HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka film-favoriter (scores) har ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/30 :  13:49:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vilken filmmusik gillar ni? Jag menar huvudsakligen orginalskriven musik för film (scores).

Något som är trist med många scores är att de har för få teman och därför ofta innehåller mycket upprepning.

Om ni har tips på bra scores så är jag nyfiken på att höra om era favoriter och köptips!

Här är några av mina favoriter som jag själv har som inte upprepar sig speciellt mycket om ens alls:

"Nikita" och "The Big Blue" av Eric Serra
"The Lion King" av Hans Zimmer
"The Lion King Collection" Zimmer och Lebo M
"Hair" (Galt MacDermot kompositör? Milos Forman regi)
"The Star Warst Trilogy" av John Williams
"Spirit, The Stallion of Chimarron" Hans Zimmer och Bryan Adams

Följande förtjänar att nämnas.

"Princess Mononoke" av Joe Hisaishi
"1492 Conquest of Paradise" Vangelis
"The Mission" av Ennio Morricone
"The Last of Mohicans" av Trevor Jones och Randy Edelman
"Disney's Tarzan" Mark Mancina och Phil Collins

Det finns så mycket mer men dessa kom jag att tänka på i första hand. Det finns ju många filmer som har minst ett bra musiktema, men många filmer är typ 1-hit-wonders och håller knappast för en hel skiva.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/10/30 :  16:24:34  Show Profile Send emp a Private Message
Clockwork Orange och "gamla" Star Wars
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:31:53  Show Profile Send svejk a Private Message
Zbignev Preisner är en av mina gudar när det gäller filmusik. En samling Preisner Music är grundkurs. Finns till midprice har jag för mig, rekomenderas stenhårt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/10/30 :  20:02:41  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag tycker att Dances with wolves av John Barry är mycket bra. Filmen likaså.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:58:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Thin Red Line har en dov stämning som ibland passar med humöret, annars blir jag oftast besviken på filmmusik. Det liksom passar bilderna men står inte alltid självständigt.

TRL har en ljudkvalitet som överträffas det mesta med bl. a. bas som går under 20Hz.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:08:34  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Allt med Danny Elfman, Tim Burtons hovkompositör. Tex Nightmare Before Christmas, Beetlejuice, Edward Sissorhands. Han har också gjort Simpsons signaturmelodi. Spelade i Oingo Boingo förut.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/31 :  01:19:38  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Mitt val är givet: "Underground" (Film av Kustorica, musik av Goran Bregovic). Fantastisk musik!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/31 :  01:35:31  Show Profile Send pesa a Private Message
Gladiator, Star Wars, Den siste mohikanen och Dansar med vargar får nog räknas som mina favoriter...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/31 :  08:19:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
TRL har en ljudkvalitet som överträffas det mesta med bl. a. bas som går under 20Hz


När jag läste temat så tänkte jag direkt på denna!!! Jag kan se filmen bara för att höra soundtracket. Det är något alldeles magiskt. Funkar dock nog inte så bra utan att man ser filmen samtidigt. Detta är den bästa filmmusik som gjorts på senare år som jag har hört.

Annars är ju Morricone en helgjuten kompositör.

Filmmusik som påverkat mig mest: Hajen - dessa toner ekar fortfarande i mina öron om jag badar när det är mörkt. Vet inte om detta är positivit dock

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:03:05  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Gladiator, Interview with a vampire, Starwars, Sagen om Ringen, 5th Element för att nämna några.

Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:19:15  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Sagan om Ringen är väl min första rekommendation, väldans vacker musik!
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/31 :  12:40:34  Show Profile Send pegul a Private Message
Musiken till "Spelaren", "The Player", är väldigt bra.
Har tyvärr inte skivan själv. En kompis har den dock.
Är svår att få tag på så det kanske är ett dumt tips. Sorry!

Han som gjort musiken har även gjort musiken till "American beauty" och "Six feet under" (som är en riktig favorit-TV-serie för mig ).
Ingen "tung" eller sentimental musik. Mycket percussion och rytmer. Luftigt och "händelserikt". Passar utmärkt ihop med handlingen i Spelaren. Musiken är som ett litet "urverk" med massor av olika rytmer som passar bra till den skruvade plotten och intrigerna.

Mvh
/pegul

PS: Hoppla! Post nr 50!


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:11:45  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Leon, Schindler's List, 1942, Recycled (Blixa Bargeld), Australian Rules (Mick Harvey), To Have and to Hold (N. Cave, Bargeld & Harvey) och förmodligen några till.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/31 :  23:01:27  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Fellinis 8 1/2

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/31 :  23:05:44  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Måndag hela veckan - Bill Murray "spelar" piano hehe

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/01 :  05:43:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan någon rekomendera en bra Morricone-samling? Det finns ett antal men vilken är bäst?
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/02 :  21:55:12  Show Profile Send Texianen a Private Message
Paris, Texas av wim v[w?]enders med musik av Ry Cooder!!

