Author |
Topic |
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/10/11 : 20:55:54
|
En tanke slog mig häromdagen att det borde funka med gigantiska bafflar till panelhögtalare. Någon som kan fylla i för- och nackdelar med detta?
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/11 : 21:18:36
|
Nackdelarna är ju rätt uppenbara. Dom blir STOOOORA. Fördelar, ja det skulle säkert låta bra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/10/12 : 15:44:57
|
Ähh, storleken har väl ingen betydelse heller...
Rent teoretiskt sett borde det väl gå bygga in ett par paneler i en innervägg, men förutom att det borde låta bra, vilka effekter ger bafflarna på en dipol?
Ett bredbandselement ska ju tydligen ha en rätt så stor baffel för att inte bli alltför bassvag, men paneler har jag aldrig sett med baffel. Beror det enbart på att dom blir skrymmande?
//Johansson - Väldans Vetgirig... |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 13:58:34
|
Du får två effekter genom att sätta en panerlhögtalare i en vägg: Du slipper den kortslutning av basen en öppen dipol ger, dvs mer bas. Du får ett annat strålningsdiagram från högtalaren. En öppen dipol har strålningskaraktäristik som en 8:a. Ingen energi åt sidorna. Det påverkar hur du upplever högtalaren. Tydligheten från en panel kommer inte bara från den låga massan och friheten från lådljud, utan även från att den har stark direktivitet mot lyssnaren och ger därmed mindre reflexivt fält än en rundstrålande högtalare ger. På grund av sin stora yta kommer panelhögtalaren fortfarande att ha direktivitet i högfrekvensen, men du låter rummet vara med i större utsträckning i lägre frekvenser. /Martin |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 14:35:12
|
Detta har gjorts av flera Magnepanägare som monterat s.k. vingar på sina Maggies. Jag som också är Magnepanägare tycker dock att detta är att flytta den i mina ögon på alla punkter överlägsna tekniken tillbaka in i lådhögtalarträsket.
Vidare kan ju nämnas att Magnepaner redan har en viss baffel med tanke på att membranet inte sträcker sig från kant till kant. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 18:14:41
|
Kan inte annat än hålla med Pinhead. Varför skulle man förstöra just det som är bra med dipoler och paneler? |
/Daniel
'hellre än bra!' |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 20:04:10
|
Vad är en Baffel? |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 11:16:51
|
Infinity IRS V, magnetostater dipol med "vingar". Går ned till 70Hz sen tar servostyrda bastorn över
Baffel är själva frontväggen i högtalaren där elementen är monterade. Öppen baffel är när det inte finns någon "låda" eller bakvägg (i lådan) bakom baffeln. |
Think different.
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 11:18:54
|
Tack
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|