HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad ska det bli? Tangband...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:45:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo fast bara "toppen"
Skulle vara intressant att få reda på delningsfrekvensen mellan "toppen" o basen...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:32:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag såg på åhlens att de hade någon slags konformad skål fast med toppen avskuren så att säga.
Om den har samma diameter som ikeaskålen så har man ju största delen av sin bw-klon klar... Resten kan man kanske göra i gips eller glasfiber eller så!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:15:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Saim, hur kan det vara en kon med samma diameter som elementet jag förmodar du menar basen på konen... Det intressanta är ju höjden på konen och om den har en relation till radien/diametern, det är ju denna kon som genererar önskade utsläckningen. Men om det stämmer det du säger, alltså sfär/kon blir ju pysslet enklare....och att droppformen är alltså bara en designfråga....

Vore ballt men en mini T&B Naughty-lus 802? med två W8, en W4 och en 28:a.....men det blir nästnästnästnästa projekt....kanske...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:26:23  Show Profile Send jonsson a Private Message
Lucifer: Ang TB naughty-flea så är det redan *nån* som gjort ett helaktikvt ultra-dregel-imponator bygge med denna bestyckning, dock en annan design, dock inte det minsta mindre läcker

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2004/04/16 10:27:09
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:42:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Joo, den har jag sett...black lederhosen baffel och allt. Acme tror jag det är....undrar hur den låter...W8:ans impedans/känslighet är ju inte att leka med om man skall köra passivt....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/04/16 :  13:24:37  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
>>Saim, hur kan det vara en kon med samma diameter som elementet jag förmodar du menar basen på konen...
Ja, precis...
>>Det intressanta är ju höjden på konen och om den har en relation till radien/diametern, det är ju denna kon som genererar önskade utsläckningen. Men om det stämmer det du säger, alltså sfär/kon blir ju pysslet enklare....och att droppformen är alltså bara en designfråga....
Jag vet inte hur höjden på konen ska dimensioneras, och inte heller vilken inverkan den har. Har bara tittat på B&W:s sida och där nämner de just konens bas som ska vara samma stolek som elementet. Man kan nog säkert anta att höjden såväl som klotets storlek har betydelse. Dessutom är insidan av "konen" inte helt rak, utan lite logaritmisk/droppformad, men inte alls som på utsidan. Man får nog titta lite på genomskärningsbilderna och gissa lite...=/
Om man får spåna lite så tror jag att höjden på konen är en avstämningsfråga, där man vinner utsläckning om höjden råkar bli hög (förlorar i WAF däremot).

>>Vore ballt men en mini T&B Naughty-lus 802? med två W8, en W4 och en 28:a.....men det blir nästnästnästnästa projekt....kanske...
Japp! Dock tror jag att jag hade valt andra mer påkostade element ifall jag ändå skulle lägga en himla massa tid... Men jag funderar på om man inte kunde göra typ Nautilus-droppformade satelliter av ett par 3"-are.. =) Borde kunna bli bra tycker man...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:00:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Saim, du läste mina tankar när det gäller 3-tummare och satelliter, vi får väl se vem som kommer först ;-)

Länk till B&W's sida ???

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kossa
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:18:32  Show Profile Send Kossa a Private Message
Anledningen till att jag inte fräste ner elementen är dels att jag inte har någon fräs samt att väggarna i skålen bara är en knapp centimeter.

Skålarna är inte perfekta havlsvärer utan något tillplattade i botten. Jag ska ta och vattenfylla ikväll för att få en exakt volym.

Nu är skålarna uppmätta. 20 cm skålen rymmer 1,5 liter så en svär blir 3 liter minus element och stagning

/Anders

Edited by - Kossa on 2004/04/16 18:44:20
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:56:13  Show Profile Send molsson a Private Message
1.5 liter ger -3dB vid 136 Hz, med en liten puckel vid 300. Perfekt om ni frågar mig.

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2004/04/16 19:59:54
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:13:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kloner, droppar, sfärer ...men först skall jag slutföra dessa....



/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kossa
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:38:15  Show Profile Send Kossa a Private Message
Här kommer lite bilder på mitt bygge.

Bakre delen av högtalaren med terminalerna monterade. Kanten och en centimeter ner i skålen är slipade för att trälimmet ska fästa.


Jag har monterat en 12mm plywoodring mitt i högtalaren för att ge större fästyta samt ge lite extra stagning


Ringen sticker ut lite för att fästa mot den främre av delen av högtalaren.


En bild till.....



Slutresultatet:

Edited by - Kossa on 2004/04/18 22:41:24
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/18 :  23:54:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vackert lucifer och vackert kossa.

Själv blev mina bitar till ett horn till mina 3"are klara, sen ska allt limmas... det kan bli krångligt!
Ett annat problem är att jag inte vet om elementen går in på djupet eller om jag blir tvungen att borra ett hål för magneten!

Basunderdelarna slipades idag, ett jävla jobb men tillräckligt roligt för att hålla mig sysselsatt! Imorgon blir det nog mer slipa!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000