HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:16:36  Show Profile Send mac a Private Message
Ja, då var filmen framkallad och scanad. Tillverkningen av mina HFLS-1 gjordes under sommaren och tog ganska lång tid då jag hade svårt att hitta tid. En del arbete är utfört i min lägenhet och en del i mina föräldrars källare. Detta var även mitt första bygge och jag kände mig väldigt osäker hur jag skulle gå till väga. Har fått massor av hjälp här på forumet och har lärt mig hur mycket som hellst på det här bygget. Det lär ju bli fler byggen framöver.

Jag började hemma på köksbordet med att limma ihop lådorna



Det gick väl inte helt smärtfritt för min del. Fick Åka och såga till ett par reservdelar efter att ha fått en fog väldigt sned. Så redan här lärde jag mig en del.

Efter detta släpade jag mig under semestern till mina föräldrar och fortsatte. Hade inte tillgång till överhandsfräs, så en gammal gubbe som farsan kände gjorde de försänkta hålen åt mig. Fasningen fick han dock inte till, så den gjorde jag med en rasp.



Som ni ser har jag gjort all fräsning på baffeln innan jag limmar dit den. Det går ju bra, då jag inte ska fanera, utan bara måla. Bitumen och basreflexrör har jag lyckats få dit nu också.

Filter måste man ju ha också. Jag använde hålad massonit som "kretskort" Funkar skitbra. Massa färdiga hål att trä buntbanden igenom.



Så var det dags att limma fast baffeln. Dubbelkolla så att den inte kommer med fel sida ut, eller att den kommer upp och ner. Var lite osäker på mycket tryck som behövs när man limmar, så jag la på ganks mycket vikt. Bra styrketräning om inte annat.



Då var de ju nästan klara ju. Ska bara fasa sidorna på baffeln, fixa lite fin yta och sedan måla. Elementen fick jag vänta ett par veckor på, så jag hade gott om tid till detta.

Det är ju föreslaget att man ska ha en radie på baffelns sidor. Jag hade ju som sagt ingen fräs, så då hyvlade jag en fas i stället. Lade i utklipta pappbitar i hålen för att slippa få ner skit i högtalaren.



(Här är jag alltså tillaka till mitt köksbord)

Att spakla och slipa var i min mening skittråkigt.

Och så här blev det färdiga resultatet.



Är väl på det stora hela nöjd, då det är mitt första riktga högtalarbygge. Ljudet är jag helt klart nöjd med. Kommer nog ändå att bygga nya lådor till dessa. Har fått blodad tand och skulle vilja ha den samma högtalaren med träfaner.

Stativen är också egen kontruktion. De är sandfyllda och väger ca 18 kg/st.

Edit: Råkade trycka post, i stället för preview. Mycket ändringar alltså =)

Edited by - mac on 2003/10/31 19:25:12

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/31 :  21:00:54  Show Profile Send DanneS a Private Message
Grattis, snyggt bygge, mycket bra jobbat. Jättekul med alla byggbilder.

/Daniel
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:38:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hej

Snyggt bygge.

Det är dock 2 saker jag la märke till som är fel.

1: Du har dragit åt spolarna med vanliga maskinskruv va? När du gör så får du en påverkan i induktansen vilket gör att filtret inte beter sig riktigt rätt. Ska du dra åt dom så använd mässingsskruv.

2: Den lilla spolen ska "redas" upp. Även att dom är en bit ifrån varandra så tycker jag du ändå ska göra detta. Det precis som det andra påverkar induktansen.

Du kan ju dra år spolarna med buntband, det funkar bra.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:31:16  Show Profile Send mac a Private Message
MaxMartin: Tack, det hade jag ingen aning om. Det ska åtgärdas. Förstår inte vad du menar med att den att lilla spolen ska "redas" upp. Antar att det kanske ska vara "resas" upp? För att de inte ska påverka varandra!? (dD sitter ju nära S på tangentbordet)

Tack för de snälla orden.

