Author |
Topic |
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 20:36:41
|
Kempii: Jobbar du övertid varje dag. Jag jobbar fulltid åttatimmar och då från kl 8.00-16.30. Men du förstår Kempii har man en underbar dotter(som förstås är mer värd än Jormas högtalare, min Arcam och Björklunds Canton tillsammans och ännu mer) och har hus osv osv så har man inte råd med större utsvävningar. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 20:54:09
|
Du har ju svarat på din frågeställning själv nu ju. Du väljer att prioritera ditt barn och ditt boende...Jag förstår inte riktigt meningen eller avsikten med tråden... |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:07:56
|
Eftersom jag säljer en service med mitt fotograferande så blir vissa månader bra, vissa riktigt bra och ibland minus = katastrof. Men jag brukar, de månader som går väldigt bra, lägga undan lite pengar i ett speciellt kuvert som det står "hifi" på. Sedan har jag ett kuvert till som det står "motorcykel" på. Då är det hela tiden pengar som "liksom inte finns" som går till dessa hobbies. Jag är dessutom benhård med att inte gå och nalla i dessa kuvert! Vidare har jag köpt det mesta begagnat och väntat ut det jag vill ha till rätt pris, plus att ibland bytar man ut en del och då säljer man den och minskar utlägget ytterliggare. Det tar tid ibland mellan uppgraderingarna men denna metod funkar bra för mig. |
Artphotography |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:23:48
|
Jag säger som Julle: Okej att man som student inte har så mkt pengar men *** vad folk super bort pengar. En 500-lapp/kväll är ju rutin om man går ut för vissa...sparar man däremot de 1-2000 kr som man får över/månad på att inte gå ut mer en nån gång emellanåt och köper en sterero för 30' till studentrummet...då får man konstiga kommentarer...
Man ska ju tänka på vad man själv vill ha, och är jag nöjd med en dyr stereo i sunkigt rum så är det bra för mig. Vill någon ha bil istället är det upp till dem...däremot måste jag erkänna att jag respekterar folks hobby på ett annat sätt när man själv lägger (nästan) alla pengar som blir över till ett intresse..mognat som människa tack vara stereoprylar, inte lite högtravande det men ni förtsår nog poängen... |
www.linnforum.se |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:43:28
|
Pinhead: jag var mest nyfiken, hur ni gör för att få råd. Jag trodde att nästan alla här var Bill Gates syskonbarn.
Och jag har ju själv uppgraderat själv så en Pioneer dvd 565 (vilken masken) och snart kommer Ego 414 (den kommer jag att göra en recension om fast det jag skall ha dom som bakhögtalare) |
Min fotosida på flickr
|
|
|
srv
Member
377 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:23:12
|
Jag har inte råd, de é bara det att jag har hamnat i drogträsket, opps, Hifiträsket och vet inte hur jag skall komma ur beroendet......... Finns det några kliniker nånstans? Fattiga hälsningar, SRV |
Texas Flood........ |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:24:37
|
Jag köper dyrt när jag har råd, och inget alls där emellan. Sparar in på bil och uteliv. Har barnet på föräldrakooperativt dagis utan avgift (men massa arbete). Klär henne i begagnade kläder. Alla får dra sitt strå till stacken. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:26:22
|
Hatoil, ditt barn kan få nytt. Det är det barnbidraget är till för. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:30:31
|
Matså: Hej igen :)
Jag svarade bara på din fråga. Nej jag jobbar inte övertid var dag. Just nu så har jag faktiskt lagt hifi på is ett tag för att ordna upp vår ekonomi lite. Efter denna uppgraderings pause så jäklar :). HiFi är dyrt, väldigt dyrt men jag är redo att offra ganska mkt av det lyx som vardagen erbjuder mig för att uppgradera. Sen har jag även märkt att en vanlig metallön inte är att rekomendera om man tänker hålla på med så mkt tyngre prylar än vad jag har idag. fy fan för denna hobby :( |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 01:07:25
|
Utan andra intresse vore det la inte så svårt att pilla ihop en 100k-anläggning på hyfsad tid. Med avbetalning c:a noll tid - BMW 530 = 400kkr? Det ger än större amortering. Vissa gillar kanske musik + hifi + familj + golf + MC + bilar + kläder + möbler + hästar + resa + supa + epa-traktor.. då får man lägga lite på varje. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 01:08:15
|
Gillar man bara hifi - massor av $$$ relativt sätt. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 04:12:57
|
Prioriteringar, lån och begagnat är väl lösningen. Man får offra annan hobby, pengarna räcker inte till allt. Lån om man får nys på en bra affär som måste ske snabbt. Begagnat för att pressa fram mer ur varje krona.
