HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tweakning av färdiga produkter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/29 :  16:09:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tänker på mekanisk dämpning av apparatchassi i första hand.
Är det något som man ska tänka på, matrial tex bitumen eller liknande?
Kan det bli problem men värmeavledning, ändrar man bara den frekvens där egenresonansen finns, sänker och nya problem uppstår?
Sätta upp "mellanväggar" av koppar eller alu i DACen mellan digitala kortet och analog-kortet, risker,problem?
Flytta ut trafosarna till egna lådor, risker, problem, vinster?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/29 :  18:11:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
Att dämpa förstärkares apparatchhassi låter direkt riskabelt ur värmeavledningssynpunkt, dock borde det funka perfekt på cd spelare och liknande, folk har redan gjort sånt på forumet.
Riskerna med mellanväggar är givetvis att man riskerar att minska luftcirkulationen i apparaten och därmed värmeavledningen, samt kortslutning om man är klantig, alu som mellanvägg verkar inte som nån bra ide eftersom det vad jag förstått inte tar bort några störningar alls (rätta mig gärna om jag har fel) tyvär så måste jag säga att det låter som mer jobb än vinst....

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/10/30 :  13:12:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
häftmassa på kondensatorer, chassidämpning med bitumen el dylikt.
dessa borde göra gott

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/30 :  14:52:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Häftmassan har jag hört om tidigare, hur påverkas värmeavledningen av det? Livslängden? Är det elekrolytkondensatorerna eller polypropylenkondesatorerna som ska dämpas?
Finns det inga nackdelar?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:31:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag tror inte att häftmassan påverkar temperaturen så mycket, en kondensator ger väl inte ifrån sig så mycket värme?
det det skulle va bra för är väl att dämpa vibrationer i kondensatorn.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:41:35  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hur menar man att en kondensator skulle bli bätre av att den inte vibrerar? förutom mekaniska slitaget på löd benen?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:19:20  Show Profile Send freann a Private Message

Kapacitensen bestäms bla. av avtåndet mellan elektroderna (?). Det innebär automatiskt att en kondensator av känslig för yttre påvekarn i form av vibrationer. Det finns väl mikrofoner som är uppbyggda som kondensatorer..?

/freann
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/10/31 :  00:07:09  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
en kondensator är vad jag vet en muycket stor yta i litet format badandes i någon form av lyt eller inte för att få olika egensaper.för att jag skall tro att det skal bli skilnad eller mer brus får man nog ta och deformera den myckett så att man korsluter den inuti och där med sabbar kapasitansen. skulle man rent hypotetiskt rotera kondensatorn i ett kraftigt magnetfällt kommer den som en generator att förskuta electroner i sin barna men om det går fram och till baks med några tusendels mm tror jag inte att det skulle göra skillnad.Jag har nu testat att impedance mäta en kondesator fast tejpad på en osilerande slip maskin ca +-5 mm rör den sig och det gav ingen skillnad på mät data gämfört med att apparaten var avstängd.mer än att anslutningarna pajade efter en liten stund...
Men jag kan ju ha fel ändå...komentarer tack

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:50:29  Show Profile Send freann a Private Message
"Jag har nu testat att impedance mäta en kondesator fast tejpad på en osilerande slip..."
Underbart! Jag ser scenen framför mig när frugan frågan vad man håller på med - Jo, det är så har att... ehh....

Hur som helst sträcker sig mina erfarenheter till att kladda på en klutt häftmassa på kondingarna i cd & förstärkare med klart positivt resultat :-)

/freann
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:37:08  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Är det inte så att om du har en fix laddning på en kondensator och rör plattorna mot varandra så ändras spänningen över den. Hur mätte du med en kapacitansmeter eller? Har svårt att tänka mig att det inte skulle bli skillnad med den brutala metoden, inte konstant men du borde se en bruskälla i frekvens med maskinen på ett ocilloskop om du matar kondensatorn med en sinus. IOFS kan jag inte tänka mig att det går att göra en mätuppsättning på en elektromekanisk maskin utan att få mätstörningar från maskinen i sig (elmotorer och sladdar kommer inte bra överrens).

Hjelm
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:40:00  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
mätningen går till på det visett att man sänder ett brus in via ett program.och sedan får man en kurva med distortion.motstånd och fas.jag fick inte något brus heller genererat från slipmaskinen när jag tittade på spectrum analyseringen heller.men jag tror att det hadde blivit myckett stora störningar från motorn om det var en drossel dom kan ju ta upp den typen av störningar från motorn ganska myckett..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/31 :  21:04:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tryckluftsdriven bergborr?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000