HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Material och densitet i väggabsorbent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/10/31 :  01:48:36  Show Profile Send Pelle a Private Message

Letade bland gamla trådar men hittade inte det jag sökte. Funderar på att slänga ihop någon slags absorbent för att dämpa 1:a reflektionerna från mina högtalare. Golvstående (flyttbara), med stenullsskivor (5 cm), ca 120*60 cm. Låter det som en bra början? För och nackdelar? Vilken densitet skall skivorna ha?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/31 :  02:44:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Pressat mineralull är kanske bättre?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/31 :  02:47:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
Och lite mer än 5cm är nog at föredra annars verkar dom inte i så brett frekvensområde, det beror hur långt du har till väggarna o dylikt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/31 :  11:05:55  Show Profile Send celef a Private Message
isovers 100mm vvs-skiva är perfekt för ändamålet.

sound pollution
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:53:50  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
celef: Var hittar man den?

/Simon
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:58:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som sagt Isover har en pressad mineralullsskiva som de kallar väggskiva i standardmått 60x120x5. Ganska tung och stadig. Den är perfekt och finns på din byggmarknad. Vart paket brukar vara 10st skivor i = två dubbla som basabsorbent i hörnet och enkla för sidoreflexen+ + någon i taket.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:59:24  Show Profile Send Pelle a Private Message

Hur gör bygger jag basabsorbenten i hörnet med de dubbla mineralullsskivorna? Vilka frekvenser kan jag räkna med att den dämpar?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/11/01 :  15:14:15  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Micke Y: Hur högt i frekvens dämpar den ungefär?.. tänkte att om densiteten är för hög i ytan så dämpar den ju inte så bra i diskanten...

/Simon
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:18:33  Show Profile Send celef a Private Message
"celef: Var hittar man den?"

bäst är att kontakta isover om återförsäljare.

"Vilka frekvenser kan jag räkna med att den dämpar?"

en friktionsabsorbent omvändlar rörelse till värme och därför skall friktionsabsorbenten placeras med ett avstånd från reflekterande vägg 1/4 till 1/8 av ljudvåglängden. (därför är det underligt att de flesta dämpar sina högtalarlådor med tunna lager av akustilux som häftas eller limmas fast på lådväggarna!)

"tänkte att om densiteten är för hög i ytan så dämpar den ju inte så bra i diskanten..."

jepp, så är det!


sound pollution
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:03:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Pelle

Precis som du tänkte, bygg en ram med lämpligt utseende och med 60x 120 i innemått. Sätt i plattorna och klä med tyg. Ställ de tvärs över hörnet eller i 45graders vinkling om du förstår vad jag menar.

Hur lågt de dämpar? vet inte men de tog bort min 50Hz nod men 31 Hz verkar vara kvar. Ungefär.

För första reflexen så kan du sätta in rundtav iställer för den ena skivan så får du diffursionen som behövs.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/11/02 :  02:53:05  Show Profile Send Pelle a Private Message

Min rumsresonans ligger ovanför 51 Hz så det borde hjälpa.

"För första reflexen så kan du sätta in rundstav iställer för den ena skivan så får du diffusionen som behövs."

Ett lager 5 cm stenull + ett lager rundstav limmad som en "vägg" bakom stenullen? Är det det du menar?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/02 :  04:24:25  Show Profile Send subside a Private Message
quote:

"celef: Var hittar man den?"

bäst är att kontakta isover om återförsäljare.



Prova med http://www.isolator.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:46:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Pelle

Exakt.

För alla andra: bygg nu ni också, Ni kommer inte att ångra Er.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/11/03 :  01:58:41  Show Profile Send Pelle a Private Message

Gissningsvis borde olika diameter på rundstavarna vara att föredra. Först en på 3cm, sedan en på 2 cm, sedan en på 4 o.s.v för diffusera bättre.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:29:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Pelle

Du har så rätt så...

