HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalare på 2 timmar! HFLS1 mördare :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:11:39  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hade lite arbetsbrist idag på jobbet, dessutom så det låg två st rätt fina DLS bilelement å skräpade... Så när det var lunchdags, startade jag fräsen å skruva ihop dem när jag kom tillbaka, tog ca 1 timme å få ihop dem, utan varken lim eller så, endast skruvar + dämpmaterial.

Som ni märker är detta inget seriöst projekt för 5 öre!


Men givetvis ska ni få en bild på kalaset!



Tippar på en väldigt tidig avrullning av basen.

Ljudet ska jag inte ge nån ingående bedömning över förutom att de låter förvånansvärt bra! Vart rätt impad faktistk.

Så nu har man ett par nya högtalare på jobbet iaf


För en gångs skull låter det inte lika illa som det ser ut


Hehe ja ett rätt onödigt inlägg men kan ju hoppas att det gladde någon


Edit: Det är ett par DSL 226 som sitter i för de som undrar.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/08/26 21:13:16

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:16:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Man kan ju inte bli besviken när någon flaggar DLS, än mindre när det är bilder med i spelet!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:42:21  Show Profile Send JM a Private Message
Coolt ! Fast jag tycker inte att det är direkt oseriöst. Det finns väl ingenting som säger att det inte skulle kunna bli riktigt bra om man satte ett par bilhögtalare i ett par välbyggda lådor. Det finns många bilhögtalare som låter riktigt bra !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:36:08  Show Profile Send Anton a Private Message
Kul med impulsbyggen!

Är det förresten inte ett par svenska betonghögtalare (minns inte vad de heter) som agerar stativ?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:41:07  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Designpris för skruvarna
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:42:03  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Nagref:

Tank: DLS-fan?

JM: Lite oseriöst är det när man varken räknat på låda eller tätat Bevisligen verkar bilelement kunna prestera över förväntan!

Anton: Stativen i detta fall är mkt riktigt ett par betonghögtalare från svenska Rauna, modell; Njord. 34Kg införskaffade 1984

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:43:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Fidelityn: Tack!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:50:01  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Håller med dig helt och hållet!

DIY-träff? Ja tack!


Men i det här fallet är jag bara glad om alla skrattar lika mkt som mig, för det var ett kul impulsprojekt.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/08/27 :  08:17:27  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag tycker helt klart att det är väldigt kul med spontana projekt. Jag har själv ett par bilhögtalare liggande som jag funderat på att sätta in i ett par lådor bara för att testa lite.

Ett problem som uppstår när man börjat få till ganska bra konstruktioner är att man (läs: jag) aldrig vill göra något som är sämre. Jag har nu byggt med T&P element och då blir varje ny förändring svindyr.

Som sagt, kul med spontana projekt...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/27 :  09:45:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

helt rätt!!
rätt roligt inlägg dazzinpojken

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/27 :  11:49:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ja det var faan, Dazzin...då lägger vi ner HFLS-1.
:-(

Visst är det kul att släppa lite på kraven och göra vad man känner för! Bara låta sågen såga, löden löda och sen lyssna!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:34:20  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Kul initiativ, fick ju till det riktigt bra på 2 timmar. Apropå tonarmar av träpinnar så köpte jag för några år sedan en vinylspelare på loppis för några tior, plockade bort tonarmen, sågade sönder ett metspö av glasfiber/kolfiber och började pula, tonarmen blev då klart bättre än den som satt på, men med tanke på utgångskvaliten så var det kanske ingen större bedrift, men kul var det, (fast man blev ju ett metspö fattigare förstås.)

h
micke
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:51:49  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Dazzin: Du är min idol!!! Måste vara den högtalare som har absolut högst finish på kortast tid!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:19:13  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Coolt som tusan
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:35:32  Show Profile Send bassman a Private Message
Det här är ju liksom essensen av DIY (GDS alltså).
Roligt att de låter bra.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:19:40  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Kul att det kan tas med glimten i ögat här på forumet också


Angående att släppa på kraven så var det värre än så.

Lyssna nu, kabelskor! Och inte ett gram lödten. I bak har jag bara skarvat filterkablarna med högtalarkablarna via en banankontakt


Om det är nån som funderar på att köpa DLS's kommande hifi-högtalare så kan jag maila ritningar till dessa, då de här kan va de ultimata surrarna

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:53:34  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Toksnygga ju!! Det är uppenbart att du inte kommer få leka med fräsen mer eftersom Mårten Design headhuntar dig så fort dom får se detta lilla, designmässigt sätt, underverk till högtalare. ;)

-Vecc
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:53:49  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Härlig inställning att precentera detta efter du har visat upp din eminenta xls-sub.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:08:59  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Har också byggt lådor till DLS koaxialhögtalare. Tyckte det blev helt okej! Bra stereobild på dessa högtalare!
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:11:22  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
hehe, du är inte ensam av att sätta bilelement i låda..=P

satte ett par 4" bredbandare som ja hittat i en gammal skrotbil, i varsin voighthornlåda, avstämmd på 150Hz, byggd av byggplatta, också upphittad =P. utan dämpning (är på G), men de låter faktiskt också ganska bra... heller ja de suger iof, men de är bättre än mina gamla datahögtalare...=P
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/20 :  14:24:29  Show Profile Send celef a Private Message
jovisst är det är kul med projekt med låg finish, men det man saknar mest är innovativa idéer, varför är det så få sådana??

ps. är det ett par opus3/rauna som stativ?

sound pollution
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  00:18:11  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
sprang på den här tråden av misstag...

Menmen bättre sent än aldrig...

Celef, jepps Rauna Njord är stativen

Kommer lite bilder på dem i mitt system när jag fixar bilder till det.
Dj Johan Japp vi kan starta en "bilhögtalare" klubb eller nått.. (vi skulle nog va ganska ensamma på forumet)





Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:30:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Spelar njord högtalarna fortfarande?

Hjelm
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  15:29:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp, står å duffar på här i bakgrunden, används inte som "huvudanläggning" dock!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000