HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pulsarpoints-SDfötter-Soundcare-AQ-BDR=funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:20:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det har ältats flera gånger, jag vet, men en fundering bara.
Markkus mätningar av vibrationer har ju ändrat på vissa "sanningar", att tex mjuka fötter inte skulle ha en resonansfrekvens.
Mina funderingar är följande; är vibrationer från ljudet via golvet mest skadlig eller själva ljudvågorna i luften, eller kanske de statiska vibrationerna som apparaten själv genererar?
Jag har ingen mätapparatur och har provat dels via vanlig subjektiv lyssning och medelst ett stetoskop, är man sambo med en sjuksyrra så finns det resurser.
Stetoskopet har tjänstgjort främst vid detektion av brum i apparat-höljet, framkallat av trafos mm.
Detta brum är ju vibrationer, det som är intressant är hur brummet ändrar karaktär beroende på vilka fötter som apparaten har, samtliga fötter jag provat verkar rena brummet och koncentrera det till en snävare frekvens. Alla olika har sin "signatur", men brummet minskar inte i styrka direkt, det blir ljusare eller mörkare, med orginalfötterna brummar det över ett större spektrum.
Samma sak verkar det som att vibrationer från golvet påverkas olika av olika varianter, alla har positiva inverkningar på vibrationerna vad det gäller reducering men de verkar alla som resonans begränsare mer än resonans-elimeneringar.
Skillnader i "brummet" överfört till underlaget blir det också med olika fötter.
Generelt vid subjektiva lysningar har jag märkt att AB test är mycket svåra och i det närmaste odugliga, man måste spela in öronen och hjärnan.
Ett byte mellan tex AQs big feet till Pulsarpoints resulterar i ett AB test att energin ökar främst i diskanten och minskar i basen, detta kan uppfattas som vasst eller högupplöst.
Sanningen (subjektivt) kommer om man låter fötterna sitta några dagar så man hinner vänja sig vid alla nya intryck, då kan basen upplevas som nyansrikare och diskanten som luftigare.
Nästan alla fötter jag provat ger faktiskt goda resultat i form av att ljudet faktiskt ändrar sig. Vilka man väljer beror på vad man vill få ut av tweaket.
Generellt gäller i alla fall följande(återigen subjektivt):

Mjuka fötter verkar lugnande på ljudet: källmatrialet blir inte lika kritiskt, lättlysnat, på minus sidan är lite fattigare dynamik.

Hårda fötter verkar främja dynamiken: Mer luft, mer detaljer ökat driv, på minusidan finns att vissa skivor blir mer svårspelade större skillnadeer mellan bättre och sämre skivor.

Tvärtemot min kabelfilosfi har jag nu flera olika märken som fötter med ett gott resultat, anmärkningsvärt är att försteget verkar må bäst av riktigt mjuka fötter(AQ) medans slutsteget blir saggigt av mjuka fötter och behöver spik i foten, just nu i form av pulsarpoints.
Pulsarpointsen verkar fungera bättre om man placerar dom så långt ut mot kanterna som möjligt, bara anväder tre st och desutom vänder den bakre, ensamma, uppochner dvs spetsen ner. Om alla fyra används är det alltid någon som inte har lika högt tryck på sig och pga sina snäva toleranser sitter helt lös.

En kul grej, jag har två st Q-ART dampers över så jag provade att lägga dom på locket till en av apparaterna, jag kunde väl inte säga att det hördes någon skillnad direkt, men intern-brummet ändrade helt klart karaktär mot det dovare och renare hållet.

Jag ska prova BDR när jag får lite pengar över jag tror de kan passa mycket bra till DAC och transport.

Kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter. Jag vet att fot- debatten tidigare tagit sig ganska starka uttryck och hoppas att folk kan respektera varandras åsikter så det inte blir någon sandlåde debatt av det här.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/29 :  15:39:11  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Ungefär som jag också uppfattar det. Fötter dämpar egentligen inte ( i alla fall bara obetydligt) utan förskjuter resonansen till en annan frekvens. Detta är ingen egen teori utan beskrivs i en rätt ambitiös artikel i Stereophile (finns någonstans i deras arkiv på nätet).
Med den utgångspunkten är det inte så konstigt om resultatet blir ganska slumpartat när man kombinerar en viss fot med en viss komponent. Det kan väl hända att foten mera generellt förskjuter resonansen åt ett viss håll, men vad det resulterar i i kombination med en given komponent är en annan sak.
Själv använder jag flytande upphängning med hjälp av Aurios och tidigare Daruma. Detta innebär att hela komponenen flyttar sig med (flyter med i) vibrationerna. En princip som också används vid mikroskopi eftersom små föremål annars blir suddiga vid stor förstoring (pga vibrationer). Jag tror man får liknande effekter med en luftkudde, en princip som också används en del i detta sammanhang.
I dessa fall skall resonansfrekvensen blir mycket låg, några Hz.
Jag strävar nu inte efter att framhäva detta som något som är överlägset allt annat. Men i alla fall ett intressant alternativ som man kan överväga och som jag har positiv erfarenhet av (men inte har testat mot allt annat).
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/29 :  15:46:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har också funderat på flytande upphängninar, men igentligen borde själva kretskorten vara det som är "upphängt" innuti ett akustiskt tätt chassi med trafosarna placerade i egna lådor utanför själva apparaten.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/29 :  15:46:19  Show Profile Send K-man a Private Message
Helt klart en intressant tråd som jag verkligen hoppas kan hållas på bra nivå... Här finns ju helt klart att hämta.... Jag har oxå testat lite olika "underlägg" som egentligen ej är tänkta för det ändamålet och lyssnat på "resonans" eller vibrationsljudet i burkar och bänk....så nu börjar man bli redo för att testa de produkter som faktiskt är tänkta för detta ändamål....

