HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:23:09  Show Profile Send ottoman a Private Message
Är på väg att uppgradera min förstärkare så jag tänkte se om man kan få lite kloka råd här, har nämligen svårt att bestämma mig.
Anläggningen som jag kör med idag är, Cambridge C500 försteg och rotel RB980bx slutsteg, till detta har jag en Marantz CD6000ose CDspelare och B&W 603or.

Nu till frågan, funderar på två stycken P500 slutsteg från Cambridge o köra biamping, de är ju löjligt billiga, men hur bra låter de? hur ska man klassa dessa steg, jämfört med H/Ks 670 förstärkare som har fått mycket bra kritik? eller om man jämför med min gamla Rotel steg? den har ju några år på nacken, utvecklingen har ju gått vidare. Eller är det bättre att lämna för/slutsteg historian o satsa på integrerad förstärkare nu när man har så begränsad budget till hifin (bilen ska få sig lite trimm o lite annat över vintern ).

Så borde man lämna kvar C500 försteget oskaffa sig två P500 slutsteg, eller kanske skaffa sig en Marantz PM7200 integrerad förstärkare, eller en HK670 kanske?

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:40:45  Show Profile Send Ell a Private Message
Jag har lyssnat på 2 st P500 BiAmpat, låter hur bra som helst.
Skall dessuton till Hifiklubben idag och hämta 2 st.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:58:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog oxå satsa på 2 P500, 670 är inte den mest roliga förstärkaren på marknaden och är inte den nyaste heller. Dock så händer det inte så mycket på förstärkarsidan, så vem vet om det blir så stor skillnad emot ditt rotelsteg ?!?
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/31 :  11:40:43  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag tycker cambridge lätt lite vasst när jag testa med B&W dm309
+ så är väl hk 670 kraftigare än cambridge stegen ??
annars låter dom väldigt trevligt!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/02 :  04:47:01  Show Profile Send niklas a Private Message

Jag skulle inte tro att varken två P500 eller en HK670 skulle ge Dig en kvalitetshöjning av ljudet. Snarare tvärtom faktiskt. Rotelsteget är helt ok (fortfarande, det händer inte så mycket som en del företag påstår) och Du borde istället kika på ett annat försteg. Som jag ser det.

Bästa receptet är givetvis, som alltid, att provlyssna för att se vilken väg som är den bästa för Dig. Personligen är jag övertygad om att försteget är den svagaste länken.


Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/02 :  06:12:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns väl ett råd mellan tummen och pekfingret att nästa uppgradering på stärkarsidan bör kostas det dubbla mot de tidigare.

Bravo
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/11/02 :  07:58:44  Show Profile Send ottoman a Private Message
ok, jo det är därför jag är så osäker på denna uppgradering, är inte heller säker på att det blir just en uppgradering, men vad säger ni om Marantzen PM7200, är den nåt att ha, hittar ingen info om den på nätet förutom teknisk fakta.
Självklart är porvlyssning det bästa att göra men jag har ingen möjlighet att provlyssna nåt av de grejer förutom HKn, men de är så motvilliga att låna ut grejer hem så det är ingen ide att prvlyssna en förstärkare i affären med helt andra kablar, cdspelare o högtalare än vad man har hemma tycker jag.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/02 :  09:15:30  Show Profile Send Poe a Private Message
Håller med Niklas. Slutstegen är säkert nog inte den svagaste länken. Vad är det du vill uppnå med en uppgradering? Vilka B&W 603 är det du har, ver. 1, S2 eller S3? Min erfarenhet är att dessa serier skiljer sig avsevärt åt i ljudkvalité.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/11/02 09:16:06
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/11/02 :  11:42:57  Show Profile Send ottoman a Private Message
Har ett par S2er, tycker att min anlägning låter hyffsat bra, men tänkte förbättra det lite, då valde jag att byta ut slutsteget för det är så gamalt, men som ni säger så är det kanske bättre att uppgradera försteget istället
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/02 :  13:19:34  Show Profile Send Poe a Private Message
På pappret ser ditt system ganska välbalanserat ut. Förutsatt att du experimenterat med placeringa av högtalare och har bra kablage så är det svårt att direkt säga vad du ska testa. Min erarenhet säger mig dock att en högtalaruppgradering ger mest för pengarna, speciellt då som i ditt fall, anläggningen är jämt balanserad, men för all del, ta hem ett nytt försteg och testa.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:42:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har du möjlighet så skulle jag jobba lite med rummet innan du börjar med elektroniken. Du kan för en struntsumma uppnå samma resultat som en betydligt bättre CD spelare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:31:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Micke Y"s råd bör du tänka på "ottoman", väldigt ofta är rummet och rumsakustiken den bov man egentligen jagar när något inte är riktigt bra.
Risken med att uppgradera inan man sätt över rummet är att problemen kvarstår och man blir besviken.

