HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Man vinner INGET på att använda dyr högtalarkabel!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:23:21  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Snubblade över denna informationen för några månader sedan, sedan
dess har jag börjat använda vanlig standardhögtalarkabel.
2.5cm²

Högtalarkablar:
Dessa magiska ting säljs i fantastiskt många olika varianter och varje tillverkare påstår att just deras kablar är de absolut bästa. De "värsta" kan dessutom kosta upp till 1000kr/m!

Här kommer några få försäljningsargument:

• Kablar av OFC koppar....
• Har låg kapacitans så de inte påverkar förstärkaren....
• De är isolerade med XXX superduper isolering....
• Ledarna är uppbyggda av en blandning av XXX och koppar för att ge en fasren signal....
•Ledarna består av 3000 kardeler....

På det här viset fortsätter det sedan med vattenskärmade kablar som består av 40 000 kardeler osv. Låt oss titta lite på argumenten här ovan.

• OFC koppar (Oxygen free copper eller syrefri koppar på svenska) låter fint, och det är det också. Det är så fint att alla elektriska kablar tillverkas av det. Allt från den billigaste kopplingstråden till kraftledningarna som skär genom vårt landskap. Inte mycket till försäljningsargument, eller hur?
• Kablar med låg kapacitans var ett nödvändigt ont i elektronikens barndom när de primitiva förstärkarna började självsvänga så fort de blev utsatta för en liten kapacitiv belastning. Det är numera ett minne blott. Ingen modern kvalitetsförstärkare börjar självsvänga om den belastas kapacitivt. Men gör det då något om kablarna har låg kapacitans? Ja, faktiskt. Fysikens lagar säger att en kabel med låg kapacitans samtidigt får en hög induktans, vilket är något man inte vill ha! Mer om det längre fram.
• Superbra isolering är naturligtvis ingen nackdel i sig, men behövs den? I de bästa fallen så har de valt en isolering med små förluster och liten dispersion som gör att även de högsta frekvenserna kommer fram lika fort som de lägre och utan att ha dämpats. Det här är viktigt när man skickar högfrekventa och bredbandiga signaler längre sträckor, MEN audiosignaler som sällan överskrider 20kHz?????? I de här frekvensområdet kan man använda vilken som helst av de vanligaste isolermaterialen utan att man får någon mätbar försämring. Kablarna är ju faktiskt inte längre än några få meter! Det här är alltså inget att betala extra för.
• Blanda material för att få en fasren signal i kabelns andra ände? De menar tydligen att olika frekvenser färdas olika fort och att de nu lyckats kompensera för det fenomenet. Om det här vore ett så stort problem, varför använder de inte tekniken i högfrekvensöverföringar där den i så fall skulle göra succé? I övrigt kan jag bara hänvisa till vad jag skrev i förra stycket.
• Många kardeler har länge varit på modet. Ja, vad bra, då blir kabeln mjuk och lätt att böja men så länge de inte är isolerade från varandra så går inte elektronerna lättare fram i en sådan kabel än i en med solida ledare. Jämför med högfrekvenskablar. De har endast en solid ledare och transporterar signaler med frekvenser över gigahertz. Om kardelerna isoleras och kontinuerligt byter plats med varandra (litztråd) så får man en förbättring av skinneffektens verkningar.

Men vad ska man då tro på? Jo det är faktiskt ganska enkelt. FYSIKEN naturligtvis. Vad ska en högtalarkabel egentligen göra? Ja, mig veterligen så är dess enda uppgift att transportera en elektrisk signal från en punkt till en annan utan att signalen förvanskas. Frekvensområdet är dessutom mycket lågt. Det enda som gör uppgiften lite besvärlig är att belastningsimpedansen varierar kraftigt med frekvensen. Vi spaltar upp problemet och ser var vi hamnar.

Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre. Idealet är två (eller flera) metallfolier med ett tunt isolerskikt mellan. Men eftersom vi arbetar i lågfrekvensområdet så behöver vi inte gå till överdrift. En fem meter lång kabel där de två ledarna ligger nära varandra kommer att minska de högsta frekvenserna med några tiondels dB vid fyra ohms belastning. Jämför med högtalardiskantens frekvensgång så ser ni att det är helt obetydligt. Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter kabel och fyra ohms belastning). Eftersom högtalarens impedans varierar kraftigt med frekvensen så får kabelns ledare inte ha för hög resistans då det skulle orsaka varierande spänningsfall och ojämn frekvensgång. Det här är faktiskt det enda stora problemet med vanliga högtalarkablar! De som följer med ett stereopaket har nästan alltid alldeles för klen area vilket ger dem en betydande resistans. Om ni vill att en fem meter lång ledning skall ge en maximal variation på 0,1dB till en fyra ohms högtalare måste den ha en area på 4 kvadratmillimeter. Skinneffekten har en viss inverkan vid 20kHz och höjer en grov ledares resistans en aning men den effekten är inte större än någon av de andra som diskuterats här ovan.

