HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har alla råd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/10 :  09:47:18  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Hej morsan, jag hade inte råd med hyran den här månaden så jag köpte ett par ProAc 2.5 istället...

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2004/01/10 :  10:44:52  Show Profile Send escape a Private Message
Jag har bara två lite mer kostsamma hobbies, hifi & resor och läggar allt krut där. Delar en billig lägenhet i ghettot med en polare. Mat har jag inget som helst intresse av, nyttigt och i princip gratis är min melodi Bränna en halv lön på krogen är jag inte så mycket för och iom att jag har flickvän är det inga dyra dejter eller drinkar som kostar Kursböcker lånas naturligtvis. Bil är inte att tänka på och spårvagnskort kostar en förmögenhet, en bra cykel räcker. Jag kan skriva en bok om prioriteringar

Nu under våren får jag dock ligga lite lågt med hifin, måste få ihop min budget till sommaren. En månads tågluff, två veckor på gotland och restresa hägrar. Vem hinner jobba?

Vänligen //Christoffer
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/10 :  10:52:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det som är riktigt kul är när man sas snubblar över någonting riktigt prisvärt. Inom hifi finns det ju massor av bra prylar för relativt sett små pengar. Sedan är det som någon här säger, har man MC, hus, barn, dyr dator mm så blir det inte alltför mycket över till hifi.

En av mina bästa vänner har ingen bil, bor billigt, är sambo med en tjej som tjänar bra (sjuksyrra), tjänar helt ok själv (jobbar som montör på Volvo)
och är dessutom MYCKET måttlig med alkoholen. Vi tar på sin höjd två glas single malt när vi träffas.

..han har en anläggning för ca 500000 pistoler. Dessutom en plasma-tv för 70000Kr. Hans och sambons största intresse är bild, ljud och heminredning. Samt att naturligtvis vara hemma och mysa

Han är inte medlem av detta forum för han är inte intresserad av datorer.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/01/10 :  12:33:56  Show Profile Send poman a Private Message
Hej!
Som en del av er säger så är det prioriteringar som allt i livet
man får göra men det får inte går till överdrift finns annat också.
Finns dom som är fanatiska även här på forumet man måste har en
balans finns andra saker än hifi med.
Behöver inte vara nytt finns begagnat för halva priset sen kan man
bygga sina grejer om man är händig behöver inte var någon värsting
stereo som blänker fint, inte säkert att det är mycket bättre en
anläggning för halva priset.
För min del är det mitt sista inlägg här nu kommer göra en paus i
mitt hifiri, sluta att lyssna på musik det kommer jag aldrig göra
det är en fin avkoppling så jag tackar för mej för ett tag.


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:09:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ha en lyckad hififorumsemester med mycket musiklyssnande Poman.

Apropå frågan om hur man får råd så är det som det talats om, att det gäller att prioritera. Jag för min del har prioriterat bort bil, och har genom det mycket små utgifter.

Sedan så ger ju även placeringar på börsen sin utdelning.MvhKristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:50:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Brott ska visst löna sig nu för tiden så det är väll bara att råna en bank då, men man måste ta med i kalkylen att chansen finns att man får sitta på kåken i 6årsom nog inte är värt någon Hifi i världen Jag undrar också hur folk har råd, men i och för sig så är det skillnad på lön och lön. själv så kan detta år bli allt mellan helvete och ganska bra ekonomiskt. Allt avgörs om det blir någon ombildning till bostadsrätt eller inte. Om inte så väntar en köpare som tänker lyxrenovera= dubbla hyran=har ej råd, måste flytta,som kostar pengar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:53:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Då får vi ju hoppas attså inte blir fallet FBK.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:58:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dvs att du får bo kvar, FBK.MvhKristofer
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/10 :  14:02:53  Show Profile Send Otto a Private Message
matså;

Svaret på din fråga är enkel: ALLA HAR INTE RÅD !
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:08:58  Show Profile Send audiojan a Private Message
För det första gäller det att hitta en fru som är intresserad... Svårt att få tag på någon som är lika tokig som en själv... Men, min fru studerade musik på college här i USA, har spelat piano sedan hon var tre.. Det gör att hon uppskattar förbättringarna. Nästan pinsamt att säga, men hon har långt mycket bättre hörsel än vad jag har.

På vår första date satt vi framför ett par Magnepan´s i mitt college rum.... Nu har vi Magnepan´s igen.. Vad hade egentligen inte råd med dem, men tog oss råd. En bra kompromiss eftersom frugan sa att jag fick köpa mina Maggies om hon fick köpa en nu skivspelare och MM/MC försteg...

Sedan gäller det att alltid ha kolla på vad som är prisvärt och vad som inte är det.. Vet inte hur många prylar som har igen systemet under åren, men jag har hittils inte förlorat pengar på någonting som jag sålt.. Köp begagnat och sälj begagnat.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:10:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gör som jag.
Lägg ditt plastkort på disken, och gå sedan runt i butiken och peka på allt du vill ha.
Jättebra med plastkort.
Det enda som är dumt är att det dimper ner så mycket kuvert i brevlådan.
Papperskorgen blir så snabbt full.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:55:45  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Björn-Ola
hahaha



Som tur är har väl inte särskilt många råd med ALLT de vill ha, det är väl lite det som är charmen. Självklart hade man inte tackat nej om någon gav en ett system för ett sjusiffrigt belopp, men lite av charmen ligger väl ändå i att man får kämpa en aning för att ha råd med nästa uppgradering? Visst, ljudet blir inte bättre av att man får äta nudlar året om men själva känslan ökar ju lite.