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:00:35  Show Profile Send Manga X a Private Message
Baraca!
Jakten på röd oktober.
Glenn Danzig's Black Aria (ingen filmmusik men ooootroligt bra!!!)


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:47:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har just införskaffat "Thin Red Line" och "The Rock", båda är av Hans Zimmer. Helt klart maffig lågbas i TRL så nu blir jag sugen på att låna filmen. The Rock känns ju igen från "Robinson" och är lite bättre musikaliskt än TRL tycker jag efter några genomlyssningar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:32:37  Show Profile Send Joe a Private Message
Musiken till "Plutonen" gör sig otroligt bra ihop med bilderna, men tycker även att låtarna står bra på egna ben också. Ska kanske tilläggas att denna film har jag set mer än 30 gånger, dock var det några år sen nu.

Musiken i "From Dusk to Dawn" är ju bara så passande, snacka om Rock'N Roll!!

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:46:23  Show Profile Send Gabe a Private Message
Habla Con Ella/Talk to her, Pedro Almovodars lysande film alltså har ett lika lysande Soundtrack. Kompositören heter Alberto Iglesias (nä, han är inte släkt med vare sig Julio eller Enrique..). Spanskt i grundtonen, vemodigt, vackert och rätt så romantiskt.

Tom Waits har också ett lysande soundtrack på sitt samvete. One From The Heart, där han sjunger duetter med Crystal Gayle (!). Musiken låter mest som den lite mer lättsmälta och salongsjazziga Waits. Har just släppts i remastrad version (I varje fall i USA) med några extraspår dessutom.

Sen finns det ju en rad bra "hopkok" till soundtracks där regissörerns allmänt goda och fingertoppskänsliga smak kommer till heders, men det är liksom en annan kategori.
Good Will Hunting (upptäckte Elliot Smith denna väg) och Aimee Manns "Magnolia" måste nämnas i det sammanhanget.
Gabe
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:51:05  Show Profile Send sisko a Private Message
Margaux har naturligtvis helt rätt, det är svårt att lyssna på filmmusik utan att se filmen. Båda förstärker varandra.

Det finns några få undantag utom de av Margaux nämda:

North by northwest (I sista minuten): finns som dts-spår på dvdutgåvan. Riktig härlig och dramtisk orkestermusik fjärran från den översentimentala muzak som kladdar ner dagens mastodontfilmer (ex. sagan om ringen)

Sountracket till the Sorcerer komponerat av Tangerine Dream är också väldigt bra även om filmen är dålig.

Inledningsmusiken till världens bästa film:, Stalker, är en höjdare.

Sen finns det ju popmusiken som utgör soundtracket i vissa filmer. Tarantino har enligt mig en väldigt god musiksmak men å andra sidan är det ju inte musik som är komponerad för film.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:31:09  Show Profile Send struts a Private Message
Popul Vuh har gjort musiken till Werner Hertzogs "Nosferatu" som jag haft på band tidigare och den var kanonbra. Popul Vuh har gjort mer filmusik som jag bara hört delar av men det jag hört har varit bra.

Är även väldigt svag för filmusik från slutet av 60talet och första hälften av 70talet då många jazzmusiker gjorde sountracken. En av dessa favoriter är Don Ellis som gjorde musiken till en av filmhistoriens bästa polisfilmer nämnligen "French Connection".

Min absoluta favorit som jag ofta lyssnar på är musiken till "Backbeat" ,som handlar om ex Beatlesmedlemmen Stu Sutcliffe, som Don Was komponerade musiken till. Vad jag förstår så finns det två filmer som heter "Backbeat" och Don Was står för musiken på bägge men den jag syftar på är den med enbart jazzmusik, den andra är traditionell Beatlesmusik.

Ry Cooder har ju gjort väldigt mycket filmusik och ofta har det varit väldigt bra, musiken till "Trespass" är annorlunda för Cooder och innehåller mest stämmningsmusik men den kryper som en bra skräckfilm under skinnet på en. Förresten så står både trummisen Jim Keltner och Ry Cooder som producenter av den musiken. Ljudet på den är inte helt fel det heller.

struts
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/02/17 :  11:14:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
The Hot Spot från 1990 med John Lee Hooker/Miles Davis.

Tung tillbakalutad mestadels instumentell blues-jazz av bästa märke.
Bra ljud.

Mer om filmen på http://www.imdb.com/title/tt0099797/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/02/17 :  13:28:33  Show Profile Send arcam a Private Message
Once upon a time in America och Cinema paradiso,
musiken är skriven av Ennio Morricone
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/17 :  15:42:50  Show Profile Send razor a Private Message
Bladerunner - Vangelis. Mycket suggestiv musik, som lämpligen avlyssnas sent på kvällen i dämpad belysning.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000