Bravo
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:36:55  Show Profile Send niklas a Private Message

Ottoman, hur menar du med att du inte kan provlyssna? Hur långt har du till närmaste affär?

Om du inte lyssnar på grejerna innan är chansen väldigt stor att du blir missnöjd. Man ska aldrig "chansa" när man inte behöver.

Ofta får man låna hem ett demoex av affären innan man bestämt sig. Brukar gå till som så att man betalar, helt eller delvis, för varan och är man inte nöjd så är det bara att lämna tillbaka den. De flesta handlare är införstådda med att man som kund vill lyssna hemma i lugn o ro. Fråga själv så får du se!

Ett tips kan ju vara att låna hem tex. Marantzen och ett försteg i samma prisklass. Ganska säker på att du kommer vilja behålla din Rotel tillsammans med det nya försteget... Sen kommer ju det angenäma problemet att välja rätt försteg. Men det är en annan femma...

Lycka till!


Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/11/04 :  08:32:31  Show Profile Send ottoman a Private Message
Har precis möblerat om och högtalarna har fått sig en "bättre" placering har inte provlyssnat än håller på o kortar ner högtalarkablaran, ska bli spännande att se om jag hör nån skillnad

niklas: finns en hifiaffär här jag bor, men de har bara HKn av de grejer som jag funderade på, och HKn är jag lite tveksam om. Men de har Rotel i sitt sortiment, kanske ska satsa på en ny Rotelförsteg, iaf ta o provlyssna så får jag se.

Poe: tror att mina kablar passar bra till systemet, Prisma biwire till högtalarna och hemmagjorda rca kablar
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/04 :  08:35:34  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har inte läst hela tråden och smyger in en egen fråga:
Någon som lyssnat på både Amplifix och Vincent SV-233 och kan jämföra ljudintrycken mellan dem?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  08:39:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
Roq

har ägt en amplifix och lyssnat på Vincent
Amplifixen är mer detaljerad men också "tråkigare", mer
oengagerande, Vincent drar mot lite mörkare klang medan
amplifixen är ganska neutral, sedan är det upp till var och en vad
man gillar mest

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  11:09:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vincenten är intressant inte minst prismässigt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/04 :  13:25:29  Show Profile Send Roq a Private Message
larsho: Japp, jag har redan en SV-233 och har egentligen inget enskilt att klaga på. Jag är dock nyfiken på andra stärkare - "gräset är alltid grönare..." du vet Det är nämligen en kille som skulle kunna tänkas byta sin Amplifix mot min Vincent men jag vet inte....
Kommer inte i närheten av nån Amplifix för provlyssning så vi får väl se men jag tror inte det blir nåt byte.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  13:33:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tja är du nöjd så är det ju ingen brådska, amplifixen är
ingen dum förstärkare, kanske bättre andrahandsvärde än Vincent,
båda är fina byggen, är Vincent helbalanserad ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:58:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Balanserad ja. Jag kör dock obalanserat.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:03:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo men är den helbalanserad ?? finns det en egen utgång
för balanserad signal ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:05:15  Show Profile Send Roq a Private Message
"finns det en egen utgång
för balanserad signal ??"

Jadå
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:14:33  Show Profile Send ottoman a Private Message
måste säga att det blev bättre nu när jag ändrat högtalarnas placering, schysst :)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:06:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Trevligt ottoman! Det är inte första gången man har hört den kommentaren här på forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000