HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik-dvd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:46:11  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Måste medge att jag börjar bli obehagligt intresserad av att börja med att kolla på musik-dvd. Värt att satsa på sånt alls? Bildkvalitet? Ljudkvalitet? Eftersom jag (mycket) sällan ser på film består min anemiska hembiosetup av en tre år gammal regionsmodifierad Pioneer-DVD ("billig"), en femkanals Dolby Digital/DTS från Sony i samma ålder, snik Philips 28" bredtv, Jamogolvare (Alto?) från mitten av 90-talet, Acoustic Energy center (okej), JPW satelliter (okej) och skapligt kablage. Byta ut förstärkaren? DVD? Skaffa sub? Slänga ut frontarna? Ny TV? Skita i allt? Gillar tvåkanalsliveplattor och flera kanaler och bild verkar tilltalande, men är nog absolut ingen hemmabiokille och ser sällan på film. Medger att jag inte besvärat mig att kolla upp modellbeteckningarna, men hela skräpet kan inte ha kostat mer än 25000 kr nytt. Vad göra? Lär lyssna oftare på ljud-cd än se samma konserter.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/31 :  23:42:27  Show Profile Send srv a Private Message
Började själv med att skaffa några musik-DVD som med blygsamt intresse gick att lyssna och se på datan med ett hyfsat 5.1 dataljud. När så Waters "In The Flesh, Live" kom växte intresset med att skaffa ordentliga doningar. Nu när man spelar In The Flesh på rejälare grejer, ja, man e helt såld! Att dessutom kunna uppleva Led Zeppelin jamma aukustiskt på bra grejer, e enormt. Musik-DVD är för mig, bland det bästa som hänt inom branchen. Gillar man Pink Floyd och har chansen att få lyssna på Dark Side Of The Moon i 5.1, ja då skingras alla eventuella tvivel om att multi är nåt att ha.....
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/11/01 :  02:00:25  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
lasse78;
Vore det inte enklare att du startade EN tråd, med ALLA dina frågor i nummerordning, så ska vi försöka besvara dom en och en!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/01 :  08:38:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Musik låter bäst i 2 kanaler, utom eventuelt några live inspelningar

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:36:06  Show Profile Send matså a Private Message
Nja när det gäller The dark så låter den bäst i multi enligt min mening.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:50:16  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Dark side of the moon dvd:n är DD 2.0 och inte mixad optimalt för bra ljud. Det är en dokumentärfilm och ljudet är därefter.
Jag köpte denna i tron att det var just en välmixad dvd i multikanal.
Mitt råd är : KÖP INTE !!!

Finns däremot samma titel i SACD som skall vara ruggigt bra och välmixad och ska man köpa är det denna och ingenting annat man ska satsa på.

Annars är Eagles "Hell freezes over" refereens hemma hos mig. Man får mysrysningar av att lyssna/titta på denna koncert. Jag är annars ingen Eaglesfan, men denna är köpvärd oavsett om man tycker om Eagles eller inte. Ruggigt bra !

//Gonzo//
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/01 :  13:49:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har själv plockat ihop en hemmabioanläggning bestående av äldre grejor och sådant jag köpt på begagnatmarknaden, och placerat det ihop med en nyinköpt TV av bra kvalitet i ett annat rum än min stereo-anläggning.
Ännu så länge tycker jag att det duger. Ljudkvalitén känns inte lika kritisk när man ser på musik-DVD, eftersom bilden drar uppmärksamheten från ljudet. En bättre TV var det stora lyftet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000