Kan ju passa på att berätta om ett annat misstag jag gjorde när jag byggde stativen. Efter att ha jobbat med dem många timmar och de äntligen var klara så hällde jag i sand. Jag tog vanlig sand från naturen och tykte att den var ganska torr och fin. Läste någon stans, "var noga med att sanden är RIKTIGT torr". Ja ja, det blir nog bra tänkte jag och fyllde på. På morgonen när jag kom ut i vardagsrummet fick jag en mindre chock. Stativen hade spruckit uppifrån och ner. Som tur är hade de inte spruckit rakt igenom. Hälde ut sanden, fylde i sprickorna med plastiskt trä, lackade om, torkade all sand i ugnen, la en svart sopsäck i vardera stativ och hällde sanden i den. Lite onödigt extrajobb för att man är dum i huvudet. Så mitt tipps är då... var inte dum i huvudet... eller, man lär så länge man lever. I alla fall om man vågar testa.

Ett tipps till dem som vill bygga, men inte riktigt vågar. Gör det ändå. Jag hade alldrig sett en islagmutter innan detta bygge. Hade ingen aning om vad Bitumen var. Nu börjar det finnas så mycket information om dessa högtalare här på forumet att man får en väldigt bra vägledning som nybörjare. Skitbra som förstaprojekt. Och vilket ljud sen. Är väldigt glad att jag inte köpte färdigt som jag tänkte från början.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:44:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, ser man på. Där var ju bilderna!!!

Väldigt roligt att se ditt bygge, tack för att du delar med dig.

Det maxmartin syftar på är att den lilla spolen skall stå på högkant och inte ligga platt som den stora. Om man vrider spolarna så att de ligger med sina platta sidor vinkelräta emot varandra så får man minst koppling mellan dem.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/01 :  13:45:18  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag kör alltid med smältlim när jag gör filter. Funkar jättebra på alla komponenter också kan man limma fast kablar och dylikt. Liksom lite skramel säkring sas.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:27:43  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hehe, jepp. Resas skulle det va.

Hursomhelst så är det fint bygge.

Har du tänkt att uppgradera till foliespolar?

//Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:32:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Najs!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  07:17:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
man lär så länge man lever. I alla fall om man vågar testa.


Så sant, så sant. Det är lite av min filosofi också. Bra gjort!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:34:28  Show Profile Send mac a Private Message
Foliespolar blir det nog inte på detta bygget. (foliespolar? Ska du färga håret? frågade min sambo)

Just nu, och ett tag framöver ska jag bara lyssna på dom. Lite småändringar blir det väl i och för sig. Fixa till det här med spolarna och så. Men det dröjer ett litet tag. Just nu har jag en nyopererad axel, och det är svårt att göra något med bara en arm. Så nu blir det possition i soffan med fjärrkontroll i hand. Som sjukskriven har jag gott om tid till att lyssna på musik.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:43:50  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Så sant så. Jag är arbetslös så jag har också mkt tid till att lyssna

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:46:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jättefint!
Håller med om att spolarna bör ses över, map placering och fastsättning! Det är viiiiktigt!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:05:34  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Såg nu också att internkabeln borde bytas ut.

Neotech, Supra Ply eller likande duger fint.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:54:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ja, 2 m Supra Ply kan man gott lägga pengar på, när man har kostat på att bygga dessa små skönheter

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/11/02 23:00:23
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:25:46  Show Profile Send mac a Private Message
Jag har någon 4 mm's Supra till basen. Vet inte vilken, och kan inte kolla de närmate veckorna heller på grund av enarmheten. Till diskanten har jag någon nonamekabel som farsan hade liggandes i sin källare. Får väl byta den åtminstone, Eller är det bra om man har exakt likadana kablar til både bas och diskant? Hör man skillnad?

Skulle vara kul att bygga en ny låda i sandwich eller betong. Kanske även nytt filter. Vi får se framåt våren.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:57:04  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag tycker det gör stor skillnad att att byta internkabeln. Det är ju sista länken kan man säga...

Och ja, det är bäst att ha samma kablar till båda elementen. Eftersom elementen är matchade tillsammans så kan det bli lite splittrat.

Om du tex byter ut filtret till foliespolar och finare polypropkondingar så åker du helt klart upp i en annan klass. Ljudet upplevs betydligt mindre färgat och tex en röst (eller röster) återges med ett par snäpp renare/luftigare klang. Man hör alltså skillnad, t.o.m min sambo (en tjej ) hörde en otrolig skillnad när jag prövade för ca 3-4år sedan första gången. Byter tex till en Audyn-Cap PLUS som vi säljer eller Mundorf Mcap SUPREME (som är svindyra, jag vet) så får du bättre luft i toppen och det känns mindre markerat. Mjukare men samtidigt med mer upplösning kan man säga på ett annnat sätt.

/J

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000