\\K-man
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/29 :  16:09:17  Show Profile Send markku a Private Message
Liten tips bara: senaste nummer av Stereoplay har omfattande test av olika typer fötter. Jag läste testen bara ytligt, så inte fråga mig mera, tack.

OBS Flera mätningar är med (typiskt tyskt )

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/29 :  16:30:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det numret av Stereoplay kom ju lagom. Dock rätt mycket tyska fötter:

Der Labor-Beweis: Spikes verbessern Ihre Anlage
20 Pucks und Spikes von
Acoustic Systems, Audioquest, Ayre, A.R.T., Blotevogl, Clearaudio, Creaktiv, EnVogue, Fadel Art, Finite Elemente, Perfect Sound, Ringmat, Schmidt, Stillpoints, Swoboda, S.A.P.

De påstår sig ha mätmässiga bevis på att spikes förbättrar anläggningen! Tar det med en nypa salt, i alla fall än så länge. När debattens vågor gick höga här hävdades det att det fanns bevis, i alla fall teoretiska, för att spikes är av ondo.
I alla fall ambitiöst att testa och, antar jag, mäta på 20 olika fötter. De tyska tidningarna är faktiskt rätt bra. Blir till att köpa.


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/29 :  18:24:46  Show Profile Send CC a Private Message
Synd att man inte vart på så många tyskalektioner
Annars måste jag nog hålla med dig Adagio, dina slutsatser och erfarenheter stämmer bra med mina (fast jag inge stetoskop har).

Jag skulle nog vilja framhålla BDR som jag haft möjlighet att testa med en hel del (en kompis har BDR under ALLT på sin stereo!) och tycker att BDR slår ut det mesta... Vissa apparater/högtalare trivs inte alls med dem men de tillhör undantagen...
Intressant också att enbart koner från BDR inte fungerar under min Teac transport (AQ fungerar då mkt bättre) men när konerna kompleteras med "plattor" ovan o under så är resultatet grymt bra. F** så dyrt bara
Jämförde för några år sedan mellan min gamla Teac och ett värstingverk från Micromega där skillnaden var förvånandsvärt liten mellan dem efter att jag placerat en hel uppsättning BDR under Teac:en. Får poängtera att Micromegan då stod på orginalfötter!
Jag har ett par gamla Avance Delta ståendes, de låter fruktansvärt illa med BDR medans en uppsättning "hemtillverkade" spikes fungerar ypperligt! Däremot så fungerar mina nya Avance väldans bra med BDR...

Grymt sa...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/29 :  18:29:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever att en kombination av koner och kuddar fungerar bra.
Jag kopplar cd-spelaren till en tung stenplatta med koner och har dämpkuddar under stenplattan.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:57:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
quote:
Generellt gäller i alla fall följande(återigen subjektivt):

Mjuka fötter verkar lugnande på ljudet: källmatrialet blir inte lika kritiskt, lättlysnat, på minus sidan är lite fattigare dynamik.

Hårda fötter verkar främja dynamiken: Mer luft, mer detaljer ökat driv, på minusidan finns att vissa skivor blir mer svårspelade större skillnadeer mellan bättre och sämre skivor.



Inte generellt! I ditt rum.

Toppen att du verkligen testar

Jag tror Björn-Ola är inne på rätt spår. med hans metod får man ett "kontrollerat" underlag.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:51:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Här är ett test under hårdvara som jag gjorde på Soundcare superspikes, BDR MK3 och Nordost pulsar points. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17542

Edited by - marbrink on 2003/10/29 20:51:37
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:31:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressanta synpumkter "Adagio", då detta är en del som ofta försummas i jakten på välljudet.
Som ovanstående länk visar så är nästan alla lösningar bättre än originalfötterna/spikarna, men att vad som krävs i det enskilda fallet måste provas fram beroende på rum, underlag och dämpning osv.