Ett annat fenomen som diskuteras är att strömmen går mellan kardelerna och att oxiden på deras ytor ger en olinjär resistiv övergång som skall ge övertoner. Orsaken till att elektronerna skulle välja en sådan väg istället för den mer lågresistiva vägen genom "sin egen" kardel skulle kunna vara att kardelerna är tvinnade så de får en viss induktans. Då skulle elektronerna kunna hitta en alternativ väg mellan kardelerna så de färdas efter en rakare linje. Det här problemer skulle då bli värre vid högre frekvenser. Som fakta kan jag nämna att övergången mellan två ledare ger en olinjär resistans. Men om den är av den storleksordningen att den skulle ge det här beskrivna problemet är jag osäker på. En överslagsberäkning med flera osäkra konstanter visade att den inte skulle ge någon betydande effekt och det kan förklara varför jag inte har sett någon rapport där någon lyckats mäta upp det här fenomenet. Jag har bara sett en artikel där de försökte hitta övertonerna med en känslig spektrumanalysator utan att lyckas. Men tills dess att jag har fått fram mer fakta i fallet så ska jag inte avfärda effekten utan bara konstatera att det är en möjlig distorsionskälla även om den är mycket liten och säkert överröstas av förstärkarens övertonsdistorsion (som faktiskt är mätbar). Vill man vara på den säkra sidan ska man välja kablar med solid ledare eller litztråd.

Så sammanfattningsvis kan vi konstatera att om man vill ha en högtalarkabel som vida överträffar alla normala högtalares prestanda så räcker det med att köpa en ganska billig högtalarkabel där ledarna sitter tätt tillsammans och har en area på minst 2,5 mm2.

Men för de av er som ändå vill ha det allra bästa och som vill föra över signalen utan några som helst biverkningar så måste det väl finnas en teknisk lösning? Ja, naturligtvis så går det att tillverka en mycket bra överföring men då skulle jag vilja kalla den för en transmissionsledning istället, eftersom det egentligen är den rätta benämningen. För att det ska fungera bra så måste vi börja med att justera lasten så den är en rent resistiv last med samma impedans vid alla frekvenser. Det ordnar man med diverse RCL-länkar. Se mitt högtalarberäkningsprogram "EzeSpeak" för mer info om det. Den här justeringen gör att transmissionsledningens resistans visserligen dämpar signalen men gör det lika mycket vid alla frekvenser vilket motsvarar att ni vrider ner volymkontrollen ett par tiondels dB. Dessutom trivs förstärkaren mycket bättre med en rent resistiv last och det förbättrar dess frekvensgång ytterligare. Nu när vi har en resistiv last så behöver vi bara tillverka en transmissionsledning med samma karakteristiska impedans. När den kopplas in till högtalaren så kommer den inte längre att ha vare sig någon induktans eller kapacitans som påverkar signalen. Nå, det låter ju jättebra, men var köper man en transmissionsledning på tex 4,3 ohm? Svaret är helt enkelt att det gör man nog inte. I varje fall så har jag inte sett någon som säljer dem än, men kanske kan den här sidan locka någon att tillverka och sälja dem färdiga. Men hur tillverkar man dem då själv? Ganska enkelt, eftersom du kan välja mellan flera olika alternativ.

Tillverka dem genom att laminera kopparfolier och plastfilm. För beräkningar se min formelsamling.
Använd en mångledarkabel (gärna partvinnad) och parallellkoppla ledarna så du får två ledare med rätt impedans.
Parallellkoppla 50ohms koaxialkablar tills du får rätt impedans. Se till att de är exakt lika långa.
Det finns fler alternativ men de här är nog de mest praktiska.

För att lyckas behövs det naturligtvis en del grundläggande kunskaper i mätteknik för att kunna justera högtalarnas impedans och kontrollmäta transmissionsledningen. Men det ska jag inte gå in på här. Om någon behöver hjälp med det här så kan jag möjligen hjälpa till med det om högtalarna är tillräckligt exklusiva och ägaren är beredd att betala för arbetet. Jag har en hög timtaxa så skicka inga förfrågningar i onödan.

