HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kretskorts metod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:40:54  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Behöver tips om effektiva och bra metoder för att etsa kretskort. Normalt brukar jag utgå från en Photoshop eller Illustrator bild. Brukar sedan skriva ut två ex på transparent film i en laserskrivare. Dessa brukar jag sedan lägga i sandwich för att få tillräcklig svärta. Använder sedan ett gammalt halvkroppssolarium som belysningskälla.
Det fungerar bra med slutsteg och vanliga IC och diskreta kretsar. Nu ska jag emmellertid ge mig i kast med en DAC och där har jag att göra med en färdig layout och ytmonterade kretsar. Det är för fint för att min vanliga metod ska fungera. Hur gör jag?
Layouten ligger i en pdf.
http://www.diyhifi.dk/projekt2.html
H/S

Staffan Rådelius

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:43:16  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Sök, det var en som presenterade en metod nyligen som gav svinbra resultat!

Tror det var Swede, eller StefanB... nån på S var det iaf

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/31 :  11:06:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du ska göra riktigt komplicerade scheman kan det vara värt att fundera på att låta någon firma tillverka kortet åt dig, då har man ju dessutom möjlighet att använda (åtminstone) två-lagerskort vilket nästan är ett måste om man har komplicerade kretsar med jordplan och så.
Kostar inte så många hundra om man använder "rätt" företag

På ett annat formum tipsade de om http://www.olimex.com/pcb/index.html

har dock aldrig använt dem själv så jag kan inte uttala mig om resultat eller pålitlighet.

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/10/31 :  11:19:57  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Kolla in hur jag gör. Använder mig av en standard 100W glödlampa och får riktigt bra resultat.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19316

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/10/31 :  11:35:50  Show Profile Send radelius a Private Message
Swedes metod är precis det jag använder, till skillnad från källan. Det duger tyvärr inte för pillimariska layouter. Tvålagers layouter har jag ingen tanke på att göra själv men jag vill gärna klara enkelsidiga på egen hand.

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:22:31  Show Profile Send TLovskog a Private Message
I tråden som Swede hänvisar till har skrivit lite om Olimex, som är det företag jag använder när jag skall göra mönsterkort (för 1 eller 2 lager).

Med dagens dollarkurs är priset (26 USD) så lågt att det inte finns någon anledning att göra det hela själv.

Kanon resultat, tar visserligen en vecka eller så, men då får du genomplätterade vior, lödmask, screentryck och ytfinnish SnPb på alla paddar. De klarar också ner till 0.2mm line/spacing.

Olimex tar emot PDF, om än lite motvilligt. Dock tar de 5 USD extra har jag för mig.

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:10:55  Show Profile Send radelius a Private Message
Bra att veta. Jag prövade på vinst och förlust att bara använda ett enkelt blad av transparent film och det fungerade faktiskt. Det blev inget lysande resultat men det är OK. De smalaste banorna blev lite naggade i kanterna.
Men som sagt 26 USD kan det nog vara värt att få ett snyggt resultat.
Tack!

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/11/01 :  14:38:04  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Använder en vanlig skrivbordslampa, så här:


Brukar belysa 45 minuter med ett färskt kort, en timme med äldre.
Skriver ut på vanligt papper med laserskrivare och brukar rita med tusch på banorna så att de ska bli helt ogenomskinliga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000