HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Magnetostat med baffel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:55:54  Show Profile Send Johansson a Private Message
En tanke slog mig häromdagen att det borde funka med gigantiska bafflar till panelhögtalare. Någon som kan fylla i för- och nackdelar med detta?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  21:18:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nackdelarna är ju rätt uppenbara. Dom blir STOOOORA.
Fördelar, ja det skulle säkert låta bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:44:57  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ähh, storleken har väl ingen betydelse heller...

Rent teoretiskt sett borde det väl gå bygga in ett par paneler i en innervägg, men förutom att det borde låta bra, vilka effekter ger bafflarna på en dipol?

Ett bredbandselement ska ju tydligen ha en rätt så stor baffel för att inte bli alltför bassvag, men paneler har jag aldrig sett med baffel. Beror det enbart på att dom blir skrymmande?

//Johansson - Väldans Vetgirig...

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/12 :  16:03:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske du skulle titta på http://www.svalander.se/anlag/hogtalare.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/23 :  13:58:34  Show Profile Send Martin N a Private Message
Du får två effekter genom att sätta en panerlhögtalare i en vägg:
Du slipper den kortslutning av basen en öppen dipol ger, dvs mer bas.
Du får ett annat strålningsdiagram från högtalaren. En öppen dipol har strålningskaraktäristik som en 8:a. Ingen energi åt sidorna. Det påverkar hur du upplever högtalaren. Tydligheten från en panel kommer inte bara från den låga massan och friheten från lådljud, utan även från att den har stark direktivitet mot lyssnaren och ger därmed mindre reflexivt fält än en rundstrålande högtalare ger. På grund av sin stora yta kommer panelhögtalaren fortfarande att ha direktivitet i högfrekvensen, men du låter rummet vara med i större utsträckning i lägre frekvenser.
/Martin
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:35:12  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Detta har gjorts av flera Magnepanägare som monterat s.k. vingar på sina Maggies. Jag som också är Magnepanägare tycker dock att detta är att flytta den i mina ögon på alla punkter överlägsna tekniken tillbaka in i lådhögtalarträsket.

Vidare kan ju nämnas att Magnepaner redan har en viss baffel med tanke på att membranet inte sträcker sig från kant till kant.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:14:41  Show Profile Send desoto a Private Message
Kan inte annat än hålla med Pinhead. Varför skulle man förstöra just det som är bra med dipoler och paneler?

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:04:10  Show Profile Send mace a Private Message
Vad är en Baffel?

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:16:51  Show Profile Send Lelle a Private Message
Infinity IRS V, magnetostater dipol med "vingar". Går ned till 70Hz sen tar servostyrda bastorn över

Baffel är själva frontväggen i högtalaren där elementen är monterade. Öppen baffel är när det inte finns någon "låda" eller bakvägg (i lådan) bakom baffeln.

Think different.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:18:54  Show Profile Send mace a Private Message
Tack

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000