Till sist en liten fråga till de som fortfarande tycker att deras 5000kr kablar gör underverk och att de är klart överlägsna all billig "lampsladd". Har ni öppnar er jättedyra förstärkare eller era högtalare och kollat vilken typ av sladd de använder internt för att koppla signalen? Antagligen finns det flera meter vanlig kopplingstråd i högtalarna. Den kostar säkert minst 5 öre metern!

Finns mer information som lär kunna mosa en hel del myter och skit som cirkulerar här inne.. Förlåt, men ni som har superdyra högtalare, och skryter om dom.. Kanske kan ni inte skryta mer sen :o/

Nåväl, gör en debatt av det här nu!!

Källan:
http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html



Edited by - ZiroX on 2002/09/02 12:30:1

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:27:04  Show Profile Send ekman a Private Message
haha ja du tror du helt seriöst på allt detta??

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:29:50  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men hur långa är kablarna i en förstärkare? int är de långa i alla fall..

skulle jag köra två st monoblock å ha stärkarna två dec från högtalarna så skulle man nog inte behöva nån dyr kabel inte.. men längden avgör..

ps, men ONEJ.. vi har redan haft 253983252083 debatter om detta.. suck..

HÖR MAN SKILLNAD SÅ GÖR MAN, INGET MER ATT SÄGA OM DET, DET ÄR UPP TILL VAR OCH EN!

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:30:45  Show Profile Send ekman a Private Message
och förresten exakt vem är det som skryter om sina dyra högtalare???
årets mest idiotiska kommentar

Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:32:04  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Hehe, vad tråkiga ni är :o)

Ja, självklart tror jag på det..
Kom med ett argument om varför jag INTE skulle göra det!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:34:44  Show Profile Send ekman a Private Message
"Till sist en liten fråga till de som fortfarande tycker att deras 5000kr kablar gör underverk och att de är klart överlägsna all billig "lampsladd". Har ni öppnar er jättedyra förstärkare eller era högtalare och kollat vilken typ av sladd de använder internt för att koppla signalen? Antagligen finns det flera meter vanlig kopplingstråd i högtalarna. Den kostar säkert minst 5 öre metern"

saxat ifrån gamuts hemsida

Outside an amplifier the two single wires, that form the loudspeaker cable, run closely together for several meters. Compare that to inside an amplifier. The wires run 1/4 of a meter and two different ways, one for the ground and one for the output. The distance between the wires is perhaps 100 mm inside the amplifier and 2 mm outside the amplifier.

The current in wires makes a force between the wires, which is proportional to the length of the wire and inversely proportional to the distance squared between the wires.

So the force is perhaps 25.000 times stronger in the loudspeaker cable outside the amplifier. It is clearly very different conditions, so the cable should not be the same.






Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:34:59  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:

och förresten exakt vem är det som skryter om sina dyra högtalare???
årets mest idiotiska kommentar





Vem bryr sig?..
Årets mest onödiga svar!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:38:34  Show Profile Send ekman a Private Message
så du tycker det är helt ok att förolämpa alla på forumet som har dyra högtalare och alla som har kablar för 5000 bara för att du känner för det?

årets mest idiotiska forummedlem

du kan ju inte ens backa upp det du skriver

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:40:08  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hmm, okej.. vi kollar i en dator. vad har man där? ..på moderkortet är det lött med silver som datan transporteras i.. går ohyggligt fort på koratre avstånd.... skulle moderkortet vara tre meter mellan varje chip(processor etc), då skulle det inte funka..
då skulle man få ta till ett bättre medium, tex fiberoptik(blir 100ggr dyrare), samma sak är det i förstärkare, man får mindre förluster iom kortare transportsträckor, då behövs det inga supertjocka induktans cepefria kablar..

visst kan man ha det om man vill men det vore massa overkill.. men eftersom att en hel del watt å signaler skall transprteras(så rena som möjligt från störningar med minimala förluster) till en högtalare som kanske står ett par meter bort, för at minska förslusterna dit så behöver man ta till lite bättre saker.. då kan det (oftast) bli lite dyrare.. skulle vilja se hur bra det låter med den tunna tråd som finns i stärkare ända ut till högtalarna..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:40:26  Show Profile Send norman a Private Message
quote:


saxat ifrån gamuts hemsida

Outside an amplifier the two single wires, that form the loudspeaker cable, run closely together for several meters. Compare that to inside an amplifier. The wires run 1/4 of a meter and two different ways, one for the ground and one for the output. The distance between the wires is perhaps 100 mm inside the amplifier and 2 mm outside the amplifier.