Bravo
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:31:34  Show Profile Send freann a Private Message
Ingstämmer. Jag har bara prövat DYI-varianten, men mina iakttagelser stämmer i stort överrens.
Jag har ett väldigt resonant trägolv - cykelslang-tricket funkar verkligen för mig (på både cd & förstärkare). NB - i kombination med metallkoner.

Tillägg: underlaget som metallkonerna har sin spets mot verkar ha stor betydelse - metallkoner bör inte vila på metall (ex. mynt).

/freann
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/10/30 :  12:35:14  Show Profile Send Mattias a Private Message


Tack grabbar för en intressant tråd. Kul att läsa när det är på denna nivå.

/Mattias
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/31 :  07:48:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
jobbigt värre, nu har jag spelat in mina pulsarpoints de fick sitta ca 1 vecka. Under tiden har jag spelat mest bra(inspelad) jazz , klassiskt mm, det blir mer detaljerat och låter mycket bra, häromkvällen så lyssnade jag på "gamla godingar" bla Depeche Mode, hmm.... detaljerna blev nu för påträngande eller ska jag säga att ljudet blev för hårt och s-och t-ljud extra markerade, det funkade ca 1 skiva sen fick pulsarpointsen semester igen.
Nu kör jag med AQ under försteget och orginal under resten tillsv.
Orginal sitter ModSquad Softshoes i liknande matrial som AQ fast lite hårdare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:00:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en kanske korkad teori om grejer under apparater och högtalare. Det beror på rummet! Tidigare när jag inte hade fixat med rummet vart det för hårt med spikes, mjukt lät bättre. Efter att jag baxat in basabsorbenter och diffusorer funkade spikes bättre.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:44:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett kalt rum bidrar med hårdare ljud, så du är inte fel ute, Svejk.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:32:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
KOmmer ni ihåg något som hette AIR PODS eller något liknande, det var magnet/luftdämpade ben/fötter, stora som en mindre läskburk?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:41:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Har nu masat mig ner och köpt numret av Stereoplay med tester och mätningar av 20 dämpfötter. Mätningarna har gjorts på klockan (Taktgenerator) på en CD-spelare som utsätts för luftburna vibrationer från högtalare.
Där finns en del intressant. Man har mätt skillnaden mellan tre och fyra fötter, med fördel för fyra fötter. Samma fot kan också ge en aning olika resultat i olika stativ (mätbart). Det finns mätbara skillnader om man sätter konerna upprätt eller upp och ner (beroende på vilket material den stora resp. lilla kontaktytan på konen interagera med). En del fötter får också olika resultat efter vilken vikt de belastas med.
Många fötter är materialberoende, dvs. det blir olika resultat om man använder dem mot trä- eller glasunderlägg. En del fungerar bara bra inom ett visst viktintervall.
Jag plockar ut vinnarna efter två kriterier: de skall ha fått omdömet hög ljudförbättring och de skall vara generellt användbara. Omdömena är gjorda efter en sammanvägning av mätningar och lyssningsintryck. Numret är dock inget för mätnissarna, bara tio kurvor redovisas och inte jämförande kurvor för varje fot så att man kan välja själv enbart efter mätresultat!
Tyvärr finns inte vissa fötter med i testet, t.ex. Aurios, Black Diamond, Nordost för att inte tala om SD-foten.

Det finns två fötter som uppfyller mina kriterier. Den första är en fot från Swoboda som annars är känt för sina modifikationer och denna fot lär inte finnas i Sverige. Den liknar Aurios men det verkar som det finns ett dämpmaterial mellan delarna i stället för kullager.

Den andra foten är mer känd här: A.R.T. Q-Damper Limited (den stora modellen, den mindre har inte testats). Enligt Stereoplay förbättrar den klangkvaliteten betydligt och ger förbättrad klangfärg och ljudbild. Den är generellt användbar utan att man behöver tänka på vikten hos den komponent som skall dämpas eller om man har glas- eller trästativ.


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/14 :  21:42:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror det finns en mycket viktig lärdom av denna tråd. Man måste testa vad som funkar i sin egen anläggning, det finns ingen annan metod. Det må sen vara koner,hockeypuckar, tennisbollar, träklossar eller vad du nu kan hitta på. Kul är det också! och billigt! för du behöver ju inte köpa allt i (dyrt) hifiutförande.

Jag har det mesta på SD fötter men slutsteget lät svampigt med luddig bas på deras fot. Det enda som fungerade för mitt slutsteg var en TNT-Sandblaster som är ett fint namn på en låda fylld med sand. Man kan aldrig veta var man hamnar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/11/16 :  09:16:57  Show Profile Send Per a Private Message
Adagio:
Markkus mätningar av vibrationer har ju ändrat på vissa "sanningar", att tex mjuka fötter inte skulle ha en resonansfrekvens.

Jag undrar vem som påstått att mjuka fötter saknar resonansfrekven?

sayonara
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000