skall leda armen fram och tillbaks på det vanliga visett som med luft genom ett hål i armen.sedan tar man en svin stark och liten magnet typ biltemas nyodium eller hur det skrivs och sätter den överst på armen åvanför hålett där pinnen går genom armen .åvanför magneten atraherar man den med en rundstång som är av lämpligt stål då kommer armen inte vilga ramla åt sidan .Den stål pinnen i sin tur skall gå reglera med ett par skruvar i vadera ände i höjd led och där med kompenserar man vikten på armen och den börgar sväva som med luft. nål trycket reglerar man i sin tur med att föra stål stången axiellt med armen alltså mot skivan högre tryck efter som magneten kommer atraheras mot pinnen....någon som testat eller vill???

mvh stefan h

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:05:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmmm... det tål att tänka på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:39:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hallå hallå

Nu börjar man piggna till efter fyra veckors feber....

Var inne på Lefflers häromdagen o frågade efter lämplig motor till mitt vinylbygge. de kunde ordna fram Projects 16V AC motor.
hela paketet med styrelektronink o trafo mm skulle gåpå ca 1400:-

Är det någon som har någon erfarenhet av deras mororer mm????

Hälst skulle jag vilja ha tag i en lämplig DC motor men har ingen lust att läggaut 4000-5000 för en sådan... vet någon om det går att hitta billigare sådana????

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:47:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Du kan väl göra som alla andra skrota en gammal som har all eletronik kvar eller mekanisk väljare av hastighet, dessa hittar du på loppmarknader och hos hjälporginisationer t.ex. röda korset. Ofta blir det jättebilligt 30-100 spänn. Men kolla på nätet så du vet vad som kan vara användbart så du inte köper sådant du inte har nytta av. Dual har 16-pols dc motorer på sina billiga spelare vet jag.
Happy hunting!!!!

/Anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:07:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Det skulle man ju kunna göra.. Har visserligen en gammal Dual 505-3 o en Thorens 160 liggandes. Humm får fundera på om jag vill slakta dem....

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:58:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har nu under tiden tills jag hittar en donator, provat olika metaller i samband med spelning av vinylen och funnit att hitills har mässing något "magiskt" över sig det låter helt enkelt bättre. Den andra metallen jag har provlyssnat är vanligt stål vilken gör att ljudet faller platt till marken röster nästan försvinner . Jag skall nu prova aluminium och koppar (om jag hittar en bit) och se hur de fungerar aukustiskt. Det som jag har tänkt att ha metallen till är en skivpress som skruvas fast.

Tobbe L jag är sugen på din 160:a.

/Anders

Edited by - Bubbel on 2003/11/29 22:15:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:25:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:13:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja det är intressant Bernt framför allt mysko för igentligen borde det inte vara någon skillnad men det finns. Jag har lyssnat under en veckas tid på bara dessa två metaller och jag fattar inte ett dugg varför det är skillnad någon annan kanske vet?imorgon hämtar jag aluminiumen och fortsätter avlyssningen.
/Anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:45:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Sitter här o hoppas på att min motor ska dykaupp.
Vill göra färdigt designen så att jag kan beställa delarna...

Bubbel:
160:an har ett affektionsvärde för mig så den kommer jag varken slakta eller göra mig av med..

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:11:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Aha det förstår jag. Hittade en Dual 1225 som jag hade som första spelare för 30:- som fick följa med hem.
/Anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/02 :  19:07:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har precis haft ett trevligt samtal med Bo Hansson så nu har man fått lite nya ideer om saker o ting

Tyvärr ingen motor än så frozen design får vänta ännu några dagar...

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:10:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har det caddats skivspelare o fixats ritningar mm.
Imorgon ska det beställas delar

Så här kommer förhoppningsvis spelaren att se ut när den är klar..