Sen kan det bli många meter rundstav och den är ju inte helt gratis så det blir väl en avvägning. Trekant stavgår också bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/12 :  12:58:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Vanligtvis klär man med ett snyggt tyg, men kan man använda målarduk?
Min fru är hobbykonstnär, tänkte att man kunde utnyttja henne
Eller är målarduk för tät?
/Jonas
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:42:18  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Det där är en mycket bra fråga! Målarduk med målat motiv, går det att använda som "tyg" på absorbentereller diffusorer?

Edited by - Ondjultomte on 2003/11/12 15:30:10
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:16:54  Show Profile Send dude a Private Message
kan man blåsa genom tyget utan större ansträngning funkar det bra. Lägg iinte fäerg över hela ytan om ni målar en tavla, då skiter det sig... :)

/mats

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:55:57  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
Jag tror att vvs- skiva och markskiva är samma sak, finns på alla brädgårdar och av olika, likvärdiga märken. Tror att de är bättre för basabsorbering än den lättare och fluffigare väggskivan. Köpte ett paket idag, tre skivor med måtten 1200x600x70. Tunga och dyra, 350 kr...
Ska placeras diagonalt i hörn som beskrivs ovan. Får se om det hjälper!

Edited by - patrikf on 2003/11/12 16:59:03
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:05:59  Show Profile Send patrikf a Private Message
Vet inte om jag blivit galen, men jag tycker faktiskt att det är skillnad!!! Mindre muller, men lågbasen är kvar. Hoppas det inte är inbillning!
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:36:31  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Har du "byggt in" alla dina hörn nu ? eller bara 2 st?
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:59:59  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag köpte ett paket och ställde två skivor på varandra. Eftersom jag tyckte att det verkade ge effekt åkte jag nyss iväg och handlade ett paket till. Hittade 80 mm tjocka den här gången, för 400 kr, suck... Så nu har jag dessa i två hörn, på bägge sidor om lyssningssoffan. Två skivor på varandra blir 240 cm högt. Jag har 270 i takhöjd. Är det viktigt att skivorna når ända upp?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:31:25  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror inte vvs- och markskiva är samma sak då den ena är av glasull å den andre är av stenull, dessutom skiljer det i densitet. hög densitet är bra vid låga frekvenser, å tvärtom (bäst är en mix). det är viktigt att det är tätt å inga glipor mellan volymerna bakom resp framför absorbenten då, som jag förstår det, "ljudvågen" likt vatten (eller elektroner) tar den lättaste vägen (absorbenten utgör ju ett motstånd)

sound pollution
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:59:51  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
Jag tror att glas och stenullsskivor har samma funktion. Det är ju en smaksak när man bygger hus? Om de sen har olika aukustiska egenskaper låter jag vara osagt...
De absorbenter jag beskriver ska stå i hörn och absorbera bas, då är det väl bra med hög densitet!?
Jag tror också att det är skillnad på vågrörelser och strömmar. Strömmar tar den lättaste vägen, Ljud är vågrörelser som utbreder sig och studsar omkring på oönskade sätt i våra kvadratiska rum. Så vitt jag förstår ska absorbenten omvandla (vara motstånd)rörelseenergin i luften till värme.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:16:28  Show Profile Send patrikf a Private Message
Kollade in densiteter på skivor på isolators sida.http://www.isolator.se/prisbok/Flik02_18-22.pdf VVS-skiva väger 35 kg/m3 Markskiva väger 140 kg/m3. Det borde göra markskivan till ett bättre val för basabsorbent, om nu hög densitet är bra för det ändamålet. Jag är säker på att den dämpar diskanttoner mycket bra med!
Nackdelen är dock priset.

Edited by - patrikf on 2003/11/12 20:21:03
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/13 :  01:28:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hur är de att handskas med? Massa läskigt damm som sticks o ger sillicoslunga?

edit:damer är ju inte läskiga

Edited by - Matrixen on 2003/11/13 01:30:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000