The current in wires makes a force between the wires, which is proportional to the length of the wire and inversely proportional to the distance squared between the wires.

So the force is perhaps 25.000 times stronger in the loudspeaker cable outside the amplifier. It is clearly very different conditions, so the cable should not be the same.







Haha tror du seriöst på att detta är relevant??

Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:40:33  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:

"Till sist en liten fråga till de som fortfarande tycker att deras 5000kr kablar gör underverk och att de är klart överlägsna all billig "lampsladd". Har ni öppnar er jättedyra förstärkare eller era högtalare och kollat vilken typ av sladd de använder internt för att koppla signalen? Antagligen finns det flera meter vanlig kopplingstråd i högtalarna. Den kostar säkert minst 5 öre metern"

saxat ifrån gamuts hemsida

Outside an amplifier the two single wires, that form the loudspeaker cable, run closely together for several meters. Compare that to inside an amplifier. The wires run 1/4 of a meter and two different ways, one for the ground and one for the output. The distance between the wires is perhaps 100 mm inside the amplifier and 2 mm outside the amplifier.

The current in wires makes a force between the wires, which is proportional to the length of the wire and inversely proportional to the distance squared between the wires.

So the force is perhaps 25.000 times stronger in the loudspeaker cable outside the amplifier. It is clearly very different conditions, so the cable should not be the same.



Mycket bra svar!!..
Håller med om det, att det inte är ett dugg samma princip. Går inte att jämföra kabeln utanför, med kabeln i förstärkaren. Skulle tro att syftet med den kommentaren var att vara spydig, och låta vis, inget annat.

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:41:41  Show Profile Send lindvall a Private Message
Är det detta som benämns "trolling"? Att mucka gräl för att det är kul?

-----------
No bull!

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:41:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag tycker att jag känner igen det där från var det nu var.
Det som ur en lite filosofisk (suck?) synvinkel kan vara lite anmärkningsvärt tycker jag är:

INGEN (eller mycket få?) av de som hör skillnader mellan kablar, har några tekniska resonemang kring varför.
De (brukar) säga nåt i stil med "Hör man skillnad, så hör man skillnad".

INGEN (eller mycket få?) av de som intresserar sej för tekniska förklaringar hör några skillnader.
De brukar framföra nåt resonemang av den typ du publicerar.

- Varför finns det (nästan) inga "tekniker" som hör skillnaderna? Skillnaderna försvinner väl inte bara för att man vet varför dom uppstår?

- Varför finns det inga "skillnadshörare" som kan ge en teknisk förklaring till varför dom hör skillnaderna? Skillnaderna beror väl ändå inte på något annat än tekniken?

Men alldeles bortsett från dessa frågor, om vad som är "si", "rätt", "fel" eller "så", så tycker jag att det är ett intressant faktum att vi ägnar mer uppmärksamhet åt de små felen än åt de stora! Alltså, alldeles oavsett var vi står i kabelfrågan.

Jag tror inte vi skall ha några ambitioner att "omvända" någon i den här frågan. Det tycks inte gå. Oavsett riktning.

Vet ni förresten hur lång en kabellängd är?

Strmbrg,

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:45:38  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
är väll inte så konstigt att signalen försämmras pga störningar från el bla å massa mer, + att det bli sämmre signalkvalité på längre avstånd.. därav ju längre avständ, desto bättre(skärmad) kabel måste du ha.. nej fel.. bör ha..

alla får göra som de vill..

jag håller mig till mitt..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*

Edited by - Robin Fischer on 2002/09/02 12:46:1
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:46:48  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja suck, undrar vad farbror Ray hade sagt om det här?
Vi har kört det så många gånger förr, men hör jag skillnad, så är det skillnad.
I min värld, med mina skivor och i mitt rum.

Ett exempel;
Kimber KS-3033 mot KS-3038.
Samma lindning, samma kontakter och samma längd.
Det enda som skiljer är ledarmaterialet. Koppar mot silver.
Stor skillnad.
Resten är en smakfråga.


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:47:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
är det förresten inte nog tjafsat om detta på detta forum?

vi kommer aldrig att komma överens.. så är det.. bara att svälja..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:48:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:



men hör jag skillnad, så är det skillnad.
I min värld, med mina skivor och i mitt rum.




That´s the spirit!