För övrigt är det nog som någon sa, att köper du bil, båt eller MC för flera 100000 så är det normalt, köper du stereo/hemmabio för en del av denna kostnad anses du tokig, även om anläggningen kan användas oftare och många ggr. ge mera. |
Bravo |
|
|
yak52
Member
164 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 09:08:06
|
Det kan vara som i många andra fall att det är intressant att skriva mest om och visa bilder av de värsta utrustningarna, det skulle vara samma om vi skrev om MC eller bilar.
När man läser kan man kanske tro att alla på forumet har alla dessa prylar samtidigt. Jag får en känsla av att många här tråcklat ihop hyfsat bra anläggningar till rimliga pengar.
Några prioriterar sin hobby, satsar allt de kommer åt och köper riktigt dyra grejjor. Andelen rikisar som köper HiFi i parti och minut är inte så vanlig tänker jag. HiFi är lika vettigt att lägga pengar på som andra prylar, men svårt att begripa för de som har andra intressen.
/Martin |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 09:14:47
|
Kanske värt att påpeka att nästan allt jag har, köpte jag innan vi fick barn.
Barnbidraget, jag trodde det var till tweaks? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2003/11/04 09:16:53 |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 10:12:03
|
hehe har turen att inte ha satt mig i nån som helst amorteringscykel eller vad man ska säga... Utgifter idag: Räkningar typ 3-3500:- / månad (inkl. hyra.. 55m2 2:a:-)) mat och andra(!)nöjen typ detsamma kan bli lite mer ibland... (jag bor även själv, så inga dyra damer som kostar här inte(empress och några till fårursäkta:-))
Så det går faktiskt att spara en hel del just nu.... men men som alla sagor tar nog även denna slut, men jäklar så här flisas ut för stereo medans det varar:-))
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Dr Fre
Member
88 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 13:39:54
|
I'm a pimp. Är det svar på frågan? |
No hay banda |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 13:46:25
|
Hur fan har folk råd med hus, bilar och barn??? Jag fattar inte. Hi-fi är rena loppmarknaden i jämförelse... |
eof Min anläggning |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 13:58:28
|
för att inte tala om golf |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 15:08:29
|
"Poe", helt klart, en familj är ekonomiskt sett ett svart hål men har trots allt andra fördelar. Bil och hus får man undvara även om det senare vore bekvämare. |
Bravo |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 17:01:28
|
Som det skrivits tidigare så handlar det om prioriteringar. Jag tog körkort när jag var 29 år, alltså sparade jag över 100.000 kronor jämför med dom som skaffade körkort redan när dom var 18.
När jag gick ut på krogen så "tankade" jag rejält innan för att komma billigt undan.
Jag har heller ingen annan hobby som kostar pengar (förutom frun och barnen då).
Sedan kan man komma billigare undan genom att köpa utgående modeller på hifiprylarna. Själv köper jag nästan bara mina egna demoex.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 18:01:19
|
MMM Matså, fulltid 8 hhhhhh, skummt måste va nåt fel på mitt jobbande. Å alla mina övertids h pengar hamnar som skatt antar att man är toooklurad.
Allvarligt talat så kan man spara ganska möe på en månad om man bara har sig själv att tänka på.
Tyvärr är Hifi bara ett av mina få hobbies, så jag prioriterar säsongsvis.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 18:40:45
|
Jo Matså förstod nog det, å det var det jag menade är 8 h en full dag.
|
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 11:44:16
|
Men Matså, blev du inte "sponsrad" av en annan medlem, som lägger in en hundring på ditt konto varje månad? Då har du ju ditt på det torra! |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 11:55:33
|
"Jag är trött, men ibland så verkar det som alla här handlar tex en Krell eller Grendel som det var dagenstidning."
Dom som handlar på det sättet är nog hyfsat lätträknade. Sen prioriterar dom flesta hifi före mycket annat och då tycker inte jag att det är så väldans konstigt att man har råd. |
|
|
Topic |
|