HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ply 3,4 s + NAD S300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boobe
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:09:56  Show Profile Send Boobe a Private Message
Jag planerar att införskaffa ett antal meter av Supra ply 3,4 s. Anledningen till detta är att jag uppmärksammat att stereon låter bättre med kablar.

Nåja, min fråga är ifall jag har någon nytta av "s"-modellen. Anledningen till min fråga är att förstärkaren, Nad S300, inte har någon jord i nätbrunnen. Ply 3,4 s skall ju till anslutas jordskruven på förstärkaren. (Och även till högtalarterminalerna hör och häpna) Men ifall nätkabeln inte är jordad torde väl den omskrivna och förmånliga effekten utebli.

Jag vet att någon, (var det herr Nord månne), ställde en fråga tidigare om jordningen av ovan förstärkare, men jag minns inte vilket svar han fick. Kan man kanske ansluta förstärkaren till "äkta jord", eller vad det heter. Alltså "dra-ned-ett-järnspett-i-marken" syndromet?


Frid
Rober

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:27:30  Show Profile Send ekman a Private Message
jordgrejer på 3,4an ska bara anslutas i förstärkarsidan inte i högtalarsida
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:16:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
mellan högtalarterminaler brukar det finnas (ibland) nån skruv där det går ansluta skärm...

test på 3.4S finns på www.tnt-audio.com, killen är helt lyrisk över vilka skillnader skärmen gör...läs testet, du kanske får några tips där...annars mejla Jenving, de borde veta detta med tanke på att S300 är en rätt vanlig amp..
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/09/03 :  18:01:35  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:
Originally posted by Boobe

Jag planerar att införskaffa ett antal meter av Supra ply 3,4 s. Anledningen till detta är att jag uppmärksammat att stereon låter bättre med kablar.



Om inte annat så lär den ju låta mer än vad den gör utan kablar! (kunde inte hålla mig, hoppas det är ok
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/03 :  19:42:00  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jordningen i nätet är skyddsjord. Om du jordar i förstärkaren så ska andra pryttlar kopplade till förstärkaren helst vara ojordade (dvs ej ha kontakt med förstärkarens jord via nätkontakten). Vissa pryttlar, som har flytande och isolerad jord på utgång/ingång jämfört med chassijord (ex Monarchy DIP) eller ej är kopplade via signalkablar (trafo såsom MF X-PSU) ska om jag förstått det rätt jordas med förstärkarens chassijord gemensamt med nätkontakten.

Skärmningen av Ply är bara för att minska störningar ut och in. Ska anslutas bara på förstärkarsidan.

Thoma
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/03 :  19:54:50  Show Profile Send AKA a Private Message
Ehhh... Säg det på Björnligespråk..
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/09/03 :  20:30:32  Show Profile Send linkan a Private Message
Vira fast skärmen runt fötterna på stärkaren men anslut inte den till högtalarna
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:33:04  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Kan någon förklara för mig vad detta går ut på? tack =
Go to Top of Page

Boobe
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:22:48  Show Profile Send Boobe a Private Message
Kamrater!

Tack för synpunkterna. Jag vet att skärmen skall anslutas till jordskruven på förstärkaren, men då förstärkaren inte är ansluten till nätjord, (det finns bara två stift i nätbrunnen), så undrar jag ifall det gör någon skillnad ifall jag ansluter skärmen till jordskruven.

Yalpa: Tack för tipset, jag mailar Jenving så får vi se. Har lusläst TNT-Audios test, (det var denna som fick mig att fastna för kabeln från början), och där finns inget att hämta.

Terminator: Det var ju lixom det som var själva skämtet, så tack för att Du underströk det åt mig. Ja alltså, alla ni som säger att kablar inte gör någon skillnad. Prova att lyssna utan ett tag så ändrar ni er nog.....


Frid
Rober
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:52:23  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jordningen i vägguttaget är en skyddsjord, dvs höljet blir inte strömförande om fel uppstår i apparaten.

Kontakten till förstärkaren kan vara ojordad eller jordad vilket kan ge olika effekter, man bör ha koll på så att man inte jordar fel.

Om kontakten är ojordad, finns ingen möjlighet att via nätsladden koppla samman utrustning som skall eller bör jordas i förstärkaren som inte är kopplad till denna. Sådan utrustning finns på marknaden. Prylar som har skild chassijord mot signaljord kan då ge stötar om man tar på detta chassi och samt förstärkaren, eftersom de kan ha skild potential. En sådan pryl är Monarchy DIP/Superdrive med transformatorkopplad jord på signalen (jodå, jag har fått några stötar när jag använt denna...). En annan är ex. Musical Fidelity X-PSU, eftersom denna ej är kopplad till systemet via signalkablar.

Övriga komponenter kopplad i systemet är oftast jordade till förstärkaren via signalkablarna. De ska då inte helst jordas via nätsladden (eller bör isoleras från förstärkaren), då kan brum uppstå.

I mitt system måste jag koppla skivspelarens (motorsystemet) nätjord till förstärkarens jord via nätsladden (alltså använder jag en jordad förgreningsdosa till dessa två, och ojordade till övriga prylar):

Det induceras nämligen en väldigt liten jordslinga om jag inte gör detta. Trots att tonarmen redan är jordad. Fråga mig inte varför, eftersom det inte finns någon koppling mellan skivspelarens motorsystem och tonarmsjord eller signal. Dock är skivtallriken jordad via nätsladden, vilket kanske är orsaken till det lilla brummet när skivspelaren inte är jordad.


Plykabeln 3.4s skall dock jordas i förstärkaren, oavsett om den är jordad i ett jordat nätuttag eller inte

Edited by - Thomas A on 2002/09/03 22:54:19
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/04 :  01:11:18  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Med risk för att totalt idiotförklara mig själv, men jag måste fråga för att vara på den säkra sidan.

Supra Ply 3.4S, jordningskabeln bör kopplas till "gnd" inkoppling på förstärkaren? Gnd = ground?

Tycker annars att skärmning av analoga kablar inte bör underskattas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000