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:49:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ser trevligt ut upphängningen på armen ser annorlunda ut än det vanliga. Vad gör du tallriken av, hur gör du med centrum tappen? Har själv tänkt att gjuta i betong med marmor eller diabas kross i blandat.
/Anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:44:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om vi börjar med armen så blir det en klon på Cantus tonarmen, eller åtmindstonde den som bas. Skillnaderna är att jag kommer att ha balsa med kolfiber runt istället för stål o att röret inte är i glas utan i titan. Så den är inte luftlagrad utan helt mekanisk. Tallriken blir i 40mm aluminium gjord i två lager, vad jag ska för lim mellan lagren vet jag inte än. Dämplim kanske inre är någon dum ide. Anedningen till alu är det vad det som Bo Hansson rekomenderade. Själva stommen är också i 20mm alu men relativt hårda gummikuddar mellan undre o övre lagret. Alla alu delear kommer att skäras ut men vatten. Så bearbetningen på stommen blir endast slipning o lämplig ytbehandling. Axeln i tallriken blir en 10 eller 15 mm maskinaxel (tolerans h8), toppen på den kommer att svarvas ner så att den fungerar som centrumtapp. Centrumtappen stickerupp 10mm o har en invändig M5 gänga i toppen. Motorn är en Project 16V ac som kommer att styras men en liten separat box.

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2003/12/08 09:56:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:53:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser bra ut Tobbe!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:38:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:54:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tobbe L jag är nyfiken på vad Bo Hansson hade att berätta om aluminium då jag håller på att prova olika metaller i samband med avspelning. Aluminium har visat sig vara helt neutralt precis som mässing men detta gäller bara mina lyssningstester och har inte ett skvatt med vetenskaplig värdering, kommer även att prova koppar mest för att höra om det finns skillnader i ljudåtergivningen.

För min del så har jag börjat att plocka ihop delar till ett lager då det verkar som att samtliga Thorensspelare verkar ha gömt sig längst in i garderoben men jag har dock sneglat åt td 104:ans lager som kopieras, men lageraxlen blir det mer problem med då jag ännu inte vet vilket material som kan användas. Förslag mottages!!

/Anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:13:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Enligt Bo så tyckte han att alu var att föredra framför akryl (PMMA) i tallriken, ger bättre respons var hans argument. Dessutom så hittade jag ingen akryl till vettigt pris så då fick det bli alu..
Kommer även att göra min "skivpuck" i alu.

Jag kommer att göra mitt lager själv. Axeln är en standard maskinaxel diameter 10mm o tolerans h8 (0-0,022mm). Själva lagerhuset blir i mässing. De radiella lagren är två glidlager i någon metall/plastblandning. Det var de som skulle ha minst driftsglapp. Axiella lagret är först en liten kullagerskula på diameter 4mm som står på en 12mm kullagerskula.
Den lilla kulan är infäld o fast monterad i axeln.
Totalhöjden på lagret blir ca 100mm.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:36:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag är inne på exakt samma tankar dock har jag tänkt att min axel skulle få en diameter på 12mm med bussningar som skf hade som är till de radiella lagren i lagerhuset, förmodligen så bygger vi med liknande grejor. Kanske är 12mm overkill men till en gjuten tallrik kan det behövas. Undrar var du har hittat materialet till maskinaxlen, vill gjärna få tag i likvärdigt material så jag kommer igång snarast.

Jag har funderat ett tag och undrar om det inte var en svensk hifitidning? som byggde en skivspelare någon gång i början av 90-talet eller det kan t.o.m. vara tidigare. Är inte riktigt säker men jag tror att de hade en helhetslösning på allt om bygget. Någon som vet?

Jag kommer att tillverka en skivpuck också som skruvas då jag tycker att det är att föredra än stor vikt liggande på tallriken. Får se vad som finns på industriskroten.
/Anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:10:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Standardaxlar brukar inte vara så svåra att få tag på.
Jag köper dem på samma ställe som allt annat material.
Clas Ohlson har axlar men vet inte vad de har för tolerans..
Men de är rätt billiga 39:- för en 12mm längd 500mm.
Det borde de kunna svara tolerans mm. om man ringer till dem.

Jag funderade på en 15mm axel men eftersom det är i princip endast axiella krafter som på verkar lagret (tallriken är ju balanserad)
så krävs det inte så tjock axlen. Fördelen med en tunn axel är att man får lägre friktion i de radiellalagren (mindre anläggningsyta).
Sedan ska man inte ha allt för långt avstånd mellan tallriken o lagret.
För att få bra presion i laget så krävs det att man inte bara har rätt passning mellan axel o glidlager utan även mellan glidlagren o lagerhuset.

Bubbel: Hur hade du tänkt gjuta din tallrik??
Jag var inne på det också men kom inte på något bra sätt att centrera axeln samt balansera tallriken.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000