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:48:55  Show Profile Send ayayay a Private Message
Det va mycket intressant läsning. Och jag fick ju reda på en hel del.
Jag har nämligen frågat vad man skall ha för högtalarkabel? Svaren har ju givetvis varierat. Men en slutsats kan dras, och det är att de flesta rekommenderade svindyr kabel.

Jag har visa "elektrofreaks" runt mig (däribland min far) som har sagt precis som du, varför ha svindyr kabel på utsidan av högtalaren när den som sitter på insidan antagligen inte lär vara så värts bra.

Min fråga lyder: Vilken typ av högtalarkabel kör du med?

Det finns en kabel som heter RKUB (används av båtvarven för deras 12V dragningar) den har mycket finkoppar i sig är på 2x2,5 kvadrat eller 2X4 kvadrat.
Kan denna vara någonting att köra med?

*rörande rör, berör
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:48:58  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:

så du tycker det är helt ok att förolämpa alla på forumet som har dyra högtalare och alla som har kablar för 5000 bara för att du känner för det?

årets mest idiotiska forummedlem

du kan ju inte ens backa upp det du skriver



Beror helt på hur man tolkar vad jag skrev..
eller hur mycket man tar åt sig!
Ta och motargumentera istället för att brusa upp för ingenting!
Dessutom så var det där en personlig förolämpning du skrev nu, som var helt onödig!

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:51:47  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ayayay, du vet väll att signalen försämras när det transportera i ett medium? jo kortare sträcka desto mindre förlust, därav dessa små kavlar i en stärkare..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:51:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okey boys... Easy now!!

Detta är ett "hett" ämne, och det vet ZiroX trotts att signaturen bara har 12 postningar på forumet...

Inga skyttegravar här tack, jag känner redan att det kliar i mina modereringsfingrar...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:53:10  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
det bästa vore att ha billig kabel, med 10cm till högtalarna, eller "relästationer" men det.. ja.. tänk..

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:54:03  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Hej!


INGEN (eller mycket få?) av de som hör skillnader mellan kablar, har några tekniska resonemang kring varför.
De (brukar) säga nåt i stil med "Hör man skillnad, så hör man skillnad".

INGEN (eller mycket få?) av de som intresserar sej för tekniska förklaringar hör några skillnader.
De brukar framföra nåt resonemang av den typ du publicerar.





Anledningen till detta kan ju vara att de icketekniska personerna hör skillnad pga inbillning eftersom de inte vet att det inte borde vara skillnad ELLER så inbillar sig de tekniska personerna att det inte är nån skillnad eftersom deras fysikaliska modeller säger att det inte skall vara skillnad.

Jag vet inte (och skulle aldrig kunna veta) vilket som är sant, ty om man inbillar sig så vet man ju inte om det... är världen vi lever i verklig?....

för att vara ännu mer filosofisk så borde man kunna säga att var och en skapar sin egen verklighet beroende vad man tror på...



Edited by - norman on 2002/09/02 12:58:4
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:54:17  Show Profile Send ekman a Private Message
du förolämpade ju forummedlemmar så jag tänkte att du kanske förstår enklare om man förolämpar tillbaka?

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:54:40  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jo det är allt sant. Men som sagt, man måste fråga.

*rörande rör, berör
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/02 :  12:55:15  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:

Det va mycket intressant läsning. Och jag fick ju reda på en hel del.
Jag har nämligen frågat vad man skall ha för högtalarkabel? Svaren har ju givetvis varierat. Men en slutsats kan dras, och det är att de flesta rekommenderade svindyr kabel.



Förstår det, men inte jag. Jag är utbildad till elektriker, så jag vet det mesta om störningar och liknande. Att ha en väl skärmad kabel borde göra stor betydelse, dessutom en fåtrådig, kort kabel. Anser jag vara det bästa, om man nu vill vända sig till faktan..

quote:

Jag har visa "elektrofreaks" runt mig (däribland min far) som har sagt precis som du, varför ha svindyr kabel på utsidan av högtalaren när den som sitter på insidan antagligen inte lär vara så värts bra.



Det är skillnad på insidan och utsidan ändå, speciellt avståndet och anpassningarna.

quote:

Min fråga lyder: Vilken typ av högtalarkabel kör du med?


Vanlig proson flat kabel 2.0 kvadrat.
Vet att det inte är något vidare igentligen,
har datorn precis jämte så det borde bli störningar.

quote:

Det finns en kabel som heter RKUB (används av båtvarven för deras 12V dragningar) den har mycket finkoppar i sig är på 2x2,5 kvadrat eller 2X4 kvadrat.
Kan denna vara någonting att köra med?



Kanske, bara att testa :o)

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000