Nu är min CSN-baserade inkomst inte så imponerande, men tack vare prioritering, sommarjobb och EuroShoppers snabbmakaroner kan jag nog ändå skämma bort mig med en (för mig) ganska stor uppgradering till hösten.. och jag tror att jag kommer känna mig mer nöjd än Bill Gates om han pungar upp en miljon eller två på en "riktig high-end anläggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/10 :  16:02:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ställt det kravet på mig att jag aldrig skall låna pengar till mitt hifi-intresse.
Allt ska bekostas av det som eventuellt blir över.
Det gör att dyra uppgraderingar inte är ett alternativ för mig, vilket gör begagnatmarknaden och tweaks intressanta.
Jag tycker att man ska ägna energi åt att krama ut maximalt välljud ur det man har hemma innan man funderar på dyra uppgraderingar. Tweaks är kul och ofta ett relativt billigt sätt att förbättra ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:00:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag har ställt det kravet på mig att jag aldrig skall låna pengar till mitt hifi-intresse."

Mycket kloka ord Björn-Ola. För pengar som man lånar har man ju egentligen inte, utan det kostar oftast väldigt mycket extra. MvhKristofer
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:18:28  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Sen jag skaffade mig min rally-subaru som suger mer pengar än en skandiachef, så blir det inte nått över för några större hifi investeringar.


Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:44:02  Show Profile Send abzinth a Private Message
Anti-mono - tycker det låter som en sund investering hur som. (Säger det även om jag hädar i detta sammanhang) Visst gillar jag välljud men en Subaru är en Subaru!

Kanske en till som missar mässan i Stockholm och ser på rally i Värmlandsskogen ist?

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:57:04  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
abzint:
Ja en Subaru med tretumssystem(avgassystem å inget annat)låter ju inte helt fel det heller


Go to Top of Page

e_coli
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:57:36  Show Profile Send e_coli a Private Message
Många pratar om att snåla och prioritera, inget fel i det även om det som bekostat det jag äger är poker på internet.

Det låter som humbug och pyramidspel men jag lovar att om du läser en bättre pokerbok (messa för tips) och ger det lite tid finns det massor att tjäna. Det finns ton av rika snorungar som inte har en aningen om hur man spelar och bokstavligt sitter och ger bort sina pengar vid pokerborden på nätet. Dessutom tjänar man inte bara pengar, man har roligt samtidigt!

/p
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:00:42  Show Profile Send Grillen a Private Message
Låter ju kul.. har du nån länk?
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:20:01  Show Profile Send Sture99 a Private Message
matså,
Jag har helt fel inställning de senaste åren. Fram till i början av -90 talet hade jag helbra grejor. Visserligen tog det tid att få något som passade just mig och det kostade ockå en hel del pengar, men när jag, av grumliga orsaker, sålde anläggningen för att köpa en mer "kompakt kvalitet" försvann allt intresse för MUSIK. Nu har jag hunnit bli 46 år och inser att jag förlorat 15 år daglig njutning och själavård. Nu SKA jag ha en bra anläggning igen, men med åren kommer (förhoppningsvis) lite erfarenhet. Mina drömhögtalare heter Martin Logan Ascent i, de kostar 57 tusen i Sverige, men i USA kostar de 32 tusen. Då återstår att få hem dem som flyttgods annars blir det skatt på 30 % . Elektroniken blir, utan större tvekan, Ezon (jag hade hans grejor på 90-talet och jag tror inte att han bygger sämre i dag).

Jag hoppas att du tar dig råd och engagemang att hitta just det som passar DIG - det kommer du att tjäna på rent mentalt.

mvh

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Edited by - Sture99 on 2004/01/10 22:22:09
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/01/10 :  23:21:00  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Köp begagnat och pruta på alla prylar du är intresserad av.Det gör jag och det har gått bra än så länge.
Mvh
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:11:27  Show Profile Send matså a Private Message
Men köper man begagnat så riskerar man att få en tegelsten på posten

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:26:29  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Just därför ser man till att bo i samma stad som säljaren och då slipper man garanterat betala överpris för tegelstenar .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:31:25  Show Profile Send erik a Private Message
"Men köper man begagnat så riskerar man att få en tegelsten på posten"

och är man utomhus kan blixten slå ner i huvudet....


matså, har du ställt ursprungsfrågan till alla som åker omkring i bilar för en halvbra årslön?

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/11 :  01:17:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Just därför ser man till att bo i samma stad som säljaren och då slipper man garanterat betala överpris för tegelstenar .

Jag har en jobbarkompis som köpte en mobil av någon mysko firma i Norrland, trodde han. Gissa vad som låg i kartongen, en sten

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000